۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹

زندگينامه موشک ايراني

به همان اندازه که از بازی های موشک پرسرعت تیم ملی لذت می بردیم حالا از خبر شنیدن خداحافظی اش از بازی های باشگاهی ناراحت شديم.
کد خبر : ۱۱۰۲۶۲
صراط: خداحافظی هر ستاره ای برای اهالی فوتبال غم انگیز خواهد بود. به ویژه اینکه خداحافظی مهدی مهدوی کیا با تمام خاطرات خوب حضورش در فوتبال باشد.

چهره ای که قرار بود پیش از فینال جام حذفی یک بازی نمادین خداحافظی انجام دهد اما مسولان بیان کردند که شان مهدوی کیا بالاتر از این دیدار است و قرار بر این شد تا در آینده با برگزاری یک دیدار مراسم خداحافظی وی صورت گیرد.

زندگينامه مهدوي کيا

مهدي مهدوي کيا در تاريخ 5 مرداد 1356 در شهر ري به دنيا آمد.

مهدوي کيا کاپيتان اسبق تيم ملي فوتبال ايران ملقب به موشک ايراني، در پست هافبک بازي مي کند و۱۷1 سانتی‌متر قد دارد و در حال حاضر عضو باشگاه پرسپوليس تهران است.

مهدوي کيا فوتبالش را در سال 1370 از باشگاه بانک ملي به صورت رسمي شروع کرد.

او در باشگاه‌های بانک ملی، پرسپولیس، بوخوم و هامبورگ، اینتراخت فرانکفورت آلمان و داماش گیلان بازی کرده‌است. او در سال ۲۰۰۳ از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان بازیکن برتر فوتبال آسیا شناخته شد. هواداران هامبورگ به او لقب موشک ایرانی داده بودند.

او2 بار در فصل‌های ۲۰۰۳-۲۰۰۲ و ۲۰۰۴-۲۰۰۳ از سوی هواداران هامبورگ به عنوان بهترین بازیکن این تیم انتخاب شد و یک بار هم از سوی نشریه معتبر کیکر عنوان بهترین بال راست بوندسلیگا را به دست آورد. از دیگر افتخارات ورزشی مهدوی‌کیا انتخاب در لیست ۱۱ نفره تیم منتخب قرن هامبورگ در کنار بازیکنان بزرگی مانند فان در فارت می‌باشد که در جشن ۱۲۵ سالگی هامبورگ از طرف این باشگاه اعلام گشت.

مهدوی‌کیا در نظرخواهی فدراسيون بين‌المللی آمار و تاريخ فوتبال جهان در ابتدای سال ۲۰۱۰ به عنوان بيست‌وهفتمین بازیکن محبوب جهان انتخاب شد.

*زندگی ورزشی

این بازیکن باتجربه فوتبال ایران یکی از بهترین بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران است. او با حضور در دو جام جهانی ۹۸ و ۲۰۰۶ خود را در سطح بین‌المللی مطرح کرده‌است.

مهدی مهدوی‌کیا پس از بازی با کره جنوبی که در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی در حالی که ایران بازی را یک بر یک تساوی کرد و از صعود به جام جهانی باز ماند از تیم ملی فوتبال ایران خداحافظی کرد.

وی پس از خداحافظی نامه‌ای را خطاب به مخالفانش که او را وطن‌فروش نامیده بودند نوشت.


*بازی‌های باشگاهی

مهدوی‌کیا در سال ۱۹۹۸ به باشگاه بوخوم پیوست و در سال ۱۹۹۹ به باشگاه هامبورگ رفت و تا سال ۲۰۰۷ در این تیم عضویت داشت که با تمام شدن قرارداد خود به تیم اینتراخت فرانکفورت پیوست، وی در سال ۱۳۸۸ پس از فسخ قرارداد با تیم فرانکفورت به تیم استیل‌آذین پیوست.


*داماش گیلان

مهدوی‌کیا پس از سقوط تیم استیل‌آذین به لیگ آزادگان از این تیم جدا شده و با تیم داماش گیلان قرارداد امضا کرد.

مهدوی‌کیا در مجموع ۲۵۰ بار - تا پایان فوریه ۲۰۰۹ - در بوندس‌لیگا به میدان رفته است و ۲۹ گل به ثمر رسانده است.


*بازگشت به پرسپولیس

وی در دی ماه سال ۱۳۹۰، با عقد قراردادی ۶ ماهه به تیم پرسپولیس پیوست و در نخستین بازی، که دیداری دوستانه در برابر آرمین قزوین بود، توانست گلزنی کند. بازگشت او همزمان با بازگشت مصطفی دنیزلی بود.اين بازيكن بعد از پايان قرارداد شش ماهه خود با پرسپوليس به گفته محمد رويانيان به مدت يك سال ديگر قرارداد خود را تمديد كرد.


*محبوب‌ترین در جهان

در نوامبر ۲۰۱۲ سایت فیفا اعلام کرد که مهدوی‌کیا محبوبترین بازیکن جهان در مرحله مقدماتی شناخته شده است. وی پس از پایان رای‌گیری عنوان محبوب‌ترین بازیکن آسیا و عنوان دوم محبوبترین بازیکن جهان در سال ۲۰۱۲ را به خود اختصاص دا
 
کاپیتان متعصب تیم ملی و بازیکن ارزنده پرسپولیس حالا بعد از روزها هنرنمایی قصد دارد تا طی همین چند روز آینده برای آخرین بار آخرین سکانس هنر نمایی اش را در مستطیل سبز ایفای نقش کند. کیایی که مثل هر بازیکن با اخلاق دیگر در خاطر هوادارانش باقی خواهد ماند.

111 بازی ملی و 13 گل ملی و 25 گل باشگاهی داخلی و 29 گل باشگاه های خارجی در پرونده کاری کیا ثبت شده است.

هافبک پرکار فوتبال کشورمان که دوران افت و خیزی هم در کارنامه خود داشت پس از 14 بازی در داماش سپس به تیم پرسپولیس پیوست. حالا که کیا تصمیم به خداحافظی از تیم سرخپوشان گرفته این هامبورگی ها هستند که در ادامه ارادت به کیا قرار است برای بازی خداحافظی این ستاره به ایران بیایند تا بازی باشکوهی همراه با مراسم خداحافظی شکل گیرد تا پرونده هنر نمایی این موشک سرخ هم بسته شود.