۰۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۰

بازداشت‌برنده‌صلح‌نوبل‌در‌رژیم‌اسرائيل+عكس

کد خبر : ۱۰۷۳۲
اسرائيل، برنده جايزه صلح نوبل را که قصد داشت براي همکاري با فعالان صلح به سرزمين‌هاي اشغال‌شده وارد شود، بازداشت کرده است.

به گزارش پرس تی وی به نقل از خبرگزاري فرانسه، خانم مايريد کوريگان مگواير برنده ايرلندي جايزه صلح نوبل و فعال صلح، سه‌شنبه در فرودگاه بن‌گورين در نزديکي تل‌آويو با نيروهاي امنيتي اسرائيل روبرو شد.

مقامات امنيتي اسرائيلي براي توجيه جلوگيري از ورود او به فلسطين اشغالي گفتند، به دليل همراهي وي با کاروان آزادي غزه و اخراجش از اسرائيل در ماه ژوئن ، تا 10 سال ديگر نمي‌تواند وارد اسرائيل شود.




خانم مگواير که يکي از 19 سرنشين صلح‌طلب کشتي راشل کوري بود، شب گذشته را در بازداشتگاه فرودگاه بن‌گورين گذراند.

کشتي راشل کوري اوايل ژوئن 2010 و يک هفته پس از حمله مرگ‌بار کماندوهاي اسرائيل به کاروان آزادي، تلاش کرد به آ‌ب‌هاي غزه وارد شود اما با مداخله اسرائيل از ادامه حرکت بازماند.

کماندوهاي اسرائيلي دهم خرداد (31 ماه مه) در آب‌هاي بين‌الملل به کاروان کمک‌هاي بشردوستانه آزادي که قصد داشت محاصره غزه را بشکند، حمله کردند و با تيراندازي به همراهان آن، 9 فعال ترک‌تبار را کشتند.

اين فعال صلح 66 ساله که در راس هيأتي از فعالان براي ديدار يک هفته‌اي از روند فعاليت زنان صلح‌طلب در ‌اسرائيل و سرزمين‌هاي فلسطيني به اين منطقه سفر کرده بود، قصد ورود به تل‌آويو را داشت.

بازداشت خانم مگواير در حالي صورت گرفته است که نظاميان اسرائيلي سه‌شنبه (6 مهر) از رسيدن کاروان کمک‌هاي بشردوستانه يهوديان به غزه جلوگيري کرده و چند تن از آنان را بازداشت کردند.

اين درحالي است که شوراي حقوق بشر سازمان ملل در گزارش اخير خود که چهارشنبه (31 شهريور) منتشر شد، حمله کماندوهاي نيروي دريايي ارتش اسرائيل را به کاروان آزادي غزه که به کشته شدن 9 تن از شهروندان ترکيه انجاميد، محکوم کرده است.

در گزارش جديد سازمان ملل آمده است، کماندوهاي اسرائيل در حمله وحشيانه خود به کاروان آزادي غزه، جناياتي چون "قتل عمد، شکنجه و رفتارهاي غيرانساني" مرتکب شده‌اند.

رژيم اسرائيل از ژوئن 2007 گذرگاه‌‌هاي نوار غزه را بسته و 1.5 (يک و نيم) ميليون فلسطيني ساکن اين منطقه را از زمين و دريا در محاصره خود درآورده است.

اين رژيم با وجود انتقادهاي بين‌المللي ‌هنوز حتي از ورود مايحتاج اوليه زندگي براي ساکنان اين منطقه بحران‌زده جلوگيري مي‌کند.
نظرات بینندگان
هدایت اشتری لرکی
|
FRANCE
|
۲۰:۰۵ - ۰۷ مهر ۱۳۸۹
۰
۰
با درود به این زن شجاع و شریف مسیحی. لعنت خدا به شیرین عبادی فاحشه فراری. وقتی تیتر خبر را دیدم یکباره یک حس غرور بهم دست داد که این بردنه نوبل خودمان است که با رشادت به این کار پرداخت. اما وقتی خبر را خواندم یخ کردم و این واکنش ایجاد شد که با عرض معذرت از سایت محترم صراط و کاربران محترم بزبان اوردم.