۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲

پرفروش‌ترین آثار آیت‌الله مجتبی تهرانی

خطبه فدکیه، دفتر دوم رسائل بندگی با عنوان حب به دنیا، خلاصه مباحث سلوک عاشورایی و خاطرات حاج‌آقامجتبی، پرفروش‌ترین آثار آیت‌الله تهرانی در نمایشگاه بیست و ششم کتاب بوده‌اند.
کد خبر : ۱۱۰۹۱۷
صراط:حجت‌الاسلام و المسلمین ﺷﺎه‌ﻣﺤﻤﺪﭘﻮﺭ، ﻣﺪﻳﺮ مؤﺳﺴﻪ ﭘﮋﻭﻫﺸﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻣﺼﺎﺑﻴﺢ ﺍﻟﻬﺪی (دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله مجتبی تهرانی) در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم گفت: «شرح خطبه فدکیه» پرفروش‌ترین اثر آیت‌الله مجتبی تهرانی در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بوده است.
 
وی اظهار کرد:‌ از سال 90 تاکنون قریب به 115 هزار نسخه از این اثر منتشر شده است و در نمایشگاه بیست و ششم کتاب تهران نیز در قالب چاپ جدید عرضه خواهد شد که یکی از ویژگی‌های آن، درج متن کامل خطبه فدکیه در انتهای چاپ جدید است.
 
حب به دنیا
 
جلد دوم مجموعه «رسائل بندگی» با عنوان «حب به دنیا» نیز که به تازگی چاپ و منتشر شده است مورد استقبال بسیار خوب مخاطبان در نمایشگاه کتاب تهران قرار گرفته است. مرحوم آیت‌الله تهرانی در این اثر ضمن بررسی ماهیّت دنیا و مذمّت دل‌بستگی به آن، حبّ به دنیا را از نفس دنیا تفکیک نموده و با استناد به آیات و روایات، نگاه و حبّ استقلالی به مادّیات بلکه همۀ ماسوی‌الله را مذموم می‌شمرد.
 
در ادامه بر این نکته تأکید می‌کند که اگر کسی دچار حبّ به دنیای حلال شود، حتّی اگر مرتکب حرام نشده و تکلیفی از او فوت نشود، باز هم مبتلی به ابتلائات، نقمات و کاستی‌هایی در دنیا، برزخ و قیامت خواهد شد که در برخی موارد، اصلاً قابل جبران نیست. لذا ایشان با موشکافی این مسئله، دلیل اعراض اولیای خدا از دنیای حلال را توضیح داده و مبنای کاملی در مورد  بحث ارائه می‌دهند.
 
ایشان در ضمن مباحث نشانه‌هایی برای شناسایی این مرض در دل و راه‌هایی برای پیش‌گیری و درمان آن ارائه می‌کنند که کاملاً کاربردی بوده و اصلاً دور از واقعیّت نیست. این مجموعه تنها دوایی برای درد دلبستگان به دنیا نیست، بلکه دستورالعمل‌هایی برای پیش‌گیری از دنیاگرایی است که آفت سیر انسان در مسیر به‌سوی خدا است.
 
تمام آنچه در این اثر می‌آید، در زندگی شخصی گوینده‌اش تبلور داشته و به‌تمامه مورد تصدیق همۀ نزدیکان معظم‌ٌ‌له است. «گم‌نامی» و «ساده‌زیستیِ» مثال‌زدنی آیت‌الله تهرانی و «مقابله با مظاهر غیرالهی» آن بزرگوار در مقاطع مختلف و شرایط گوناگون، نشانۀ عامل بودن آن بزرگوار است که قطعاً بر اثر معنوی این مطالب در جان خوانندگان می‌افزاید و توشۀ خوبی برای سالکین الی الله خواهد بود.
 
خلاصه مباحث سلوک عاشورایی
 
کتاب «خلاصه مباحث سلوک عاشورایی» دیگر اثر پرفروش آیت‌الله تهرانی در نمایشگاه بیستو ششم کتاب بوده است. این اثر گزیده‌ای از مباحث مطرح شده توسّط ایشان است که در ایام محرم و صفر سال‌های اخیر در جلسات عمومی ایراد شده است. این مباحث، بررسی عالمانه و دقیق و چندبُعدی گوشه هایی از حرکت عظیم و جهانی حضرت اباعبدالله الحسین است که در نوع خود کم نظیر بوده و در برخی موارد، کاملاً بی سابقه است.
 
مخاطب اصلی این اثر نفیس عالمان دینی، خطبا و مبلغانی هستند که در ایّام سوگواری محرّم و صفر، وظیفة سنگین تبلیغ دین و احیای معارف اهلبیت را بر عهده دارند. لذا مطالب، صرفاً دسته‌بندی شده و از هرگونه تفصیل و تطویل آن خودداری گردیده است تا با توجّه به مختصر بودن،استفاده از آن راحت باشد.
 
آیت‌الله تهرانی در این مجموعه نگاه ریشه‌‌ای به حرکت تاریخی و تاریخ‌‌ساز امام حسین(ع) دارد؛ نگاهی که این حرکت را به ریشه‌‌های اسلام ناب محمّدی پیوند می‌‌زند و آن را در امتداد بعثت رسول مکرّم اسلام و به‌‌عنوان عامل حفظ و استمرار آن توجیه و تبیین می‌‌کند. این اثر در بیست و سومین جایزه کتاب فصل به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.
 
خاطرات حاج‌آقا مجتبی
 
اثر پرفروش دیگر انتشارات مصابیح‌الهدی کتاب «خاطرات حاج‌آقا مجتبی» است که برای نخستین‌بار در نمایشگاه تهران به علاقه‌مندان ارائه شده است. این اثر خاطرات این عالم ربانی از دوران کودکی تا کهنسالی را در بر می‌گیرد.
 
در صفحات نخست این اثر پیام تسلیت مقام معظم رهبری درج شده است و سپس عناوین بخش‌های مختلف آن به این شرح است: گذری با زندگی عالم ربانی، یادداشت آیت‌الله استادی درباره خاندان تهرانی، گزیده‌ای از پیام‌ها و فرمایشات مراجع و بخش‌هایی از خاطرات آقا مجتبی. در بخشی از این اثر می‌خوانیم: «از بچگی خیلی به ما سفارش می‌کردند که به هر زیارتی که می‌روید به نیابت از ائمه اطهار(ع) بروید. این را از مرحوم درشان یاد گرفته بودند. ایشان هر وقت صبح به حرم مشرف می‌شد، به نیابت از پیامبر اکرم(ص) و بعد از ظهر به نیابت از امام علی(ع) و فردا صبح به نیابت از یکی از معصومین(ع) به زیارت می‌رفتند و...».
 
چاپ نخست کتاب خاطرات آیت‌الله تهرانی اشکالاتی داشت که در چاپ دوم آن اشکالات رفع شده و در نمایشگاه کتاب با پایین‌ترین قیمت ممکن در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
منبع: مشرق