۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۳:۳۰
فعالیت پیش انتخاباتی بدون تحقق شروط؛

پوشش فعالیت‌انتخاباتی خاتمی توسط انگلیس

: گوینده بی بی سی فارسی به نقل از آقای خاتمی گفت: «تا وقتی آقایان موسوی و کروبی در حصر هستند؛ آیا می توانم خودم را راضی کنم که در عرصه مسؤولیت اعلام آمادگی کنم؟»
کد خبر : ۱۱۰۵۹۸
صراط:با نزدیک شدن به ثبت نام کاندیداهای انتخابات 92، آقای خاتمی همچنان برای حضورش شروطی را مطرح می کند که چندان ارتباطی به انتخابات ندارد. بی بی سی فارسی که اخبار انتخاباتی وی را به طور کامل پوشش می دهد، این را نوعی بازی و "فعالیت پیش انتخاباتی" می داند.

در حالی که بازی "آمدن یا نیامدن" سید محمد خاتمی همچنان ادامه دارد، بی بی سی فارسی (BBC PERSIAN) هر روز اخباری از این بازی منتشر می کند و آن را رسانه ای می نماید.

آقای خاتمی که هر بار کاندیداتوریش را به تحقق یک شرط موکول می کند، این بار آمدنش را به پایان یافتن حصر موسوی و کروبی مشرو ط کرده است. گوینده بی بی سی فارسی به نقل از آقای خاتمی گفت: «تا وقتی آقایان موسوی و کروبی در حصر هستند؛ آیا می توانم خودم را راضی کنم که در عرصه مسؤولیت اعلام آمادگی کنم؟»

آقای سلامتیان در جواب به این سؤال بی بی سی فارسی که "آیا این گفته خاتمی یک شرط است؟" گفت: «اگر کلمه "آیا" را فراموش نکنیم، بیان یک تردید است. به هیچ وجه، این جمله دائر بر عدم شرکت قطعی در انتخابات نیست.»

وی در ادامه، شیوه آمدن یا نیامدن را "فعالیت پیش انتخاباتی" خواند و تصریح کرد: «آقای خاتمی در چند روز گذشته با پذیرفتن گروه های مختلف، در واقع فعالیت پیش انتخاباتی خود را ادامه می دهد.»

به گفته تحلیل گر بی بی سی فارسی، آقای خاتمی می خواهد بدون بحران وارد عرصه انتخابات شود. سلامتیان تصریح کرد: «فعالیت آقای خاتمی منوط به تحقق شروطی است که عمده ترینش از نظر آقای خاتمی عبارت است از تفاهم با حاکمیت. وی می خواهد با بحران وارد کارزار انتخابات نشود. برای این کار وارد تعاملی شده است که بخشی از این تعامل این است که تردید و سؤالاتش را در جامعه مطرح می کند و از جامعه می خواهد در پاسخ دادن به سؤالات کمکش کنند.»

وی درباره زمان اتمام این بازی از سوی آقای خاتمی گفت: «کارزاری است که شروع شده است و شاید تا ساعات پایانی نام نویسی انتخابات ادامه پیدا کند. به نفع هیچکدام از کاندیداها نیست که تا قبل از این که ارگان قانونی شورای نگهبان درباره تأیید یا رد صلاحیتشان تصمیم بگیرد، مرعوب جنگ روانی پیرامونی شوند و به نوعی از ترس مرگ تن به خودکشی دهند.»

گفتنی است پس از انتخابات سال88، فتنه ای به بهانه تقلب در انتخابات به پاشد که اصلاح طلبات رادیکال در سازماندهی و طرح ریزی آن نقش عمده ای داشتند و افرادی مانند آقای خاتمی هم که خود دو بار در همین شیوه رأی گیری به ریاست جمهوری رسیده بود،  از آن ها حمایت می کردند.

آقای خاتمی با نوعی مظلوم نمایی، کاندیداتوری خود را به حصر موسوی و کروبی ارتباط داده اند بدون آن که این سؤال ها را مطرح کند "موسوی و کروبی چرا در حصر هستند؟"  آیا جز این است که چند ماه دعوت به آشوب و شورش و آسیب رساندن به مال و ناموس مردم، دلیل این حصر است؟ اگر دلیل این آشوب ها اعتراض به نتایج انتخابات است و آقای خاتمی و اصلاح طلبان تندرو قائل به تقلب در انتخابات هستند؛ چرا قصد شرکت در این دوره از انتخابات را دارند؟ مگر اتفاق خاصی افتاده است؛ چطور به گمان شما در انتخابات قبل تقلب شده بود اما در این انتخابات تقلب نمی شود؟ آیا این دوره هم تنها به شرطی انتخابات آزاد و مورد قبول شماست که از سوی شورای نگهبان تأیید شوید و اگر تأیید شدید حتما رأی بیاورید؟ اگر هر کاندیدای ریاست جمهوری، بدون توجه به عملکرد خود شرط بگذارد و تنها انتخاباتی را قبول داشته باشد که خودش در آن رأی اول را داشته باشد، اصلا انتخاباتی شکل می گیرد؟!

منبع: جام نیوز