۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۳

سعیدی کیا:درجه یک سازندگی دارم

سعیدی‌کیا کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در دانشگاه امیرکبیر گفت: مدل اقتصادی هاشمی با عدالت همراه نبود و تنها به توسعه اقتصادی توجه می‌شد که این به محرومیت زدایی کمک نمی‌کرد.مدل درست اقتصادی عدالت همراه با پیشرفت است.
کد خبر : ۱۱۰۵۵۹

صراط:محمد سعیدی‌کیا کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و وزیر سابق مسکن و شهرسازی به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در این دانشگاه حضور یافت و به پرسش‌های انتخاباتی دانشجویان پاسخ گفت.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: من در دولت‌های مختلف کار کردم و درباره نقاط مثبت و ضعف‌ آنان شناخت دارم و همچنین به شهرستان‌های مختلف با توجه به مسئولیتم سفر کردم و شناخت نسبی از کشور دارم و همچنین خیلی از مدیران فرهیخته کشور آمادگی دارند که به همکاری با هم مفتخر شویم، با توجه به این تجربه مطمئن هستم کشور را بهتر از این می‌شود اداره کرد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: ما می‌توانیم با حفظ عزت، حکمت، مصلحت، ایستادگی و مقاومت بر اصولمان رابطه حکیمانه و مطابق منافع ملی با دنیا برقرار کنیم و من معتقدم می‌توانم در خدمت نظام و ولایت فقیه باشم.

سعیدی کیا افزود: قانون اساسی سیاست‌های کلی نظام و خط‌دهی سیاسی مانند رابطه با آمریکا را بر عهده رهبری گذاشته است اما یک رئیس جمهور خوب کسی است که در چارچوب این قوانین وظایف خود را انجام دهد و باحفظ اصول با دنیا رابطه برقرار کند.

سعیدی کیا تصریح داشت: در حال حاضر ما با بسیاری از کشورها رابطه داریم، ما باید رابطه سیاسی را با رابطه اقتصادی محکم کنیم و هر گاه رابطه اقتصادی بین دو کشور دراز مدت شود از نظر سیاسی نیز رابطه قوت می‌یابد. ما هیچوقت ترانزیت را به عنوان یک کار سیاسی و اقتصادی توسعه ندادیم، در رابطه با صنعت توریسم نیز وضعیت همین طور است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به وجود مشکلات اقتصادی در کشور خاطر نشان کرد: اقتصاد ما وضع نابسامانی دارد، قسمتی از آن توسط مردم قابل لمس است، این بدین خاطر است که سرمایه گذاری افت کرده است و سلسله وار تولید نیز افت کرده است که نتیجه آن کاهش اشتغال و افزایش تورم است، برای رفع این مشکل باید سرمایه‌ها را به سمت تولید سوق دهیم. وظیفه دولت‌ها در اقتصاد سیاستگذاری و برنامه ریزی، هدایت، حمایت و نظارت است تا بستر امنی برای سرمایه گذاری به وجود بیاید.

کاندیدای  انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با تاکید بر سرمایه گذاری و ارزش‌ قائل شدن بر آن تصریح کرد: باید برای سرمایه و سرمایه گذاری ارزش قائل شویم و همچنین ثبات و شفافیت مقررات باعث سرمایه گذاری می‌شود که اگر چنین ویژگی‌هایی وجود نداشته باشد ما شاهد همین وضع نابسامان اقتصادی می‌شویم. اگر بستر امنی فراهم شود سرمایه‌های خرد و کلان در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری می‌کنند و تولید رونق می‌گیرد، غیر از این نقدینگی به بازار ارز و سکه وارد می‌شود و مشکلات دیگری را به وجود می‌آورد.

محمد سعیدی‌کیا با اشاره به لزوم کاهش بودجه کشور به درآمد نفتی، اظهار داشت: در حال حاضر درآمد نفت مستقیم به خزانه دولت واریز می‌شود و قسمت اعظم آن صرف بودجه جاری کشور می‌شود. کشور را کار فکری و عملی مردم آباد می‌کند و این درآمد نفت باید در اختیار مردم برای فعالیت و کارآفرینی قرار بگیرد. سازو کار مناسب آن صندوق توسعه ملی است که باید بیست درصد درآمد نفت به این صندوق واریز شود و تحت نظارت دولت در اختیار کارآفرینان و مدیران نخبه قرار گیرد. تا به سرمایه گذاری و تولید منجر شود. این جراحی بزرگ اقتصاد است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: اقتصاد مقاومتی به این معنی است که از همه امکانات نهایت استفاده را ببریم  و این در شرایطی که تحریم‌ها بر اقتصاد کشور حاکم است قابل اجرا خواهد بود. بحث ترانزیت و توریسم بخشی از همین اقتصاد مقاومتی است، مدیریت بر منابع نیز مهمترین نکته در اقتصاد مقاومتی است.

سعیدی‌کیا کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با تاکید بر اینکه در انتخابات 88 یک حماسه آفریده شد، گفت: 40 میلیون مردم شریف ایران که به سرنوشت خودشان حساس بودند در انتخابات 88 پای صندوق‌های رای آمدند و 14 میلیون از این آرا به کسی تعلق گرفت که برنده انتخابات نبود، اما این 14 میلیون رای نیز محترم است، در حقیقت قبل و بعد از انتخابات 88 برندگان و بازندگان آن اشتباهاتی مرتکب شدند که بستر فتنه‌ای که از قبل توسط دشمن آماده شده بود بارور شد و فتنه اتفاق افتاد. درون این فتنه عده‌ای بلوا کردند و وقتی خطر احساس شد همه مردم تحت هدایت مقام معظم رهبری در صحنه حاضر شدند و فتنه را جمع کردند. شناخت نقش آقای هاشمی در فتنه 88 به دست ما نیست، این کار به دست قوه قضاییه براساس اسناد و مدارک است.

وی با اشاره به ضعف دولت در پرورش و هدایت نخبگان، گفت: مدیران باید با نخبگان رفتار ویژه‌ای داشته باشند، زیرا پیشرفت کشور توسط نخبگان رقم می‌خورد، باید بپذیریم که محیط و امکانات باید برای فعالیت نخبگان فراهم باشد تا هم نخبگان رشد کنند و هم جامعه را رشد دهند.

سعیدی کیا افزود: وزارت علوم متمرکز کار می‌کند و اجازه رشد دانشگاه‌ها را نمی‌دهد، باید برنامه‌ای مدون شود که ترتیب اداره دانشگاه‌ها را هئیت امنای آن دانشگاه به دست بگیرد. اگر بخواهیم دانشگاه رشد کند باید از این تمرکز خارج شوند که نتیجه‌اش پرورش نخبگان است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود تاکید کرد: محرومیت زدایی یکی از شعارهای انقلاب است اما هیچ وقت برنامه کاملی برای برون رفت مناطق محروم از محرومیت‌ها نداشته‌ایم، محرومیت وقتی برطرف می‌شود که تولید و اشتغال رونق پیدا کند، زمانی محرومیت برطرف می‌شود که خود مناطق دارایی زایی کند و توانمند سازی برای تولید را انجام دهد.

سعیدی کیا با بیان اینکه مخالف ادغام وزارت‌خانه‌ها بوده است، گفت: هیچ تعریفی از ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی وجود نداشته است، ادغام این دو وزارت خانه بدون هیچ هدفی صورت گرفت و فقط دو وزارتخانه به یک وزارتخانه تبدیل شد.

وی همچنین با اشاره به نقاط قوت و ضعف دولت کنونی، اظهار داشت:‌ دولت نهم با گفتمان انقلابی خوبی شروع به کار کرد اما به تدریج رنگ باخت، سفرهای استانی نیز کار مثبتی بود چون ارتباط  مسئولین با مردم را عمیق‌تر می‌کرد اجرای هدفمندی یارانه‌ها نیز کار خوبی بود اما در اجرا با مشکلاتی همراه شد. همچنین پیشرفت‌های علمی و ساماندهی سوخت نیز از دیگر نقاط مثبت این دولت است.

وی افزود: در سفرهای استانی قول‌هایی خارج از برنامه داده شد که نتیجه آن کارهای نیمه‌ تمام است. تورم شدید و افت شدید ارزش پول ملی نیز از دیگر نقاط ضعف این دولت است. بی‌برنامگی نیز یکی از بزرگترین ضعف‌های این دولت است و تا جایی پیش رفت که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را تغییر محتوا داد.

سعیدی‌کیا در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر پیرامون مباحث علمی نیز اظهار داشت: اول انقلاب میزبان فرهنگ بود و سیاست و اقتصاد میهمان، اما الان وضعیت برعکس شده است، پیشرفت کشور زمانی انجام می‌شود که در یک بستر فرهنگی مناسب فعالیت‌ها انجام می‌شود ما در دانشگاه‌هایمان تولید علم داریم اما ارزش‌مداری افت کرده است. نخبه فرهنگی مناسب با نخبه علمی رشد نکرده است. در حقیقت تولیدات فرهنگی معنوی را باید با آموزگارانی که در این بستر رشد کرده‌اند، در اختیار مردم قرار دهند. در همین رابطه گشت ارشاد اگر اقدام ارشادی انجام می‌دهد باید توسط دستگاه‌های فرهنگی صورت بگیرد، نه اینکه در اختیار پلیس باشد.

وی با اشاره به مدل‌های اقتصادی دولت‌های گذشته خاطرنشان کرد: در کشور چند مدل اقتصادی را تجربه کردم، در دوره هاشمی، دولت مباحث اقتصادی را بر اساس توسعه پیش می‌برد اما تجربه نشان داد این کار عملی نیست در این روش اعتقاد به این است که اگر توسعه به وقوع بپیوندد محرومیت‌زدایی نیز می‌شود که ما شاهدیم چنین نشد.

وی افزود: در دولت فعلی بر اساس عدالت حرکتی صورت گرفت اما در این مدل عدالت پا نگرفت، ما در کشور نمی‌خواهیم فقر را توزیع کنیم، چارچوب ما باید عدالت با پیشرفت باشد مدل مطلوب برای جمهوری اسلامی حرکت در راستای عدالت است.

سعیدی‌کیا پیرامون مسائل بین‌المللی و سیاست خارجی نیز اظهار داشت: تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی به خاطر انرژی هسته‌ای است در حالی که برنامه هسته‌ای ما صلح‌آمیز است و تمام فعالیت‌هایمان تحت نظارت آژانس است. غرب با علم به این موضوع و به خاطر جلوگیری از رشد فنی ما در این حوزه مخالف فعالیت‌های جمهوری اسلامی است.

وی افزود:‌ ما باید در مذاکرات دیپلماسی‌مان را قوی‌تر کنیم،‌همچنین باید کاهش آثار تحریم‌ها را نیز دنبال کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مورد بیداری اسلامی کشورهای منطقه نیز خاطرنشان کرد: در کشورهای اسلامی منطقه مسلمانان قیام کردند و حکومت‌های ظالم را کنار گذاشتند یعنی مردم مسلمان بیدار شدند. البته ما باید رابطه‌مان را با این کشورها تقویت کنیم و هم در حوزه سیاسی و هم در حوزه اقتصادی. در رابطه با سوریه نیز همه متوجه شدند که مخالفان سوریه مردم نیستند، بلکه گروه‌های متخاصم هستند. این هتک حرمت به مرقد صحابه پیامبر ماهیت مخالفان را نشان داد.

محمد سعیدی‌کیا کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مهمترین وظیفه زن را تربیت فرزند صالح خواند و تصریح کرد: البته این وظیفه زن منافاتی با کار کردن وی در اجتماع ندارد اما باید بداند که وظیفه اصلی خودش چیست، جامعه زنان در کشور رشد نخبگی پیدا کرده و آنان باید در کنار وظیفه اصلی‌شان به کشور نیز خدمت کنند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های اجرایی خود در 4 دوره وزارت، گفت: آیا می‌شود کسی کار اجرایی نکرده باشد و نشان درجه یک سازندگی را داشته باشد در حالی که من نشان درجه یک سازندگی دارم.

محمد سعیدی‌کیا در پایان سخنان خود با نقد دولت‌های خاتمی و هاشمی خاطرنشان کرد: در دولت هاشمی نفس سازندگی کار خوبی بود که وی پیگیری می‌کرد اما مدل اقتصادی که انتخاب کرد همراه با عدالت نبود در حالی که در چارچوب عدالت اجتماعی کشورمان به پیشرفت خواهد رسید. در دولت خاتمی نیز اساس کار بر توسعه سیاسی گذاشته شد که من در همان زمان معتقد بودم باید فرهنگ اسلامی را توسعه دهیم تا در این وصلت توسعه سیاسی شکل گیرد ولی آنقدر افراط و تفریط صورت گرفت که ما نتایج آن را شاهد بودیم.

منبع: فارس