۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸

میزان‌شاخص‌تورم‌تولیدمدل‌های‌مختلف‌خودرو

بانک مرکزی شاخص تورم بخش خودرو را براساس مدلهای مختلف، اعلام کرد،اما به گفته مشاور انجمن خودروسازان ،اعداد اعلام شده، مربوط به تورم بخشی نیمه دوم سال گذشته است در حالیکه باید شاخص تورم یک سال اخیر در فرمول قیمت گذاری استفاده شود.
کد خبر : ۱۰۸۴۵۱
صراط:فرمول قیمت‌گذاری خودرو هفته گذشته از سوی شورای رقابت تدوین شد که البته برای دستیابی به قیمت نهایی خودرو از طریق این فرمول، به 2 شاخص تورم بخش خودرو از سوی بانک مرکزی و کیفیت از سوی سازمان ملی استاندارد نیاز بود.

در همین راستا بانک مرکزی روز پنج‌شنبه شاخص تورم انواع خودرو را با محاسبه نرخ آزاد  و مبادله ای ارز  اعلام کرده که البته این اعداد مربوط به 6 ماه دوم سال گذشته است.

داوود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان در این رابطه در گفتگو با اظهار داشت: شاخص تورمی که اعلام شده مربوط به نیمه دوم سال 91 یعنی از شهریور تا بهمن ماه است، در حالیکه قرار بود تورم بخشی 1 ساله در فرمول قیمت گذاری شورای رقابت مرد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد:طبق اعلام بانک مرکزی، شاخص تورم تولید مدل‌های مختلف خودرو در این مدت بین 30 تا 42 درصد است که از نظر ما قابل قبول نیست.

وی تصریح کرد:همچنین سال مبنا در قیمت‌گذاری خودرو، نیز اشتباه تعیین شده چراکه در سال گذشته سازمان حمایت به جای موافقت با افزایش 30 درصدی قیمت خودرو تنها با 6 درصد آن موافقت کرد، به همین دلیل قیمت‌های مبنا نرخ‌های صحیحی نیست.

بر اساس این گزارش ، جدول محاسبه شاخص تورم بخشی صنعت خودرو اعلامی  بانک مرکزی بر روی سایت شورای رقابت منتشر شده که از قرار زیر است: