۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸

لاریجانی:اقتصاد به تولید بستگی دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گاهی از ولایت صحبت می‌شود اما به ولایت فقیه توجه ندارند. یعنی چه؟ یعنی شما با ولایت امام زمان در ارتباط هستید؟! چنین مسئله‌ای را ما در اسلام نداریم.
کد خبر : ۱۱۰۵۰۷
 صراط:علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز دوشنبه 16 اردیبهشت ماه با حضور در جمع کارکنان و فرماندهان حفاظت هواپیمایی و امنیت پرواز فرودگاه‌های بین‌المللی امام خمینی(ره) و مهرآباد که به مناسبت درگذشت علامه شهید استاد مطهری برگزار شده بود به تشریح برخی اتفاقات اخیر پرداخت.

وی اظهار داشت: دفاع یک ارتش مکتبی است و گستره آن فقط جغرافیای ایران نیست.

رئيس مجلس گفت: خاطرم است در روزهای آغازین انقلاب شهید مطهری با شعف خاصی بیان کردند در شورای انقلاب تصویب شده تا یک ارتش مکتبی به وجود آید و آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

لاریجانی افزود: حفاظت هواپیماها در 34 سال گذشته نقش بسیار مهمی داشته و در زمان جنگ نیز که با یک سری مشکلاتی مواجه بودیم وقتی سپاه وارد شد عملاً این مشکل را به صورت ریشه‌ای حل کرد و آسیب‌هایی که بیشتر جنبه سیاسی داشت برای همیشه برطرف شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: البته سپاه در همه مراحلی که قرار بود زخمی بر پیکره انقلاب اسلامی وارد شود مرهم گذاشت و مانع از تکرار آن شد و با آشوب طلبی‌های منافقین مقابله کرد.

وی تصریح کرد: از این جهت سپاه ظرفیت بسیار ارزشی برای ملت است که از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران صیانت می‌کند.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشور در ادامه سخنان خود به ابعاد شخصیتی استاد شهید مطهری اشاره کرد و گفت: باید در زمینه فکری و سلوک استاد مطهری به طور همزمان صحبت کنیم.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های استاد مطهری این بود که از نظر فکری و رفتاری یک شخصیت همه جانبه بود و تک بعدی نبود و این مهم در آثار ایشان به خوبی روشن است به طوری که در مسائل کلامی، فلسفی، علمی، تاریخی، سیاسی، اجتماعی این مسئله روشن است.

وی افزود: به دلیل آنکه تأملات ایشان همه جانبه بود آثار او نیز برای همه زمان‌ها بوده و صرفاً برای یک زمان خاص نیست.

نماینده مردم قم در خانه ملت تصریح کرد: استاد مطهری در تدوین کتاب‌های خود به دو نکته تاکید داشتند پاسخگویی به نیازهای جوانان به زبان ساده و هم چنین تفکر اسلامی و اعتدالی چرا که در همه کتاب‌های استاد مطهری این نکات وجود دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: استاد مطهری در تفکرات خود به دو موضوع اجتماعی و فردی به صورت مساوی اهمیت قائل بوده و معتقد بود یک جامعه سالم هنگامی شکل می‌گیرد که یک انسان سالم وجود داشته باشد و استعدادهای انسان سالم نیز زمانی بروز پیدا می‌کند که یک جامعه سالم وجود داشته باشد.

لاریجانی تصریح کرد: استاد مطهری با اجتماع فقه که مارکسیست‌ها به آن ارزش قائلند و فردی بودن فقه در جوامع غربی به آن تاکید می‌شود مخالف بوده و اعتدال را ترجیح می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که نظریه فطرت در آثار استاد مطهری مشهود است گفت: نظریه فطرت یعنی آن که انسان‌ها در زمین خودشان استعدادهایی دارند و وقتی ایشان می‌گویند انسان‌ها به وجود یک جامعه سالم نیاز دارند به نظریه فطرت برمی‌گردد چرا که اگر جامعه سالم نباشد استعدادها رشد نمی‌یابد.

وی افزود: انسان اگر بخواهد استعدادها رشد کند باید آن‌ها را بشناسد و انسان ذاتاً استعداد حقیقت‌یابی و کاوش دارد.

لاریجانی تصریح کرد: نکته مهم موضوع سلوک عملی است چرا که نفس آدمی می‌تواند با واردات بلورین و یا کدر شود بنابراین به سلوک عملی نیاز دارد.

رئیس سابق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ادامه به برخی دلایل موفقیت استاد مطهری اشاره کرد و گفت: استفاده بهینه از عمر، منضبط بودن، توجه به اطرافیان، صله رحم از جمله مواردی بود که استاد مطهری به شدت بر آن تاکید و آن را عملی می‌کرد.

وی گفت: استاد مطهری یکی از آسیب‌های اجتماعی را در این می‌دانست که والدین کمتر به فرزندان توجه می‌کنند و به نیازهای روانی آن‌ها توجه ویژه‌ای ندارند ولی استاد مطهری رابطه بسیار عمیقی با خانواده داشت و با همسرشان یک رابطه عاشقانه برقرار کرده بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اقتصاد در نظریه استاد مطهری اشاره کرد و گفت: اهداف عالی انقلاب و اسلام جز با اقتصاد سالم محقق نمی‌شود.

