۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷
آیت‌الله مهدوی‌کنی:

مساجد را دولتی نکنیم

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: این اشتباه است که در انقلاب گذشتگان را نادیده بگیریم البته این مسئله اشتباهی است که برخی سیاسیون آن را انجام می‌دهند و فکر می‌کنند که فقط آنان هستند که کار می‌کنند.
کد خبر : ۱۰۹۵۰۱
صراط:آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی" در اولین اجلاس شوراهای نواحی و مناطق و افتتاحیه مجتمع فرهنگی آموزشی محراب با بیان اینکه مساجد متعلق به مردم است، اظهار داشت: در کتاب‌های تفسیر دیدم که حتی در زمان امیرالمومنین(ع) نیز بعضی‌ها در معنای آیه اول‌البیت اشتباه می‌کردند و از ایشان می‌پرسیدند که خانه‌ای قبل از کعبه ساخته نشده، که حضرت فرمودند ساخته‌شده اما بیتی نبوده که برای مردم باشد.

وی ادامه داد: آموزش نحوه برخورد ائمه جماعات با کسانی که به مسجد مراجعه می‌کنند بسیار اهمیت دارد و ائمه جماعت موفق کسی است که مردمی باشد.

وی با بیان اینکه مسئله برکت نیز در مساجد نکته‌ای قابل توجه است، افزود: برکت از نظر لغت به معنای خیر کثیر است اما برای معنا‌شناسی در قرآن باید به مصادیق هم توجه کرد و کلمه مبارک در قرآن به چیزهایی گفته می‌شود که دارای خیر عام هستند.

وی گفت: بنابراین مساجد هادی و مبارک هستند و نقش مهمی نیز در اسلام داشته‌اند و پیامبر بزرگ و گرانقدر اسلام نیز هر جا که رفتند، ابتدا در آنجا مسجد را بنا کردند.

آیت‌الله مهدوی‌کنی با بیان اینکه مسجد در شکل‌گیری انقلاب اسلامی نقش بسیار مهمی داشته است، افزود: در روزنامه‌ها خواندم که در بحرین مسجد‌های شیعیان را خراب می‌کنند یعنی مسجد محل تجمع آنان است و این برکتی بزرگ است که باید از آن استفاده کرد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: نظم و انضباط در اداره و نظام مسئله خوبی است و مسجد نیز مرکز مدیریت انسانها است.

وی ضمن تشکر و قدردانی از ریاست فعلی سازمان امور مساجد و ریاست قبلی این سازمان گفت: اشتباه است که در انقلاب گذشتگان را نادیده بگیریم و این مسئله از اشتباهاتی است که بعضی از سیاسیون انجام می‌دهند و فکر می‌کنند که فقط خود آنان هستند که کار می‌کنند.

آیت‌الله مهدوی‌کنی در ادامه سخنرانی خود در این مراسم با خنده خطاب به حضار گفت: دانشگاه امام صادق(ع) نیز وابسته به هاروارد آمریکا بود و رئیسش هم آمریکایی بود البته خانه‌ی بنده که در آن نشسته‌ام نیز مال همان رئیس است.

رئیس جامعه روحانیت مبارز اظهار داشت: تعلیم و تربیت مردم باید برای یک روحانی بسیار مهم باشد؛ بنده از سن جوانی آن وقت که در قم بودم و آن زمان هم که به زندان رفتم بحث درس و تعلیم و تربیت را در همان جا نیز ادامه دادم و از مسجد شب ها قالبا ساعت 11 بیرون می‌رفتم و آنگونه نبود که نمازمان را بخوانیم و سریع از مسجد بیرون برویم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مسئله تربیت به دو شاخه تربیت علمی و تربیت اخلاقی تقسیم می‌شود، گفت: این انقلاب را امام(ره) و جوانان برپا کردند؛ با مردم باشید و از آنان نیز چیزی نخواهید؛ بنده می‌تواند بگویم تا این سن 81 سالگی هیچ گاه برای پول به منبر نرفتم و هیچ وقت نیز به دست پولدار‌ها نگاه نکردم که آنان خیال کنند نگاه من به دستشان است.

وی با بیان اینکه روحانی، سرباز امام زمان(عج) است، اظهار داشت: امام زمان(عج) به سرباز خود توجه دارد البته به کسانی که واقعا در مسیر اهل بیت باشند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: گاهی ممکن است نوساناتی در مسیر زندگی پیش بیاید اما خداوند کمک می‌کند و عقیده شخصی‌ام این است که مسجد را دولتی نکنیم باید مسجد به مردم وابسته باشند.