۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۷

کدام اصلاح طلب،کدام اصول گرا

استاد دانشگاه و تحلیل‌گر سیاسی گفت: آنچه که انتخابات ریاست جمهوری این دوره را نسبت به دوره‎های پیشین متفاوت کرده، احساس بلاتکلیفی سیاسی است.
کد خبر : ۱۱۰۵۷۴
صراط:صادق زیباکلام ظهر امروز در همایش تحلیل صف آرایی سیاسی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در بوشهر اظهار داشت: در انتخابات پیشین، از ماه‎ها قبل مشخص بود رقابت به شکل جدی میان چه کسانی است و اصلاح طلبان از یک سو، اصولگرایان از سوی دیگر، دولت وقت نیز کاندیدهای خود را معرفی کرده بودند و تکلیف کار مشخص بود.

وی تصریح کرد: اما هم‎اکنون قضیه خیلی عجیب، جالب و پیچیده شده است و تنها چهل روز به انتخابات مانده، نه چهره شاخص اصلاح طلبان و نه چهره شاخص اصولگرایان در بین دو جین نامزد که اعلام کاندیداتوری کرده‎اند، مشخص نیست.

این تحلیلگر سیاسی افزود: در عین حال این بلاتکلیفی در اردوگاه مقابل هم وجود دارد، آیا خاتمی یا هاشمی شرکت می‎کنند یا نه و این که کس دیگری به جز این دو نفر از سوی اردوگاه اصلاح طلبان معرفی می‎شود، باز هم مشخص نیست و آنچه که این مسئله را پیچیده‎تر می‎کند جریان سوم است.

زیباکلام ادامه داد: این ابهامات پیرامون آقای رحیم مشایی نامزد انتخابی دولت نیز وجود دارد و شواهد نشان می‎دهد که نامزد دولت قطعا ایشان هستند، اما مشخص نیست ایشان تایید صلاحیت یا رد صلاحیت می‎شوند.

زیباکلام یادآور شد: ابهامات در اردوگاه چهارم یعنی جبهه پایداری که یکی از ستون‎های مهم و نیرومند در انتخابات است هم وجود دارد و در جبهه پایداری نیز صحبت از دکتر لنکرانی یا دکتر جلیلی، همچنین از زاکانی هم هست و دو چهره و شخصیتی نظیر دکتر قالیباف و محسن رضایی هم حضور دارند، گرچه در اردوگاه اصولگرایان قرار می‎گیرند اما خیلی با این اردوگاه همخوانی ندارند و این مسائل، این انتخابات را نسبت به انتخابات پیشین متفاوت کرده است.

این استاد دانشگاه گفت: با این وضعیت آیا این انتخابات با اقبال مردم مواجه خواهد شد یا نه و روایت و قرائن گفتمان نامزدهای اصولگرا را بشنوید و مطالعه کنید، هیچ کدام از اصولگرایان تا به امروز نگفته‎اند که این هشت سالی که گذشت هشت سال خیلی خوبی بود و توانسته‎ایم به موفقیت‎های این چنینی و آن چنانی برسیم و اگر رئیس جمهور شدیم همین راهکار را ادامه خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: بلکه این هشت سال را انتقاد کرده‎اند و مقصر اصلی را احمدی نژاد می‎دانند و می‎گویند تا اردیبهشت ۹۰ با ایشان بوده‎ایم، بعد از آن ایشان را رها کرده‎ایم در صورتی که تصمیماتی که هم اکنون از سوی اصولگرایان مورد نقد قرار می‎گیرد، تصمیماتی است که قبل از اردیبهشت ۹۰ گرفته شده است.

زیباکلام بیان کرد: دو چهره شاخص از اصولگرایان عنوان کرده‎اند که مطرح کردن مسئله هولوکاست درست نبود، اما این مسئله قبل از اردیبهشت ۹۰ مطرح شد و مهندس باهنر تعطیلی سازمان برنامه و بودجه را نقد می‎کند و گفته است رئیس جمهور شوم اولین کاری که می کنم بازگرداندن سازمان برنامه و بودجه است در صورتی که قبل از اردیبهشت ۹۰ درِ سازمان بازرسی برنامه و بودجه را گل گرفتند.

وی ادامه داد: برخی اصولگرایان نیز سفرهای استانی را نقد می‎کنند در صورتی که اگر روزنامه‎های سال ۸۴ ـ ۸۵ را مطالعه کنید، می‎بینید که چطور تعریف و تمجید می‎کردند و می‎گفتند هاشمی به خاطر غرورش به مناطق محروم سفر نمی‎کرد و محمد خاتمی نمی‎دانست چنین مکان‎هایی وجود دارد اما حالا سفرهای استانی را نقد می‎کنند و می‎گویند نیازی نیست به این گستردگی به مناطق سفر کند.

زیباکلام گفت: آیا تا قبل از اردیبهشت ۹۰ نمی‎دانستند این کارها درست نیست و بعد از اردیبهشت ۹۰ یک باره متوجه شده‎اند که این تصمیمات غلط است و همه این مسائل باعث پیچیده‎تر شدن فضای سیاسی کشور شده است و این انتخابات را نسبت به انتخابات پیشین متفاوت کرده است
منبع: فارس