لاریجانی تصریح کرد: ممکن است اهداف عالی باشد اما اگر اقتصاد جامعه سالم نباشد این اهداف محقق نخواهد شد لذا استاد مطهری تلاش می‌کردند یک نظام اقتصادی سالم داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که در حوزه اقتصاد یک سری اشتباهات رخ داده است گفت: استاد مطهری معتقد بودند زنده بودن اقتصاد به تولید بستگی دارد و یک جامعه‌ای که بتواند قوی باشد باید تولید داشته باشد.

وی افزود: توجهی که لازم بود به تولید شود صورت نگرفت و بسیاری از مشکلات ما از همین مسئله نشات می‌گیرد، ما در کشور نقدینگی داریم ولی چون به سمت تولید هدایت نمی‌شود باعث برخی اشکالات شده است و باید مسیر تولید را میسر کرد.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب سال گذشته و سال گذشته به مسئله تولید تاکید می‌کنند به همین خاطر بوده و کلید حل مشکلات تولید است.

وی با بیان این که استاد مطهری راز یک اقتصاد سالم را تولید می‌داند، گفت: تحقق اهداف عالی انقلاب بر پایه اقتصاد سالم است.

وی افزود: استقلال اقتصادی این است که نیازهای جامعه تا آن جایی که امکان دارد در همان جامعه تولید شود چیزی که امام خمینی(ره) و آقا فرمودند"خودکفایی" .

لاریجانی تصریح کرد: نمی‌توانیم بگوییم زمین‌های کشاورزی را به ویلا تبدیل کنیم اگر می‌خواهیم جمعیت 150 میلیون نفری داشته باشیم باید زمین‌ها زیاد شود و استقلال اقتصادی یعنی نیازهای اولیه مردم را تأمین کردن.

نماینده قم در خانه ملت تصریح کرد: در دولت‌های قبلی وقتی حضرت آقا فرمودند در بحث گندم خودکفا شویم در داخل و خارج از دولت ایرادهایی گرفتند گفتند پسته ارزش افزوده دارد ولی می‌توانیم گندم وارد کنیم از این حرف‌ها اما یک محاسبه استراتژیک نمی‌کردند که در جمهوری اسلامی ایران نباید نیازهای اولیه وارد شود بلکه باید در داخل تولید شود، البته در مقطعی تولید گندم به 12 میلیون تن رسید و خودکفا شدیم.

رئیس مجلس تصریح کرد: این که ما در مجلس به بحث تولید اصرار می‌کنیم به خاطر همین موضوع است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه خاطر نشان کرد: نمی‌توانید این واقعیت را نبینیم که برخی کشورها در مسیر جمهوری اسلامی ایران سنگ‌اندازی می‌کنند، ما مخالف همگرایی نیستیم ولی از این واقعیت نیز نباید غافل شویم، همگرایی بین‌المللی تا زمانی باید باشد که منافع ملی ما آسیب نبیند، کشور ما یک کشور اسلامی است و دنبال منافع ملی خودش و مسلمانان بوده و همچنین دنبال وحدت مسلمانان است و ما باید از نظر اقتصادی خودکفا باشیم چرا که استقلال اقتصادی لازمه رشد انقلاب است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در جمع کارکنان و فرماندهان حفاظت و امنیت پرواز فرودگاه‌های بین‌المللی امام خمینی(ره) و مهرآباد به موضوع استقلال مکتبی اشاره کرد و گفت: استاد مطهری معتقد بودند یکی از مشکلاتی که انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند رخنه فرصت طلبان است.

وی افزود: استاد مطهری فرمودند فرصت طلبان با شعارهای بسیار تندی می‌آیند که انقلابیون به گرد پای آن‌ها نمی‌رسند و فرصت طلبان هستند که انقلاب را منحرف می‌کنند.

لاریجانی تاکید کرد: استقلال مکتبی یعنی این که راه مکتب اسلام درست طی شود، مکتب اسلام از 1400 سال پیش از طریق مراجع و روحانیت به ما رسیده است، گاهی یک چیزهایی می‌گویند که استقلال مکتبی نیست. استقلال مکتبی چیزی است که مراجع و روحانیت زحمت کشیده و ارائه کرده‌اند.

لاریجانی با بیان این که هر کسی نمی‌تواند راجع به استقلال مکتبی حرف بزند، گفت: استاد مطهری وقتی کتاب اسلام شناسی شریعتی را مطالعه کردند گفتند این کتاب از نظر هنری 20 و از نظر اسلام شناسی صفر است.

رئیس مجلس افزود: کسی که می‌خواهد اسلام شناس شود باید 20 الی 30 سال در حوزه‌های مختلف تلاش کند و پابرهنه نمی‌شود در این بادی حرف زد، بسیاری از انحرافات از همین جا رخ می‌دهد و استاد مطهری خونش را برای جلوگیری از انحرافات داد.

لاریجانی با بیان این که اصالت مکتب یعنی آن چه اسلام از دیدگاه روحانیت به آن رسیده باشد، گفت: اگر ضربه‌ای به انقلاب برخورد از همین نقطه است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: گاهی در زمان اصلاحات راجع به ولایت فقیه یک حرف‌هایی زده می‌شد و می‌گفتند یا جمهوریت یا اسلامیت اما استاد مطهری پاسخ آن‌ها را داده است.

وی افزود: هر جمهوری یک پایه مکتبی دارد دموکراسی غربی نیز یک پایه مکتبی دارد که مکتب آن لیبرالی است اما مکتب جمهوری ما اسلام است و ما اسلام را پذیرفته‌ایم، شبهاتی را به وجود آوردند که این خروج از مکتب است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: در این سال‌ها از این حرف‌ها زده می‌شود، گاهی از ولایت صحبت می‌شود اما به ولایت فقیه توجه ندارند. یعنی چه؟ یعنی شما با ولایت امام زمان در ارتباط هستید؟! چنین مسئله‌ای را ما در اسلام نداریم، خود امام زمان فرمودند در زمان غیبت به احادیث رجوع کنید.

لاریجانی گفت: طرح این مسئله که می‌گویند ما با ولایت ارتباط داریم حرف گزاف و دکان سیاسی است، اگر کسی ولایت امام زمان را معنی کند معنی آن مراجع و فقها هستند.

وی افزود: یا این که راجع به مکتب ایرانی حرف می‌زنند، مکتب ایرانی یعنی چه؟! ایران فقط یک جغرافیاست مکتب مربوط به فکر است نه جغرافیا. یا این که گفته می‌شود اسلام ایرانی، اسلام ایرانی و غیر ایرانی نداریم.

وی در ادامه اظهار داشت: اصالت مکتب داشتن یعنی این که راهی را که علما رفته‌اند ان را انتخاب کنیم، امام (ره) چه قدر نصیحت کردند راهتان را از علما جدا نکنید این مسئله به خاطر صنف علما نبود بلکه ایشان روی اصالت مکتب تاکید داشتند و اگر این اصول را رعایت کنیم انقلاب پویا است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور در بخش دیگری از سخنان خود به وحدت مسلمانان اشاره کرد و گفت: ما وحدت مسلمانان را یک اصل می‌دانیم، زمانی که شاه به اسرائیل کمک می‌کرد این برای ملت ایران ذلت بود و این شرایط را حضرت امام تغییر دادند.

وی افزود: گرگ‌های بین‌المللی از ایران می‌ترسند چرا می‌ترسند؟ به خاطر این که عصبانی هستند، همین چند روز پیش یکی از آخوندهای درباری برخی کشورهای عربی گفته بود باید قبر حضرت زینب(س) و حضرت علی بن ابی‌طالب (ع) را از بین ببریم، البته غلط می‌کنند، حرف می‌زنند چون عصبانی هستند این گونه می‌گویند، انفجار در قبر صحابه پیامبر حجربن عدی برای ما ناگوار بود.

لاريجاني گفت: این اتفاقات یک نکته دارد و آن این که صحنه شفاف می‌شود تا این غبارها کنار نرود نمی‌شود مسئله را حل کرد البته ما که می‌دانستیم چه کسانی گروه‌های افراطی را در منطقه به وجود آورده‌اند، می‌گویند می‌خواهیم با آمریکا مبارزه کنیم اگر با آمریکا مبارزه می‌کنید آمریکایی‌ها را بکشید چرا مسلمانان را می‌کشید.

نماينده قم با اشاره به تحولات اخیر سوریه گفت: اسرائيل منطقه‌اي را كه معارضين سوري در آنجا توسط  دولت سوریه آسیب دیده بودند بمباران کرد؛ معنی این کار چیست؟! آمریکا اعلام می‌کند باید از رژیم صهیونیستی حمایت کنیم.

وی گفت: اسرائیل به یک منطقه مسلمان نشین حمله کرد اما کدام یک از کشورهای مسلمان آن را محکوم کردند؟

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران طرح‌ها را پیش از این مشاهده می‌کرد ولی برخی‌ها خرده می‌گرفتند، استراتژی ایران در حوزه لبنان، عراق، فلسطین و افغانستان و سوریه درست است و این موارد به دلیل رهبری است چرا که ایشان مواضع را به درستی تعیین می‌کنند.

وی افزود: از ابتدا تحلیل ایران این بود که توطئه‌ای در کار است تا به مقاومت ضربه زده شود، البته ما اصلاحات در سوریه و بحرین را قبول داریم اما معتقدیم با سرنیزه و تانک نمی‌شود اصلاحات انجام داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: افراطی‌گری بلای جان انسان‌هاست و این ضایعه است که نیازمند روشنگری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: بادهای سمی که می‌وزد و اختلاف شیعه و سنی را ایجاد می‌کند مشخص خواهد شد و این موضوع نیاز به روشن گری دارد.