۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳

شرکت انگلیسی تحریم ایران رانادیده گرفت

روزنامه انگلیسی گاردین طی گزارشی نوشت یکی از بزرگترین شرکت های این کشور به نام گلنکور با نادیده گرفتن تحریم ها در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۶۵۹ میلیون دلار فلزات، گندم و زغال سنگ به ایران فروخته است.
کد خبر : ۱۰۷۳۷۵
صراط:روزنامه انگلیسی گاردین طی گزارشی نوشت یکی از بزرگترین شرکت های انگلیس با نادیده گرفتن تحریم ها میلیون ها دلار کالا به ایران فروخته است و یکی از مشتریان ایرانی این شرکت، شرکت دولتی تامین کننده تجهیزات مورد نیاز برنامه هسته ای ایران بوده است.


بر اساس این گزارش شرکت گلنکور، که توسط میلیاردر انگلیسی، ایوان گلاسنبرگ اداره می شود، سال گذشته 659 میلیون دلار کالا شامل اکسید آلومینیوم به ایران فروخته است.


این شرکت که یکی از بزرگترین شرکت های بازرگانی کالا در جهان است اذعان کرده بخشی از اکسید آلومینیوم فروخته شده توسط این شرکت در اختیار شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) قرار گرفته است.


شرکت ترافیگورا، دیگر شرکت بازرگانی کالا نیز اعتراف کرده که مقدار نامشخصی اکسید آلومینیوم در گذشته به شرکت ایرالکو فروخته است.


آژانس بین المللی انرژی اتمی، نام شرکت ایرالکو را به عنوان تامین کننده آلومینیوم مورد نیاز شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران (تسا) که یکی از شرکت های تابعه سازمان انرژی اتمی ایران است اعلام کرده است. اکسید آلومینیوم ماده اولیه مورد نیاز  در سانتریفیوژهای گازی برای غنی سازی اورانیوم است.

گلنکور و ترافیگورا زمانی با شرکت ایرالکو همکاری داشته اند که هنوز فروش اکسید آلومینیوم به ایران غیر قانونی و نقض تحریم ها محسوب نمی شد.


از سال 2006، سازمان انرژی اتمی ایران در فهرست تحریم های سازمان ملل قرار گرفته است. همچنین هرگونه همکاری با شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران بر اساس تحریمهای آمریکا، اتحادیه اروپا و دولت انگلیس از جولای 2010 ممنوع اعلام شده است. ایرالکو نیز در دسامبر 2012 به فهرست شرکت های تحت تحریم اتحادیه اروپا اضافه شده است.


گلنکور اعلام کرده که بلافاصله پس از آنکه از ارتباط ایرالکو با شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران مطلع شده، «به همکاری خود با این شرکت خاتمه داده است.» در بیانیه گلنکور همچنین آمده است: «پیش از تحریم های اتحادیه اروپا در دسامبر 2012، ما از ارتباط بین ایرالکو و شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران اطلاع نداشتیم.»

مارک والاس، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل گفت، همکاری گلنکور با ایران «کاملا غیرقابل قبول بوده است.» وی افزود: «ما انتظار چنین همکاری ای را از یک شرکت روسی یا چینی داشتیم، اما واقعیت این است که حتی این شرکت ها نیز معمولا از اینگونه معاملات دوری می کنند.»


گلنکور اعلام کرده که «به مقررات و موازین لازم الاجرا شامل تحریم ها کاملا پایبندیم. ما از نزدیک تمامی مقررات جدید را رصد می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که به اطاعت از مقررات لازم الاجرا و از جمله تحریم ها احترام می گذاریم.»


بر اساس این گزارش، گلنکور در سال 2012، 659 میلیون دلار فلزات، گندم و زغال سنگ به ایران فروخته است. اما این شرکت اعلام نکرده که چه مقدار از این 659 میلیون دلار به فروش اکسید آلومینیوم اختصاص داشته است.
منبع: تسنیم