۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۳

بررسی عملکرد گلرهای‌خارجی لیگ‌برتر

کد خبر : ۱۰۷۱۹۲
صراط:  با گذشت یک فصل از حضور دروازه بانان خارجی در لیگ برتر، بررسی وضعیت آنان می‌توانند ثابت کند که آیا برداشتن ممنوعیت حضور گلرهای خارجی به فوتبال ایران کمک کرده است یا خیر.

در حالی که سالها استخدام دروازه بان خارجی در لیگ برتر ممنوع بود، با درخواست چندین باشگاه این ممنوعیت در سال جاری برداشته شد. پرسپولیس که از ضعف علیرضا حقیقی ( بعدها حسین هوشیار ) و میثاق معمارزاده ضربات زیادی را خورده بود، آودوکیچ را برای بازی‌های آسیایی به خدمت خود در آورد و عملکرد درخشان او در لیگ قهرمانان آسیا، پرسپولیس را به دنبال لغو قانون «جذب دروازه‌بان خارجی» انداخت.

رایزنی‌های رویانیان سرنجام نتیجه داد و جذب دروازه‌بان خارجی بلامانع اعلام شد تا تیم‌های لیگ برتری بار دیگر به سمت دروازه‌بان‌های خارجی بروند؛ دروازه‌بان‌هایی که قضاوت درباره‌ی عملکردشان را باید به اهل فن سپرد و تنها به معرفی آنها می‌پردازیم. از 10 دروازه‌بان خارجی این فصل رقابت‌های لیگ برتر نیلسون از برزیل با 26 بازی بیشترین حضور و ویلیام ردی از استقلال بدون حتی یک بازی قرار دارند. در ادامه نگاهی شده است به عملکرد دروازه‌بان‌های خارجی در این فصل فوتبال ایران:

* مارکو سیمیچ : نخستین دروازه‌بانی که با لغو قانون منع جذب دروازه‌بان خارجی به لیگ برتر آمد، او بود. سیمیچ 26 ساله که دروازه‌بان پوکادیای صربستان و دیناموزاگرب نیز بوده به نفت آبادان پیوست و در اوایل فصل برای نفت آبادان به میدان رفت. با گذشت زمان کاسیمیرو درخواست فسخ قرارداد او را کرد و اعلام داشت او از لحاظ فنی چندان دروازه بان خوبی نیست و از عملکردش رضایت ندارد. این دروازه‌بان کروات در نیم فصل قراردادش را با نفت آبادان فسخ کرد. این درحالی بود که مدیر رسانه‌ای نفت آبادان در هنگام حضور او در آبادان در اظهار نظری درباره ی کیفیت فنی او گفته بود: « او در همین فصل به عنوان بهترین دروازه‌بان صربستان از نگاه فدراسیون این کشور، ورزشی‌نویسان و مردم شناخته شده است.» سیمیچ در 7 بازی این فصل نفت آبادان به میدان رفت.

* میلان میاتوویچ : این دروازه بان مونته‌نگرویی با نظر قاسمپور به عضویت مس کرمان در آمد. میاتوویچ که سابقه‌ی بازی در رودال مونته‌نگرو را هم داشت در مس دروازه بان دوم محسوب می‌شود و تنها مدت کوتاهی موفق به رقابت تنگاتنگ با آرمان شهدادنژاد برای دروازه‌بان اولی در مس کرمان شد و در نهایت این رقابت را به شهدادنژاد واگذار کرد. پیش از حضور او در ایران گفته می‌شد او عضو تیم نایب قهرمان لیگ مونته‌نگرو بوده و در 33 بازی 20 گل دریافت کرده است. او در یازده بازی این فصل مس کرمان به میدان رفته است.

* لوئیس فرناندو دوسانتوس : دروازه بان سی ساله‌ی برزیلی که در 13 بازی این فصل آلومینیوم به میدان رفته است. او بازیکن محبوبی برای تماشاگران بندرعباسی است و رقابت سختی با مجتبی روشنگر برای دروازه بان نخست شدن در این تیم داشته است.

* گریگور ملیکستیان : دروازه‌بان 26 ساله و اهل ارمنستان گهر دورود چندان با ایران غریبه نیست. او سابقه‌ی بازی در مس سرچشمه را دارد. او در طول فصل اخیر تنها سه بار برای گهر دورود به میدان رفته و دروازه بان اصلی این تیم نبوده است.

* فابیو کاروالیو دوسانتوس : دروازه بان 34 ساله و برزیلی پیکان در 26 بازی این فصل پیکان به میدان رفته است. او که سابقه‌ی بازی در ایران جوان بوشهر را هم دارد در طول این فصل دروازه بان اول پیکان بوده است. پیش از آغاز فصل صحبت‌هایی مبنی بر جذب او به استقلال شنیده می‌شد.

* گئورگ کاسپارف : دروازه بان ملی‌پوش ارمنستانی که سال‌های زیادی است در ایران حضور دارد. او سابقه‌ی بازی در کاوه تهران و راه آهن را دارد. کاسپارف سی و دو ساله در 14 بازی این فصل رقابت های لیگ برتر برای ذوب آهن به میدان رفته است.

* دارکو بوژویچ : دیگر دروازه بان خارجی ذوب آهن در این فصل او بوده است. بوژویچ که از اسلوبودا پوینت صربستان به ذوب آهن پیوسته، سابقه‌ی بازی در تیم‌های تلئپتیک، سرم، لادنواک، تیمک و پارتیزان بلگراد را دارد. این دروازه بان 33 ساله به دعوت تومیسلاو ساویچ ( مربی دروازه‌بان‌های ذوب آهن) به این تیم پیوست و در هفت بازی این فصل ذوب آهن به میدان رفته است.

* سرگی پشنکو: او اولین دروازه‌بان خارجی تاریخ ملوان است. دلیل جذب او از سوی حبیبی ( مربی دروازه بانهای ملوان ) قیمت پایین او نسبت به دروازه‌بانان ایرانی عنوان شد. این دروازه‌بان 31 ساله اهل مولداوی در 19 بازی این فصل ملوان به میدان رفته است.

* لیام ردی : دروازه‌بان استرلیایی که ابتدای فصل جاری به استقلال آمد تا هم رقابت برای مهدی رحمتی ایجاد شود و هم خیال استقلال از مصدومیت احتمالی رحمتی راحت باشد . با این حال عملکرد نه چندان خوب «ردی» در دیدار دوستانه این تیم برابر ابومسلم کیفیت پایین او را به نمایش گذاشت و مربیان استقلال ترجیح دادند در نیم فصل قرارداد او با استقلال را فسخ کنند تا ضرر مالی چندانی متوجه استقلال نشود. او بدون هیچ بازی رسمی برای استقلال از این تیم جدا شد.

* نیلسون کوریا : دروازه بان 37 ساله و برزیلی پرسپولیس با نیت دروازه‌بان دومی این تیم به ایران آمد. او قرار بود ذخیره‌ی شهاب گردان باشد ولی عملکرد ضعیف گردان در پرسپولیس، مانوئل ژوزه را مجاب ساخت تا از نیلسون استفاده کند و با تغییر سرمربی پرسپولیس نیز در این وضعیت تغییری ایجاد نشد تا گردان راهی سپاهان شود. نیلسون که از بازیکنان محبوب پرسپولیس محسوب می‌شود در 26 بازی این تیم در طول فصل به میدان رفته است. او با حضور در پرتغال به مدت هفت سال دروازه بان نخست تیم مطرح ویتوریا گیمارش بود.

لیگ برتر درحالی به پایان می رسد که از ده دروازه‌بان مورد اشاره دو تن از آنان از تیم‌ها خود جدا شده اند و هیچ یک از آنها در تیم‌های اول تا پنجم رده‌بندی لیگ برتر حضور ندارند.

منبع: ایسنا