۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۸
حجت الاسلام محمد تقی رهبر

سخنان رییس‌جمهوربذرکینه رادردل‌هاپاشید

برخی می گویند که شماها این شخص را سر کار آوردید. ما هم البته پاسخی برای این مسئله داریم. ما می گوییم آن روزی که ما حمایت کردیم شرایط به گونه ای دیگر بود. زمان و مکان در تصمیم گیری ها تاثیر گذار است. اما الان شرایط فرق کرده است. آن سخنانی که در سال 88 احمدی نژاد انجام داد بذر کینه را در دل ها پاشید. هنوز هم آن بذر کینه ها در دل ها هست.
کد خبر : ۱۰۸۰۶۵
صراط:هرچه به روزهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نزدیک تر می شویم، بحث بر سر کاندیداهای احتمالی حاضر در این عرصه روز به روز داغ تر می شود و هر روز نامی جدید به جمع سایر کاندیداهایی که اعلام حضور کرده اند، اضافه می شود. در این بین دولت نیز یکی از اصلی ترین جریاناتی است که به دنبال استمرار قدرت خود، قصد دارد نامزدی را برای انتخابات آتی ریاست جمهوری معرفی کند.  در این باره، حجت الاسلام محمد تقی رهبر به تشریح مختصات سیاسی فضای فعلی پرداخت.

 -    ارزیابی شما از آرای دولت های نهم و دهم چیست و چه مسائلی باعث شد که احمدی نژاد در سال های 84 و 88 منتخب مردم شود؟
 

قبل از اینکه بخواهیم به آرای رئیس دولت اشاره داشته باشیم باید بگوییم که امیدواری ها به عملکرد دولت در طول 4 سال اول خیلی بیشتر بود و نشانه های موفقیت نیز به دلیل کارهایی که انجام داد و دیگران آن را انجام ندادند، در دولت نهم بیشتر نمایان بود. بحث مسکن مهر، هدفمندی یارانه ها، سهمیه بندی بنزین و مواضع ضد استکباری جزو اقدامات خوب دولت نهم بود. اما همین دولت در دور دوم و طی 4 سال اخیر چالش هایی را به وجود آورد که از اول این چالش ها کلید خورد. آن سخنانی که در سال 88 احمدی نژاد انجام داد تخم کینه را در دل ها پاشید. هنوز هم آن تخم کینه ها در دل ها هست. مصاحبه هایی که درباره آقایان ناطق و هاشمی انجام گرفت و این در حالی بود که این افراد اساسا طرف قضیه نبودند. این مصاحبه ها بود که اختلافات را تشدید کرد. بالاخره هر طور که بود از این مرحله عبور کردیم. مردم هم اگر در آن دوره به احمدی نژاد رای دادند به خاطر این بود که می خواستند از فتنه عبور کنند. جریان فتنه می خواست لطمه بزند و مردم برای فرار این جریان به احمدی نژاد رای دادند. 


 
-    یعنی می گویید مردم برای عبور از سد جریان فتنه به احمدی نژاد رای دادند؟
البته عملکرد دوره 4 سال اول هم مایه امیدواری بود چراکه در سال 88 خیلی چالش ها از سوی دولت آغاز نشده بود. جریان فتنه هم به اقبال و رای بیشتر مردم کمک کرد. وقتی مردم عملکرد آقایان موسوی و کروبی را دیدند، رویکردشان به این دولت بیشتر شد. انتظار هم بود که دولت با توجه به این آرای مردم عملکرد بهتری روز به روز داشته باشند. این درحالی است که در چهار ساله دوم ما شاهد چالش های جدیدی از سوی دولت بودیم. مسئله جریان انحرافی، حمایت های بی دریغ رئیس جمهور از مواضع آقای مشایی که خیلی اعتراض به مواضع وی وجود داشت، ماجرای نامه بلند بالای احمدی نژاد در تعریف و تمجید از مشایی به عنوان دبیر مجمع غیر متعهدها، یا خانه نشینی و اعتراض به ماجرای وزیر اطلاعات، عزل و نصب های خلق الساعه، ناهماهنگی با مجلس، بی اعتنایی به مسئله فرهنگ و حجاب و عفاف، اجرا نکردن صحیح قانون هدفمندی و ضربه زدن به صنعت و تولید، عدم توانایی در جلوگیری از بالارفتن نرخ ارز و سکه و طلا، عدم توانایی در مدیریت اقتصادی کشور و مطرح کردن شعار زنده باد بهار برای استمرار قدرت جز اتفاقاتی است که در دوره دوم ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد در کشور به وجود آمد. نگاه ما نیز در این دوره مثبت نبود و ایرادات مستدل و قابل دفاعی داشتیم و آنها را مطرح کردیم.  
 
-    این اقداماتی که شما برشمردید به نظر شما برای از بین رفتن محبوبیت یک دولت در جامعه کافی نیست و این اتفاق در حال حاضر رخ نداده است؟
قطعا تاثیر گذار است. 24 میلیون جمعیتی که به این دولت رای دادند، الان یقینا محبوبیت ایشان خیلی خیلی کاهش یافته و این ناشی از عملکرد ضعیف این دولت است.  
 
-    از نظر شما حمایت برخی از علما همچون آیت الله مصباح در سال 84، به ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد کمک نکرد؟
آقای مصباح هم آن روزها نقش زیادی در این آرا نداشتند. شان و شخصیت آقای مصباح به عنوان عالم و فقیه، محقق و فیلسوف در جامعه ما بالاتر از این است که بخواهیم ایشان را به جایی پیوند بزنیم. بنده مخالف این هستم که حتی در حال حاضر نیز برخی از جریانات سیاسی از عنوان آیت الله مصباح استفاده ابزاری کنند.  
 
-    پس بنابراین شما معتقدید که در حال حاضر میزان محبوبیت آقای احمدی نژاد در جامعه با کاهش چشمگیری روبرو شده است؟
بله دقیقا. خود ما هم مورد اعتراض واقع شدیم و برخی می گویند که شماها این شخص را سر کار آوردید. ما هم البته پاسخی برای این مسئله داریم. ما می گوییم آن روزی که ما حمایت کردیم شرایط به گونه ای دیگر بود. زمان و مکان در تصمیم گیری ها تاثیر گذار است. اما الان شرایط فرق کرده است. یقینا اگر قانون اجازه می داد که احمدی نژاد در انتخابات دوره یازدهم شرکت کند، مشاهده می کردید که چگونه بیش از نیمی از آرای سال 88 از سبد وی خارج می شد. کسانی هم که بخواهند از این مجموعه وارد انتخابات شوند و با تفکری جبرگونه که سایه انداخته بر روی دستگاه دولت، وارد عرصه شوند باید بدانند که آن تفکر دیگر در جامعه مقبولیت ندارد.  
 
-    با این تفاسیر گزینه ای هم که آقای احمدی نژاد معرفی کنند شانس بالایی برای کسب رای نخواهند داشت؟
از نظر من با توجه به آنچه در جامعه دیده می شود مشخص است کسانی که بخواهند منسوب ایشان باشند و با حمایت دولت وارد عرصه انتخابات شوند، بعید است موفقیتی به دست بیاورند.  
 
منبع: فردا
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم