۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۵
رییس مرکز پژوهش‌های راهبردی قاهره خبر داد:

احیای مجدد طالبان برای فشاربرایران

رییس مرکز پژوهش‌های راهبردی قاهره از تلاش‌های آمریکا برای احیای مجدد طالبان در افغانستان خبر داد و تصریح کرد: کاخ سفید مصمم است تا دور جدیدی از روابط سیاسی را با گروه‌های افراطی در منطقه آغاز کند و فشارهای جدیدی را بر ایران وارد سازد.
کد خبر : ۱۰۸۸۳۴

صراط:"علی ابوالخیر" رییس مرکز پژوهش‌های راهبردی قاهره با بیان اینکه آمریکا در رسیدن به اهداف خود از طریق تعامل با کشورهای مصر و تونس در دوران دیکتاتوری این کشورها به نتیجه دلخواه نرسیده است خاطر نشان کرد: آمریکا بار دیگر تلاش‌های خود را آغاز کرده است تا این بار با احیای روابط خود با گروه‌ها و کشورهای تندرو و منزوی، دوستانی را گرد هم آورده و ایران را از سوی گروه‌های تندرو تحت فشار و محاصره قرار دهد.

وی تلاش‌های آمریکا برای برقراری تعامل با جنبش تندروی طالبان در افغانستان را ناشی از سیاست‌های جدید این کشور در قبال خاورمیانه عنوان کرد و گفت: آمریکا در صورتی که بخواهد بر خاورمیانه سلطه و سیطره پیدا کند باید گروه‌های تندرو و رانده شده را احیا کرده و این گروه‌های تروریستی  را وارد عرصه‌های سیاسی کند.

رییس مرکز پژوهش‌های راهبردی قاهره گرایش آمریکا به سیاست استفاده از گروه‌هایی مانند القاعده و طالبان را ناشی از کمرنگ شدن نقش دیکتاتوری کشورهای مصر و تونس در عرصه منطقه‌ای دانست و خاطر نشان کرد: کشورهای مصر و تونس که تا پیش از آغاز جریان بیداری اسلامی به کشورهای میانه‌رو معروف بوده و تحت سیطره و نفوذ آمریکا بودند پس از وقوع انقلاب‌ها و تغییر نظام‌هایشان راه دیگری را در پیش گرفته و ایالات متحده را در رسیدن به اهداف خود ناامید ساخته‌اند؛ از این رو آمریکا ناچار است برای حفظ سلطه و سیطره خود بر کشورها و منابع و ثروت‌های خاورمیانه به استفاده از زور و خشونت متوسل شود.

ابوالخیر همچنین به استراتژی‌های جدید آمریکا در دور دوم ریاست جمهوری اوباما اشاره کرد و گفت: طبق اظهار نظرهای اخیر کاخ سفید این کشور استکباری در صدد است تا به جنگ‌های زمینی خاتمه داده و دیپلماسی‌های جدیدی را برای تعامل با کشورهای منطقه در پیش بگیرد.

وی همه اقدامات و استراتژی‌های آمریکا در منطقه را تلاش برای محاصره محور مقاومت و تضعیف این جریان اسلامی خواند و اظهار داشت: آمریکا که به گفته خود تا پیش از این راه اعتدال و میانه‌روی با کشورهای منطقه برای تعامل بیشتر با رژیم صهیونیستی را در پیش گرفته‌ بود اکنون به ناچار باید راه دیگری را در پیش گرفته و امنیت رژیم صهیونیستی را به روش دیگری تامین کند.

رییس مرکز پژوهش‌های راهبردی قاهره تلاش‌های آمریکا برای اتحاد با قطر و نیز تعدیل روابط با اردن را از گزینه‌هایی بر شمرد که ایالات متحده در دستور کار خود قرار داده است تا اتحاد جدیدی را در منطقه ایجاد کرده و به این وسیله در راستای رسیدن به اهداف خود برای تضعیف مقاومت گام بردارد.

ابوالخیر در ادامه به نقش استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای منطقه پرداخت و توضیح داد: شاید بتوان ایران را تنها کشوری بنامیم که دغدغه جهان اسلام را هیچ‌ گاه از خود دور نساخته و به دنبال اتحاد و یکپارچگی جهان اسلام علیه کفر جهانی است.

وی با تاکید بر اینکه ایران به عنوان یک کشور اسلامی با نظام‌های حاکم بر ملت‌های مسلمان منطقه بسیار متفاوت است تصریح کرد: در شرایطی که سران کشورهای منطقه به دنبال منافع و اهداف سیاسی هستند ایران به دنبال فراهم ساختن شرایطی است که مسلمانان جهان با یکدیگر اتحاد برقرار کرده و از هرگونه تنش و تفرقه پرهیز کنند.

رییس مرکز پژوهش‌های راهبردی قاهره، همه تلاش‌های آمریکا در منطقه را تلاش برای مهار ایران عنوان کرد و افزود: آمریکا سال‌ها پیش از این برای تضعیف مقاومت گام‌های بسیاری برداشته و هزینه‌های هنگفتی متحمل شده بود اما وقوع جریان بیداری اسلامی همه رشته‌های این کشور را پنبه کرد و اکنون این کشور استکباری بار دیگر به تکاپو افتاده است تا با کشورهای دیگری اتحاد برقرار کرده و از تلاش‌های ایران برای تشکیل امت یکپارچه اسلامی جلوگیری کند.
ابوالخیر همگرایی آمریکا و رژیم صهیونیستی در مرحله جدید تعامل با گروه‌های وهابی را در راستای تحقق اهدافی مانند سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: آمریکا به خیال باطل خود تصور می‌کند در صورتی که ایران را از سر راه بردارد قادر خواهد بود محور مقاومت منطقه را ساقط و سرنگون سازد اما چنین تفکری هرگز رنگ واقعیت را به خود نخواهد دید.

وی با تاکید بر اینکه سلطه و سیطره رژیم صهیونیستی بر منطقه خاورمیانه هدف نهایی آمریکا از همگرایی با مخالفان جبهه مقاومت اسلامی است خاطر نشان کرد: در صورتی که چنین رخدادی تحقق می‌یافت آمریکا می‌توانست بر منطقه سیطره کامل پیدا کرده و با محو تدریجی دین اسلام به اهداف و خواسته‌های خود جامه عمل بپوشاند.

رییس مرکز پژوهش‌های راهبردی قاهره حمایت کشورهای استکباری از عملیات تروریستی سریالی در کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران و عراق را ناشی از دشمنی سرسختانه آمریکا و کشورهای استکباری با این کشورها دانست و اظهار داشت: همه عملیات‌های تروریستی که هر از چند گاهی در ایران قربانی می‌گیرد و اخیرا دانشمندان هسته‌ای این کشور را هدف قرار داده است حکایت از آن دارد که دشمنان ایران و اسلام در تلاش هستند تا ایران را از داخل و خارج کشور هدف فشارهای مضاعف قرار داده و به خیال خود این کشور را تضعیف کنند.

ابوالخیر کشور فلسطین را از دیگر کشورهای منطقه برشمرد که سال‌هاست هدف هجوم صهیونیست‌ها و قدرت‌های استکباری قرار گرفته و همچنان از هجوم این قدرت‌ها در امان نیست.
وی با تاکید بر اینکه کشور شیعی ایران و کشور سنی فلسطین به یک اندازه تحت آماج فشارهای قدرت‌های استکباری قرار دارند تصریح کرد: همه این شواهد حکایت از آن دارد که شیعه و سنی به یک اندازه از سوی استکبار جهانی مورد هدف قرار گرفته‌اند؛ از این رو می‌توان استنباط کرد که هدف نهائی این قدرت‌ها محو و نابودی اسلام است و ایران و فلسطین تنها بهانه‌ای برای رسیدن به این هدف هستند.

رییس مرکز پژوهش‌های راهبردی قاهره جانبداری قدرت‌های استکباری از مذاهب شیعه و سنی را ظاهرسازی و توطئه‌ای برای ایجاد تفرقه میان این مذاهب عنوان کرد و گفت: استکبار جهانی به خوبی می‌داند که تنها با کاشتن بذر نفاق و تفرقه می‌تواند مسلمانان را از اتحاد و یکپارچگی باز دارد و با تفرقه انداختن میان مسلمانان می‌تواند بر آنان حکومت کند.

ابوالخیر گروه‌های شیعه و سنی را به پرهیز از تفرقه و درگیری فراخواند و افزود: آنچه استکبار جهانی از آن هراس دارد وحدت همه گروه‌های اسلامی و سلطه اسلام راستین بر جهان و جهانیان است.
وی بر ضرورت افزایش آگاهی و بیداری در میان ملت‌های مسلمان تاکید کرد و گفت: در شرایطی که توطئه‌های دشمنان و بدخواهان اسلام تمامی ندارد مسلمانان لازم است با افزودن بر آگاهی‌های خود و هوشیاری در برابر انواع و اقسام توطئه‌ها از ریختن آب به آسیاب دشمن پرهیز کرده و از راه دادن دشمنان در میان مسلمانان خودداری کنند.

رییس مرکز پژوهش‌های راهبردی قاهره سیاستمداران، فرهیختگان و علمای دین را بهترین گزینه‌ها برای اشاعه آگاهی و هوشیاری در میان ملت‌های مسلمان برشمرد و خاطر نشان کرد: چنانچه همه دانشمندان و عالمان هر یک به وظیفه اطلاع رسانی خود عمل کرده و یکایک آحاد جامعه را از توطئه‌های دشمنان و پرهیز از تفرقه آگاه سازند ملت‌های اسلامی خواهند توانست به بیداری کامل نائل شده و همه نظام‌های کفر و طاغوت را از میان امت اسلامی برچینند و به سلطه استکبار جهانی بر اسلام و مسلمانان خاتمه دهند.

ابوالخیر مسلمانان جهان را به وحدت و یکدلی فراخواند و تصریح کرد: مسلمانان جهان تنها در صورت اتحاد و یکپارچگی خواهند توانست بر استکبار جهانی غلبه پیدا کرده و آزادی و عزت و کرامت را برای تک تک آحاد امت اسلامی به ارمغان بیاورند.
منبع: تسنیم
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم