۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۸

۲۹۶روز بی‌برنامگی با قهرمانی‌استقلال

هفته پایانی لیگ برتر از ساعت ۱۸ جمعه پیگیری می‌شود و در مهمترین دیدار این هفته نفت تهران و فولاد خوزستان برای کسب سهمیه آسیایی به مصاف هم می‌روند.
کد خبر : ۱۱۱۰۰۸
صراط دوازدهمین دوره لیگ برتر پس از 296 روز رقابت 18 تیم جمعه شب بالاخره به پایان می‌رسد. لیگی که انواع و اقسام ناهماهنگی‌ها و تعطیلات بی‌فایده برای تیم ملی و مضر برای باشگاه‌ها را به خود دید؛ سرانجام روز جمعه با برگزاری 9 دیدار که تمام آنها از ساعت 18 آغاز می‌شود به کار خود پایان خواهد داد. در پایان هم جشن قهرمانی استقلال در ورزشگاه آزدی پایانی برای این لیگ آشفته خواهد بود. مراسمی که اگر مانند جشن قهرمانی جام حذفی برگزار شود پایان زیبایی را برای لیگ نه چندان زیبا رقم خواهد زد.

- برنامه بازی‌های هفته پایانی لیگ برتر دوازدهم به شرح زیر است:

فجرسپاسی شیراز - راه‌آهن، دیداری که فقط باید برگزار شود
این دیدار از جمله بازی‌هایی است که به خاطر شرایط 2 تیم در جدول حساسیت خاصی را ندارد. فجرسپاسی شیراز در شرایطی  از راه‌آهن پذیرایی می‌کند که پس از شروع خوبش در حال حاضر با 41 امتیاز رده یازدهم جدول را در اختیار دارد و برای صعود یک پله‌ای در جدول نیاز دارد که 3 امتیاز این بازی را کسب کند.

شاگردان علی دایی نیز که به قول خودش انگیزه زیادی برای یکی دو رده بالا آمدن در جدول دارند پس از کسب تساوی برابر صبا دنبال این هستند تا با کسب هر 3 امتیاز بازی بتوانند یک پله صعود کنند و با عنوان هشتمی لیگ را به پایان ببرند.

صبای قم - مس کرمان، مرفای سایه رقیبان را دور می‌کند؟
صبایی‌ها در حال حاضر شرایط بدی ندارند و با یک امتیازی که مقابل راه‌آهن به دست آوردند رتبه هشتم جدول را به خود اختصاص داده‌اند. دیدار مقابل مس کرمان اما از این جهت اهمیت دارد که می‌تواند در تصمیم‌گیری مدیران صبا برای نیمکت فصل آینده تیم تاثیرگذار باشد. صمد مرفاوی که به گفته کشوری‌فرد سایه ویسی و 4 مربی دیگر را بالای سر خود می‌بیند باید توان تیمش را به رخ بکشد تا با دست باز برای فصل آینده پای میز مذاکره بنشیند.

مس کرمان نیز با یک رتبه و اختلاف 5 امتیازی بالاتر از صبا قرار دارد. این تیم در ابتدا کارش را با ابراهیم قاسم‌پور آغاز کرد و در ادامه سکان هدایتش به لوکا بوناچیچ کرواتی سپرده شد که مدتی از لیگ ایران دور بود. او پس از حضور در این تیم عملکرد خوبی داشت و از همین رو مسئولان باشگاه مس نیز مایل به نگه داشتن بوناچیچ هستند. پس از این بازی مذاکرات جدی مدیرعامل و سرمربی مس کرمان برای فصل آینده برگزار خواهد شد.

نفت آبادان - پیکان، برزیل با پیکان از لیگ برتر می‌رود!
تیم‌های نفت آبادان و پیکان تهران که در صورت 16 تیمی شدن فصل آینده به لیگ یک سقوط می‌‌کنند؛ در ورزشگاه تختی آبادان با لیگ برتر وداع می‌کنند. نفت آبادان با 22 امتیاز و پیکان با 25 امتیاز به ترتیب در رده 17 و 16 قرار دارند و به همراه گهر جزو 3 تیمی هستند که مستقیم به لیگ یک سقوط کرده‌اند. در این بازی این امکان وجود دارد که فیروز کریمی به دلیل رفتار زننده‌اش با بازیکن آفریقایی فجرسپاسی در هفته گذشته از حضور روی نیمکت پیکان در آخر بازی محروم شود.

گهر دورود - سایپای البرز، بدرود دورود
گهری‌ها چند هفته‌ای است که خیال‌شان از برگشت به لیگ یک راحت شده است! آنها قرار است فردا آخرین میزبانی خود در لیگ برتر را برابر سایپا انجام دهند. گهر کار خود را با تارتار شروع کرد و حالا باید با مایلی کهن از لیگ برود. آنها پس از آمدن مایلی کهن و استفاده از شرایط میزبانی توانستند کمی بهتر از گذشته نتیجه بگیرند اما اینها همه نوش داروی بعد از مرگ سهراب بود و تبدیل شدن دورود به پایتخت فرهنگی فوتبال ایران هم نتوانست از سقوط این تیم جلوگیری کند. از طرف دیگر از تاثیر منفی حمایت‌های غیرعملی حسین هدایتی از این تیم هم نباید گذشت. گهر تنها 19 امتیاز از لیگ برتر کسب کرده و فردا تلاش می‌کند تا آبرومندانه با لیگ برتر خداحافظی کند.

نفت تهران - فولاد خوزستان، دوئل آسیایی
یکی از حساس‌ترین دیدارهای فصل میان این 2 تیم برگزار می‌شود. نفت تهران و فولاد خوزستان از جمله تیم‌هایی هستند که با هدایت منصور ابراهیم‌زاده و حسین فرکی و همچنین با استفاده از بازیکنان جوان توانستند شرایط با ثبات و خوبی در جدول داشته باشند. حالا در این دیدار برای کسب آخرین سهمیه لیگ قهرمانان باید به معنای واقعی دوئل کنند. فولاد خوزستان با 55 امتیاز در رده چهارم جدول قرار دارد و شاگردان ابراهیم‌زاده نیز با یک امتیاز کمتر دنبال این هستند تا بتوانند تیم سرمربی سابق‌شان را شکست دهند و جشن آسیایی شدن بگیرند. هر چند خوزستانی‌هایی که قصد داشتند با به تعویق انداختن قهرمانی استقلال خودشان در اهواز جشن صعود بگیرند دوست ندارند که دوباره سور و سات جشن‌شان با نفت به آتش کشیده شود.

ملوان بندرانزلی - ذوب‌آهن  اصفهان، هر جا ناکامی است نام هدایتی هم هست!
"محمد احمدزاده باید بماند و در بازی آخر شایستگی‌هایش را ثابت کند" این جمله‌ای بود که صادق درودگر در واکنش به خبر استعفای محمد احمدزاده گفت. حالا بازی آخر ملوان برابر ذوب‌آهن خواهد بود. ملوان بندرانزلی فصل را با فرهاد پورغلامی آغاز کرد و در ادامه محمد احمدزاده آمد تا این تیم بتواند با تدبیر او از لیگ به آسیا سلام کند اما قوهای سپید انزلی از پرواز خسته شدند و روزهای خوش ملوان پایدار نماند. حالا سرمربی این تیم باید مقابل نماینده اصفهان که به فکر بقاست دنبال اثبات شایستگی خود باشد. ملوان که روزهایی بدون شکست حتی در صدر جدول هم حضور داشت حالا با 40 امتیاز در رده دوازدهم جدول قرار گرفته است، هرچند به گفته بازیکنان و کادر فنی این تیم عمل نکردن هدایتی به تعهداتش هم در روند ناکامی‌های ملوان تاثیرگذار بود. گویا در هر تیمی که  ناکامی هست یک سر آن به هدایتی ختم می‌شود!

در طرف دیگر این شاگردان فرهاد کاظمی هستند که تلاش می‌کنند با پیش افتادن از میزبان خود بلیط سفر به دسته یک را لغو کنند. ذوب‌آهن در ابتدای فصل با مشکلات عدیده‌ای مواجه بود و مسئولان این تیم وقتی دیدند کاری از دست کربکندی ساخته نیست دست به دامان فرهاد کاظمی شدند که پس از پایان ممنوع الفعالیت شدنش در لیگ برتر به این تیم آمد. هر چند که او قصد داشت در ابتدای فصل به لرستان سفر کند اما سرنوشت او را به اصفهان کشاند.

در حال حاضر نماینده اصفهان توانست با حضور او 50 درصد شانس ماندن در لیگ را داشته باشد. ذوب‌آهن با 35 امتیاز در رده چهاردهم جدول قرار دارد و آلومینیوم هرمزگان با یک اختلاف امتیاز به دنبال این تیم است. اگر ذوبی‌ها بتوانند ملوان را شکست دهند و یا اینکه آلومینیوم هرمزگان نتواند از سپاهان امتیاز لازم را بگیرد نماینده اصفهان به صورت مستقیم در لیگ باقی خواهد ماند.

سپاهان اصفهان - آلومینیوم هرمزگان، آخرین امید مظلومی برای بقا
پیروزی شاگردان قلعه‌نویی در خوزستان به معنای ناامید شدن زردپوشان اصفهانی برای رسیدن به قهرمانی بود. آنها در روزی که استقلال نگذاشت همچنان به قهرمانی در لیگ امیدوار بمانند توانستند جام حذفی را در تهران بالای سر ببرند و حالا این بازی برای سپاهان تنها جنبه تشریفاتی دارد چرا که این تیم با 63 امتیاز اندوخته‌ای که دارد؛ با فاصله 4 امتیازی از استقلال در رده دوم است و حتی اگر پیروز شوند و استقلال هم ببازد باز هم این آبی‌پوشان هستند که با اختلاف یک امتیاز در آزادی جشن قهرمانی می‌گیرند.

در طرف دیگر اما شاگردان پرویز مظلومی 34 امتیاز دارند و با یک امتیاز اختلاف ذوب‌آهن را تعقیب می‌کنند. آنها در تلاشند تا با گرفتن حداکثر امتیاز در اصفهان گوشه چشمی به بازی ذوب‌آهن داشته باشند و به امید شکست این تیم بتوانند به صورت مستقیم در لیگ بمانند و ذوب‌آهن را راهی پلی‌آف کنند.

تراکتورسازی تبریز - پرسپولیس، یحیی بد موقعی پرسپولیس را تنها گذاشت
یحیی گل‌محمدی بازهم استعفا داد، این بار در فاصله 2 روز پس  از شکست تیمش در دیدار فینال جام حذفی و به دنبال دلخوری از تصمیماتی که در نشست اعضای کمیته فنی باشگاه پرسپولیس در خصوص آینده این تیم اتخاذ شد. یحیی که کارنامه‌ای نه چندان درخشان از خود برجای گذاشت در بدترین شرایط از پرسپولیس رفت. حالا پرسپولیس باید بدون مربی به خانه تیمی برود که در 4 بازی گذشته مقابل آن تن به شکست داده است.

پرسپولیس که با 50 امتیاز رتبه ششم جدول را در اختیار دارد و مس کرمان را در یکقدمی خود می‌بیند برای حفظ این جایگاه باید در خانه تراکتور امتیاز بگیرد، ماموریتی که در شرایط فعلی تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد. پرسپولیس که فصل گذشته با 42 امتیاز دوازدهم شده بود، در این فصل و در فاصله یک هفته مانده به پایان مسابقات 8 امتیاز بیشتر از فصل گذشته کسب کرده است. باید دید پرسپولیس که هنوز مشخص نیست روز جمعه با کدام مربی به تبریز می‌رود می‌تواند رتبه ششم جدول را حفظ کند یا بازهم دست خالی آذربایجان را ترک خواهد کرد. 

تراکتورسازی تیم سوم جدول رده بندی که 62 امتیاز کسب کرده است امیدوار به ناکامی سپاهان در دیدار با آلومینیوم هرمزگان است تا با شکست پرسپولیس 65 امتیازی شده و به مانند فصل گذشته بازهم به سکوی دوم جدول رده بندی تکیه بزند. این تیم در غیاب تونی اولیویرا که با یک تخته فرش تبریز با آذربایجان وداع کرد در مصاف با پرسپولیس با آذرنیا به دنبال پایان لیگ با یک پیروزی دلچسب است. رسیدن به این هدف در مصاف با پرسپولیسی که زخم ناکامی فینال جام حذفی را بر تن دارد، دور از دسترس سرخپوشان تبریزی نیست.

استقلال تهران - داماش گیلان، پیش درآمد آهنگ قهرمانی
این دیدار کاملا تشریفاتی و مقدمه‌ای برای جشن قهرمانی استقلال است. آبی‌پوشان در خوزستان قهرمانی‌شان را بیمه کردند و داماش نیز با پیروزی برابر سپاهان خود را از اضطراب حضور در پلی‌آف رها کرد.

استقلال با 67 امتیاز قهرمان لیگ دوازدهم است و داماش گیلان نیز با 40 امتیاز سیزدهم است. داماش گیلان کار را با یک مربی بومی آغاز کرده بود اما در میانه راه امیر عابدینی تیم را به حمید درخشان سپرد تا نتیجه بهتری کسب کند. در شرایطی که او نتوانست کاری بهتر از امید هرندی ارائه دهد؛ جای خود را به افشین ناظمی بومی داد و در نهایت این تیم به دست یک مربی گیلانی در لیگ ماندگار شد.

حالا جشن قهرمانی استقلال پس از دیدار برابر داماش در ورزشگاه آزادی پایانی خواهد بود بر لیگی که خروجی چندان مناسبی را نداشت و دائما درگیر بی برنامگی و کشمکش بود. از این نکته هم نباید غافل شد در صورتی که لیگ سیزدهم بخواهد باز هم با 18 تیم آغاز شود تمام معادلات هفته آخر به هم خواهد خورد. تصمیمی که سرپرست سازمان لیگ آن را شدنی ندانسته اما در فوتبال ایران هیچ بعید نیست که لیوان مسئولان توسط بالا دستی‌ها جابجا شود!

منبع: تسنیم