۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۴
سلیمی‌نمین در جمع اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان

دلیل انحراف‌احمدی‌نژادازنگاه سلیمی‌نمین

سلیمی‌نمین تحلیل‌گر مسائل سیاسی درباره دلایل انحراف احمدی‌نژاد از گفتمان 3 تیر گفت: تملق اطرافیان احمدی‌نژاد باعث به وجود آمدن احمدی‌نژاد جدید شد و وی تصور کرد او مبنا است.
کد خبر : ۱۰۸۰۱۴

صراط:محمدحسین سلیمی‌نمین تحلیلگر مسائل سیاسی در جمع فعالان شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی و دفتر تحکیم وحدت درباره موضوع «هشت سال احمدی‌نژاد» سخنرانی کرد.

وی در ابتدای سخنان خود اظهارداشت: هر دولتی که به پایان برسد زمینه نقد علیه آن دولت بیشتر فراهم می‌شود؛ از لحاظ سیاسی دولت‌ها وقتی قدرت و نفوذشان را از دست می‌دهند گروه‌های زیادی برای نقد دولت و جایگزین کردن برنامه جدید وارد می‌شوند، این را نسبت به دیگر دولت‌ها نیز شاهد بودیم که البته این کار غیرسازنده است؛ غیرسازنده بودن بدین خاطر که این نقدها هدف باطلی را دنبال می‌کنند.

وی افزود: یکی از دلایلی که نتوانستیم از تجربه دولت‌های گذشته استفاده کنیم نوع مواجهه با دولت‌ها بوده و یکی از ایرادهای جدی این است که فقط شاخص و راس یک جریان را مورد حمله قرار می‌دهیم تا جایی که از صحنه کنار برود.

سلیمی‌نمین با اشاره به اینکه عمده نقدها نسبت به دولت‌های گذشته نقد فردی بوده است، تصریح کرد: انگار با تغییر فرد همه مشکلات حل خواهد شد؛ این رویکرد باعث می‌شود که جامعه نتواند معایب کار را پیدا کند. 

وی افزود:‌احمدی‌نژاد به لحاظ مدیریتی سابقه محدودی دارد به لحاظ شخصیت فکری دارای کاستی‌های جدی است و به لحاظ جهت‌گیری‌ها بعضا فاقد خوش‌فکری است. اما به دلیل رویکرد جامعه و رغبت آنان به اصولگرایی و زیرکی که احمدی‌نژاد در این زمینه داشت توانست شعار اصولگرایی پررنگ‌تری بدهد و خود را به مطالبات جامعه پیوند دهد؛ به همین دلیل نیز رئیس‌جمهور شد.

سلیمی‌نمین با اشاره به اینکه تیزهوشی سیاسی با زیرکی متداول تفاوت دارد، گفت: احمدی‌نژاد در دورانی که آمریکا تهدید اصلی برای کشور بود و دانشجویان سفارت این کشور را تسخیر کرده بودند، معتقد نبود آمریکا دشمن اصلی است، بلکه شوروی را دشمن اصلی می‌دانست و سهم خود را بر سهم امام(ره) و رهبری اولویت داد.

وی ادامه داد: ملت در سال 84 به این جمع‌بندی رسید که علت مشکلات دورشدن از آرمان‌ها و اصول اولیه است؛ لذا مطالبه بازگشت به آرمان‌ها را مطالبه کرد و احمدی‌نژاد در این زمینه از خود پایبندی بیشتری نشان داد و معقول افتاد، حال به تدریج می‌بینیم که احمدی‌نژاد وارد حوزه‌ای شد که به جای اصول و ارزش‌ها خودش را مرکز قرار داد و چنین نشان داد که وی شاخص خوبی‌هاست و کسانی که علیه وی هستند شاخص بدی‌ها هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه مراسم با اشاره به جوانگرایی در مدیریت‌ها گفت: بدون شک یکی از امیدهای ما در جوانگرایی این بود که قانونگرایی تقویت شود و جایگاه قانون ارتقا یابد؛ اما در دوران احمدی‌نژاد چنین اتفاقی نیفتاد و ما نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به عاملی که احمدی‌نژاد امروز را به وجود آورد، ‌گفت: اولین عامل این است که ما دست احمدی‌نژاد را برای دور زدن قانون باز گذاشتیم؛ احمدی‌نژاد به نقطه‌ای رسید که انگار او محور خدماتی است که بدون او این تحولات و خدمات روند کندی خواهد گرفت.

وی افزود: البته احمدی‌نژاد توانسته بود منشا خدمات جدی باشد اما این روند در دولت دهم عوض شد و افرادی که منشا بدعت‌ها بودند جای عناصر کارآمد را گرفتند به خصوص حلقه‌ای که در دولت دهم به وجود آمد.

سلیمی‌نمین ادامه داد: یکی از دلایل انحراف احمدی‌نژاد در دولت دهم رویکرد وی از توده‌گرایی به نخبه‌گرایی بود؛ از زمانی که احمدی‌نژاد در وادی نخبه‌گرایی قرار گرفت معادلات تغییر کرد و افرادی به احمدی‌نژاد نزدیک شدند و تفکراتی را به وی القا کردند که در آخر به ضرر احمدی‌نژاد شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: حراج گذاشتن ماشین احمدی‌نژاد فردگرایی وی را افزایش می‌داد و این کار می‌خواست احمدی‌نژاد را مبنا قرار دهد نه ارزش‌ها را؛ آنقدر تملق‌گویی‌ها نسبت به احمدی‌نژاد افزایش یافت که عده‌ای تصور کردند احمدی‌نژاد قطار انقلاب را که منحرف شده بود به ریل اصلی بازگرداند.

وی افزود: اگر نمی‌گذاشتیم متملقین القائات نادرستی به احمدی‌نژاد بکنند الان احمدی‌نژاد به این نتیجه نمی‌رسید که باید در دولت آینده و تصمیمات آن نقش داشته باشد و انتقاداتی که به احمدی‌نژاد است بدین خاطر است که وی به گذشته برگشته است. 

سلیمی‌نمین در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه مسئله احمدی‌نژاد محدود به مشایی نمی‌شود، گفت: تنها مسئله این نیست که مشایی احمدی‌نژاد را در سیطره خود گرفته است. برایم سخت است که رحیمی با این ویژگی‌ها و خصوصیات فرد دوم دولت باشد. در واقع مسئله اصلی اطرافیان احمدی‌نژاد هستند.

وی همچنین تاکید کرد: برخی افراد احمدی‌نژاد را برای کوبیدن آقایان مفید دانستند که این کار غلطی است. این شیوه نه منطقی است و نه باعث رشد ما می‌شود. 

سلیمی‌نمین با اشاره به پایین بودن سطح کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: چون الان سطح کسانیکه در انتخابات خودشان را کاندیدا کردند پایین است، بهترین فرصت است که جایگاه قانون را ارتقا دهیم؛ برای اینکه فردگرایی و انحرافات به وجود نیاید باید بر قانون تمرکز کنیم، در واقع اجازه دادن به اینکه کسی می‌تواند با فراغ بال دستور دهد و به قانون تمکین نکند شروع انحراف است.

محمدحسین سلیمی‌نمین در پایان سخنان خود در جمع شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی و دفتر تحکیم وحدت خاطر نشان کرد: قانون‌مندی یکی از راه‌هایی است که می‌توانیم مدیرانمان را از انحراف دور کنیم و راه دیگر آن جلوگیری از تملق و فردمحوری است.

منبع: فارس