۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۴
چگونه بوندس‌لیگا از لیگ برتر سبقت گرفت؟

در آلمان تنقلات ارزان‌تر است!

اگرچه در رنکینگ برترین لیگ‌های اروپا، لیگ برتر هنوز هم بالاتر از بوندس لیگا قرار دارد اما اکنون خود انگلیسی‌ها هم پذیرفته‌اند که در حال حاضر فوتبال آلمان در قاره سبز حرف اول را می‌زند.
کد خبر : ۱۱۰۶۹۰
صراط:  روزنامه سان چاپ لندن در گزارشی اقدام به بررسی و مقایسه عواملی کرده که سبب شده لیگ دسته اول فوتبال آلمان روزبه‌روز اوج گرفته و به جایی برسد که 2 نماینده خود را به فینال مهمترین و معتبرترین تورنمنت فوتبال اروپا، یعنی لیگ قهرمانان اروپا بفرستد، آن هم درست در همان فصلی که لیگ برتر انگلیس بعد از 16 سال هیچ نماینده‌ای در بین 8 تیم پایانی نداشت.


سان به طور خلاصه دلایلی که سبب شده در فینال لیگ قهرمانان امسال که اتفاقا استادیوم ومبلی، ورزشگاه ملی انگلیسی‌ها میزبان آن است، به جای 2 و حتی یک تیم انگلیسی 2 تیم آلمانی حضور داشته باشند را برشمرده است.
 

 

1- قوانین مالیاتی راحت‌تر در آلمان
قوانین مالی سختگیرانه و مالیات‌ بر درآمدهای سنگین در انگلیس سبب شده باشگاه‌‌های لیگ برتری که بارزترین نمونه آنها در چند سال اخیر پورتسموث بوده است، در باتلاق بدهی‌های مالی هنگفت خود غرق و به تدریج ورشکست شوند. بالعکس، ژرمن‌ها به شدت با قانون شکنان مالی بوندس‌لیگا برخورد می‌کنند و همین اصلی‌ترین دلیل برای آن بود که فصل گذشته تنها 4 باشگاه آلمانی دچار بحران مالی شدند و این در حالی است که در همین مدت تنها 3 تیم انگلیسی بدون بدهی بوده‌اند.

از طرف دیگر در میان 4 لیگ برتر فوتبال اروپا، لالیگا، لیگ برتر، بوندس‌لیگا و سری A، تماشای بازی‌های بوندس‌لیگا ارزان‌ترین بلیت‌ها را دارد. به عنوان مثال بایرن مونیخ - فینالیست لیگ قهرمانان فصل جاری - شرایطی را برای هواداران خود فراهم کرده که بتوانند با 67 پوند بلیت تماشای تمام بازی‌های فصل این تیم را تهیه کنند. این در حالی است که یک هوادار آرسنال - تیمی که 8 سال را بدون جام سپری کرده  - برای تهیه بلیت فصل ممکن است تا 1955 پوند بپردازد.

2- امکانات رفاهی بیشتر در ورزشگاه‌های آلمان
ساخت ورزشگاه‌های بوندس‌لیگا به گونه‌ای صورت گرفته که به هواداران اجازه می‌دهد ایستاده هم به تماشای بازی بپردازند و هیجان خود را تخلیه کنند اما در انگلیس به خاطر سابقه بدی که در هولیگانیسم (آشوبگری هواداران) دارد و همچنین نگرانی از مسائل امنیتی، ایستاده دنبال کردن بازی‌ها ممنوع است. اهمیت وجود تراس در ورزشگاه‌ها برای ایستاده تشویق کردن تیم‌ها در آلمان آنقدر زیاد است که برای تیمی مانند دورتموند به بخشی از هویتش تبدیل شده است. به این ترتیب بی‌دلیل نیست که بوندس‌لیگا در میان 4 لیگ برتر قاره اروپا بیشترین میانگین حضور تماشاگر در ورزشگاه‌هایش را دارد.

فصل گذشته به طور میانگین هر یک از بازی‌های لیگ آلمان را 44 هزار و 293 نفر از نزدیک تماشا کردند، یعنی تقریبا 10 هزار نفر بیشتر از میانگین لیگ برتر انگلیس.

3- تهیه تنقلات در ورزشگاه‌های آلمان ارزان‌تر است
یکی از دلایلی که در بالاتر بودن میانگین حضور تماشاگر در ورزشگاه‌های بوندس‌لیگا نسبت به لیگ برتر انگلیس تاثیرگذار بوده، قیمت پایین‌تر تنقلات و خوراکی‌هایی است که در این ورزشگاه‌ها به ژرمن‌ها عرضه می‌شود. در شرایطی که خرید یک هات داگ در سیگنال ایدونا پارک، ورزشگاه بورسیا دورتموند هزینه ای حدود 2 پوند دارد، خرید یک پای در خانه تیم کیدرمینستر  - تیمی در دسته پنجم فوتبال انگلیس - 4 پوند خرج دارد.

4- درصد بیشتر بازیکنان بومی در بوندس‌لیگا
توانایی و سابقه خوب باشگاه‌های آلمانی برای شناسایی و پرورش بازیکنان بومی و غیربومی نه تنها آنها را از پرداخت هزینه‌های نجومی و به تبع آن بدهی‌های کلان بابت اخذ وام‌های سنگین  بی‌نیاز کرده بلکه به منبع درآمدی برای آنها تبدیل شده است. بی‌جهت نیست که دورتموند اکنون به تیمی تبدیل شده که هر یک از غول‌های اروپا خواهان به خدمت‌گیری مهره‌هایش هستند. 52 درصد از بازیکنان شاغل در تیم‌های بوندس‌لیگا بومی و محصولات آکادمی خود تیم‌ها هستند و این در شرایطی است که این میزان در لیگ برتر انگلیس 35 درصد است.

منبع: تسنیم
خبر فوری

همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند