۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۷
حاجی بابایی:

پیش دانشگاهی حذف می‌شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: با اجرای سند برنامه درسي ملي در کشور مقطع پیش دانشگاهی تا چند سال آینده به طور کامل حذف می شود.
کد خبر : ۱۰۷۲۹۷
صراط:حمید رضا حاجی بابایی عصر امروز یکشنبه در همایش فرهنگیان استان خوزستان اظهار کرد: اجرای سند ملی که چند روز قبل رونمایی شد می تواند سیستم آموزشی در کشور را متحول کند و با اجرای کامل آن، شیوه آموزشی برای دانش آموزان موثرتر خواهد بود.

وی با اشاره به اينكه سند برنامه درسي ملي به عنوان يكي از زير نظام هاي سند تحول بنيادين است، تصریح کرد: اين سند نقشه راه كتاب هاي درسي ، برنامه كلاسي و روش هاي تدريس را مشخص مي كند و در آن می توان بهتر و به شکلی مناسب تدریس آینده سازان را در کشور به پیش برد.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه یکی از دستاورهای اجرای سند برنامه درسی ملی در کشور حذف مقطع پیش دانشگاهی در کشور عنوان کرد: اين برنامه در مرحله نخست براي دوره دبيرستان اجرا خواهد شد؛ مهرماه سال 92 براي سال اول، مهرماه سال 93 براي سال دوم و مهرماه سال بعد از آن براي سال سوم اجرا مي شود و اين روند تا پايان حذف پيش دانشگاهي پيش خواهد رفت.

وزیر آموزش و پرورش با بيان اينكه سند درسي ملي نقشه ياددهي و يادگيري است، افزود : بيش از 42 ماه براي تنظيم اين سند تلاش شده است.

حاجي بابايي با اشاره به اينكه كتب درسي بايد باهم ارتباط معنا دار داشته باشد، ادامه داد: برنامه درسي سال اول دبيرستان در سال تحصيلي 93-92 مطابق سند درسي ملي تغيير خواهد كرد.
 
وی با بيان اينكه اقدامات تحولي در آموزش وپرورش شروع شده و موجب اتفاقات عظيمي در دستگاه تعليم وتربيت شده است، اظهار كرد: سند نظام رتبه بندي معلمان نيز در حال تدوين و تنظيم شدن است.
 
حاجي بابايي معنا ومفهوم مشترك اقدامات تحولي در دستگاه تعليم و تربيت را تغيير گفتمان و نگاه به آموزش وپرورش توصيف و تصريح كرد: در تمام دنيا دوره ابتدايي را مهم ترين دوره زندگي انسان مي دانند.
 
وي با اشاره به اينكه نظام آموزشي جديد براساس كار علمي و پژوهشي تدوين شده است، اضافه كرد: به دنبال مسيري بوديم كه از كلاس اول تا آخر دوره دبيرستان به صورت يكپارچه در آن تعريف شده باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به استقرار نظام 3-3-6 گفت: در يك نگاه كلي هدف از اين اجراي اين برنامه اين بوده است كه نشان دهيم نظام قديم در برخي قسمتها يك نظام اشتباه است و بودن مقطع پيش‌دانشگاهي نيز يكي ديگر از اشتباهات نظام قديم به شمار مي رود. اين نظام به گونه اي بود كه مي توان آن را مانند ساختماني تصور كرد كه يك ششم از فنداسيون و استحكام آن كم و شش طبقه به همراه طبقه هفتم (پيش دانشگاهي) بر آن بنا نهاده شده‌است و قطعا اين ساختمان با يك لرزش دچار مشكلات بي شماري مي شود.
 
وي با بيان اينكه در طول سه سال گذشته 25 هزار نفر در استان خوزستان تعيين وضعيت شده اند، عنوان كرد: سال گذشته پركارترين سال كاري آموزش وپرورش بوده است.

منبع: مهر