۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴
در روزهایی که دلال ها آماده غارت بیت المال می شوند

مرحله جدید از مبارزه با فساد در فوتبال

در شرایطی که دلال ها آماده می شوند تا بار دیگر به چپاول بیت المال مشغول شوند، اخبار تازه ای از دوره جدید مبارزه با فساد در فدراسیون فوتبال شنیده می شود.
کد خبر : ۱۰۷۳۶۹
مدت هاست مقابله ای جهت محدود کردن و حتی ریشه کن کردن جریان های فساد و تبانی در فوتبال کشور آغاز شده است. در ابتدا انتظار نمی رفت این جریان بتواند راه به جایی ببرد؛ اما گذر زمان نشان داد اگر اراده ای باشد، می توان به قدر وسع به نتایج مطلوبی رسید.

•    آغاز دور جدید مبارزه با فساد
اخبار دریافتی و رویدادهای جدید حکایت از آن دارد که می توان انتظار داشت که دوره جدیدی از مقابله با جریان های فساد در فوتبال آغاز شود. البته در اواخر سال گذشته بود که شماری دلال به دلیل تبانی و اقدامات کثیف در این رشته ورزشی مانند تاثیرگذاری در نتایج، با برخوردهایی مواجه شدند؛ اما این بار ماجرا به شکلی جدیتر و وسیع تر خواهد بود و می توان انتظار جرایمی سنگین تر را داشت. در حقیقت، در دوره جدید شاهد مبارزه فراگیرتر و مجازات های سنگین تر خواهیم بود که این به معنای ترسیم دوره ای جدید در این راستا است.
بررسی عملکرد سال های اخیر نشان می دهد که صرف مبارزه با دلال ها کفایت نمی کند چرا که مشکل در بخشی از مدیران باشگاه ها نیز دیده می شود. شماری که خود منتفع در جریان های فساد و پولشویی هستند و در حقیقت، ریشه این تخلفات در وجود چنین مدیرانی است. این بار، قرار است برای مدیران نیز مجازات هایی طراحی شود تا مبارزه اخیر، چند جانبه باشد.
مبارزه جدی و عملیاتی با فساد و دلالی در فوتبال ایران در قالب طرحی با عنوان "منشور اخلاقی" آغاز شد. البته، این طرح نقاط ضعفی داشت که اهمیت و درستی جهت آن به قدری بود که موجب می شد تا کاستی احتمالی دیده نشود. این طرح موجب شد تا دلال ها و واسطه های ناسالم دچار مشکل شوند و حتی زمینه حذف برخی فراهم آید. اما در مراحلی که انتظار می رفت تا این طرح تیشه به ریشه فاسدان بزند، مخالفت هایی شروع شد؛ اما نتوانست مانع انجام آن شود تا آن که تیم جدید مدیریتی وارد شدند.


شاید امسال کفاشیان و نبی و سایر مسئولان فدراسیون، تصمیم گرفتند که به حامیان گروه ضد فساد بپیوندند؛ فقط شاید!


•    در انتظار حملات مفسدان به کمیته نظارت
سابقه نشان می دهد بایستی انتظار آغاز حملات از سوی جریان فساد به کمیته بازرسی، نظارت و ارزشیابی سازمان لیگ و به خصوص رئیس آن داشت. این جریان که در سال های اخیر ضرباتی جدی از این فعالیت خورده، از فرصت های مختلف برای حمله و اتهام زنی به این بخش از سازمان لیگ بهره برده که البته، روشنگری هایی نیز تا کنون صورت گرفته تا مردم در جریان حقیقت باشند.
البته، با وجود مقابله ها با این جریان، هنوز تا نقطه مطلوب فاصله فراوانی وجود دارد؛ اما باید توجه داشت که آنها لطمات قابل توجهی از این جنبش فسادستیز دیده اند. همین نیز موجب محدودیت آنها شده و امید می رود در سال جاری نیز بر دامنه این وضعیت افزوده شود.
در حقیقت، بایستی به این جریان نگاه نقطه ای نداشت و آن را چون جریانی دید که هر سال به توفیقات جدیدی در مقابله با ناپاکی ها می رسد. در فصل جاری، بایستی در انتظار حملات و فشارهای بیشتری از سوی مفسدان و وابستگاه آن بود و البته، شاید امسال کفاشیان و نبی و سایر مسئولان فدراسیون، تصمیم گرفتند که به حامیان گروه ضد فساد بپیوندند؛ فقط شاید!

منبع: مشرق