۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱

جزئیات پیشنهاد گازی هندی‌ها به ایران

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اشاره به پیشنهاد جدید گازی هند به ایران از آمادگی واگذاری قراردادهای مشارکت در تولید نفت و گاز به خارجی‌ها خبر داد و اعلام کرد: به‌زودی 2.5 میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی در خلیج فارس امضا می‌شود.
کد خبر : ۱۰۷۳۹۶
صراط:، محمود زیرکچیان‌زاده در جمع خبرنگاران از برنامه‌ریزی برای اجرای قراردادهای مشارکت در تولید به منظور توسعه میادین نفت و گاز منطقه خلیج فارس و دریای خزر خبر داد و گفت: اجرای این تیپ قراردادهای نفتی در سطح شرکت ملی نفت ایران پذیرفته شده است.مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اعلام اینکه هم اکنون حفاری و توسعه میادین فراساحلی به ویژه در دریای خزر به دلیل عمق بالای 800 تا 1000 متر دریا بالا است،تصریح کرد: بر این اساس شرکت های خارجی به دلیل ریسک بالا کمتر تمایل به مشارکت در این نوع پروژه های نفت و گاز دارند.
 
این عضو هیات مدیره شرکت نفت خزر با بیان اینکه هزینه تولید نفت در میادین فراساحلی به مراتب بالاتر از میادین خشکی است، اظهار داشت: اجرای قراردادهای مشترکت در تولید به ویزه در میادین فراساحلی توجیه اقتصادی و فنی دارد. وی با تاکید بر اینکه تمامی شرکت‌های بزرگ بهره بردار نفت و گاز باید به دنبال استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و قراردادهای جدید برای توسعه میادین نفت و گاز باشند،اظهارداشت: تاکنون قراردادهای مشارکت در تولید در کشورهای مختلف تجربه شده است و اجرای آن در ایران تجربه جدیدی نخواهد بود.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه در حال حاضر اجرای قراردادهای مشارکت در تولید در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد، خاطرنشان کرد: مذاکراتی را هم با برخی از شرکتهای خارجی آغاز کرده ایم.
 
جزئیات پیشنهاد جدید گازی هندی‌ها به ایران
 زیرکچیان‌زاده در ادامه با بیان اینکه در سالجاری وضعیت طرح توسعه میدان نفت و گاز فرزاد B تعیین تکلیف خواهد شد، افزود: شرکتهای هندی طرف مذاکره هم برای توسعه این میدان فراساحلی پیشنهادهای جدیدی را به ایران ارائه کرده که در حال بررسی است. نائب رئیس هیات مدیره شرکت نفت فلات قاره ایران با اعلام اینکه هم اکنون در توسعه میدان گازی فرزاد A در دو مرحله عملیات لرزه نگازی سه بعدی به پایان رسیده است، گفت: همزمان با لرزه نگاری، مطالعات مهندسی و پایه این میدان دریایی در آب های خلیج فارس به پایان رسیده است.
 
وی با اشاره به گوگرد بیشتر این میدان گازی در مقایسه با پارس جنوبی، تاکید کرد: به منظور ساخت اسکله و تاسیسات فراساحلی آن در مقایسه با هر فاز پارس جنوبی حدود 8.8 برابر بیشتر سازه فلزی نیاز است.
 
امضای 2.5 میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی در خلیج فارس
 مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با بیان اینکه سال گذشته حدود 2 میلیارد دلار در طرح توسعه میادین نفت و گاز منطقه خلیج فارس سرمایه گذاری شده است، گفت: در این مدت حدود 4 میلیارد دلار قرارداد جدید هم با شرکتهای خارجی امضا شده است.
 
این مقام مسئول با اشاره به متنوع سازی تامین منابع مالی مورد نیاز برای توسعه میادین فراساحلی نفت و گاز ایران در خلیج فارس، تصریح کرد: در سالجاری هم قرارداد طرح توسعه سه میدان جدید نفت و گاز شامل توسعه میدان نفتی سروش، توسن و میدان مشترک نفتی اسفندیار امضا خواهد شد.
 
زیرکچیان‌زاده، ارزش این قراردادها را حدود 2.5 میلیارد دلار اعلام کرد و ادامه داد: پس از مذاکره با خارجی ها امسال قرارداد توسعه میدان اسفندیار به عنوان میدانی مشترک با عربستان سعودی به کنسرسیومی متشکل از پیمانکاران ایرانی واگذار خواهد شد. وی در پایان با اعلام اینکه به منظور تسریع در استخراج نفت تولید زودهنگام این میدان دریایی در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: به زودی حجم نهایی بار مالی این قرارداد نفتی اعلام خواهد شد.
منبع: مهر