۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۴
باقری‌لنکرانی:

برخی برای کنارکشیدن شرط گذاشته‌اند

عضو جبهه پایداری گفت: برخی افراد برای کنار کشیدن از حضور خود در انتخابات شرط گذاشته‌اند تا رئیس جمهور آینده در کابینه خود به آنها پست دهد.
کد خبر : ۱۰۷۵۳۹
صراط:کامران باقری‌لنکرانی عصر امروز در همایش انتخاباتی که در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با همکاری بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد، برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را یکی از مهم‌ترین انتخابات کشور دانست.

*رئیس جمهور آینده برای چالش‌های اقتصادی باید چاره‌اندیشی کند

وی اظهار کرد: امروز در عرصه اقتصادی در سطح کشور با چالش‌هایی مانند تورم، کاهش قدرت خرید و ... مواجه هستیم که برای برون‌رفت از این اوضاع رئیس جمهور آینده باید چاره‌ای اساسی بیندیشد.

عضو جبهه پایداری با بیان اینکه وابستگی درآمد اصلی دولت به نفت بر اقتصاد کلی کشور تاثیر گذاشته است، افزود: یکی از مطالبات مردم از رئیس جمهور آینده، ارائه راهکارها برای برون‌رفت از چالش‌های به وجود آمده در این عرصه است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که به نوعی خرج‌های بزرگ دولت عمدتاً از منابع نفتی تامین می‌شود، طبیعی است هر نوسانی در قیمت نفت نقطه آسیب‌پذیر بر کل اقتصاد و ارزش پولی تاثیرگذار است.

وی با اشاره به وجود اظهارنظرهای مختلف در این زمینه، ادامه داد: برخی از مسئولان اقدام‌های اخیر دولت را بدون در نظر گرفتن اثر تحریم‌ها و ریشه اصلی چالش‌های اقتصادی کشور دانسته‌اند و مشکل را به نبود مدیریت پولی و مالی دولت مربوط می‌دانند.

باقری‌لنکرانی، تلاش سریع برای کاهش وابستگی به نفت و کم کردن مخارج از بودجه عمومی و توجه به رفاه اجتماعی را از جمله راهکارهایی برای برون‌رفت از چالش اقتصادی خواند.

وی افزود: مشکل اقتصادی کشور به صورت یک بیماری مزمن قدیمی تبدیل شده که برای درمان آن ابتدا باید ریشه‌ها شناخته شود.

عضو جبهه پایداری، جلوگیری از صرف بودجه‌های بدون اولویت و کم‌توجهی به بهورزی را از جمله آفت‌های قدیمی اقتصاد ایران نام برد و اذعان کرد: اجرای پروژه‌های اولویت‌دار در این عرصه تاثیرگذار است.

*وجود زمینه‌های فساد تعادل بازار را برهم زده است

وی به بحث ویژه‌خواران اشاره کرد و یادآور شد: برای مبارزه با چالش‌های اقتصادی در نظر گرفتن افراد سودجو و وجود زمینه‌های فسادی که موجب بر هم زدن معادلات بازار می‌شود مغفول مانده است.

باقری‌لنکرانی، بر ضرورت توجه به تحول بانک‌ها تاکید کرد و گفت: نقش بانک‌ها در حفظ ارزش پولی کشور بسیار موثر است زیرا بانک‌ها با اثر گذاشتن روی کاهش پایه پولی کشور می‌توانند اثرات افزایش نقدینگی را چند برابر کنند، بنابراین هر گونه تلاش برای کاهش پایه پولی باید به نوعی با اصلاح نظام بانکی همراه باشد.

وی تصریح کرد: باید از بانک‌ها به عنوان ابزاری برای کسب منافع ملی سود برد که این امر نیز مغفول واقع شده است.

وزیر اسبق بهداشت، با بیان اینکه بی‌توجهی به این ریشه‌ها اقتصاد کشور را ضعیف کرده است، خاطرنشان کرد: زمانی در کشور حرکت‌های امیدوار کننده‌ای مانند افزایش تولید خودرو اتفاق می‌افتد اما بعد با کمی بررسی در می‌یابیم که در افزایش تولید بنزین برای تامین این خودروها حرکتی صورت نگرفته است که حرکاتی اینگونه موجب به وجود آمدن نقاط آسیب‌پذیر در بدنه اقتصاد کشور می‌شود.

*برخی برای پست گرفتن از رئیس جمهور آینده شرط کناره‌گیری از انتخابات را گذاشته‌اند

وی به بحث تعدد کاندیداها در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و متذکر شد: این یک اتفاق تازه در تاریخ سیاسی کشور است که از دو بعد اهمیت دارد.

باقری‌لنکرانی، اضافه کرد: بعد نخست اینکه در کشور افراد توانمندی وجود دارند که توان خدمت در این پست به مردم را داشته باشند و این امر موجب ایجاد رقابت بین افراد مختلف می‌شود اما از بعد دیگر می‌توان این امر را نوعی تهدید نیز دانست.

به گفته وی، در صورتی که حضور کاندیداها واقعی نبوده و تنها برای پر کردن فضای سیاسی به عرصه آمده باشند، تهدید است.

عضو جبهه پایداری، با تصریح بر اینکه برخی از کاندیداها برای کنار رفتن به نفع کاندیدای دیگر شرط می‌گذارند، اذعان کرد: شرط آنها برای کناره‌گیری، گرفتن پست از کاندیدایی است که احتمالآ رئیس جمهور ‌می‌شود.

وی عنوان کرد: اینگونه رفتار به نفع مردم‌سالاری دینی نیست و وجه انتخابات را مخدوش می‌کند.
منبع: فارس