صراط:در ادوار پيشين انتخابات رياست جمهوري چون معمولا تعداد نامزدهاي دولت
و مسئولان اندك بود نگراني عمده به تاثيرگذاريهاي احتمالي در نتيجه برخي
اعمال قدرتها محدود ميشد اما در اين دوره به دليل حمايت صريح و بيپرده
از نامزدي خاص در سفرهاي استاني و ديگر مجامع و نيز به دليل تعدد وزراي
داوطلب، احتمال بروز نارساييهاي ديگري در امور جاري دستگاهها هم وجود
دارد از جمله كند شدن فعاليتهاي جاري وزارتخانهها و دستگاههاي ذيربط كه
منجر به سردرگمي مردم و كاهش سرعت پيشرفت كشور ميشود.
·
هنگامي كه وزير يا مسئولي نامزد انتخابات رياست جمهوري ميشود
تفكيك بين فعاليت انتخاباتي و ايفاي مسئوليت حكومتي و وزارتي بسيار دشوار
خواهد شد و بيترديد بخشي از امكانات عمومي براي تبليغات وي صرف و هزينه
ميشود چرا كه نميتوان از دولتمرد و وزير نامزد خواست به سفر استاني نرود
يا همايش و همانديشي برگزار نكند،يا در رسانه ملي مصاحبه انجام ندهد يا
گزارش فعاليت دستگاه متبوعه خود را ارائه ننمايد.
·
از طرف ديگر معاونان و مديران كل و مسئولان تحت مديريت نامزد
مسئول نيز بر سر دو راهي خدمت به دستگاه يا خدمت به مسئول دستگاه يا به
تعبير ديگر كار كارشناسي يا كار تبليغاتي گرفتار ميشوند و در نهايت چه بسا
قدرت بر احتياط، فائق آيد و به حكم مامور و معذور گردن نهند و وزارتخانه
يا دستگاه مربوطه تبديل به ستاد انتخاباتي شود و تمامي ظرفيت ملي آن در
راستاي تبليغ شخص اول آن دستگاه در انتخابات به كار گرفته شود.
·
دو عامل در اين دوره از انتخابات موجب تشديد اينگونه احساس
مسئوليتها! شده است؛ يكي دامن زدن جريان انحراف به تكثر نامزدهاي اصولگرا
با هدف شكستن آراي آنان و ديگري آنكه گويا موج توهمي رو به گسترش است كه هر
كس ميخواهد در دولت آينده وزير شود و يا از آن سهمي داشته باشد بايد
امروز به عنوان نامزد رياست جمهوري اعلام موجوديت كند!
·
با توجه به اين شرايط ويژه در انتخابات آينده رياست جمهوري،
شوراي نگهبان و دستگاههاي نظارتي وظيفهاي بسيار سنگين بر عهده دارند و از
هماكنون بايد با نظارت دقيق، عملكرد مسئولان داوطلب را در استفاده از
موقعيت خويش و امكانات دستگاه تحت مديريت خود دقيقا ثبت و ضبط كنند.