۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸

مرگ‌عابران‌پیاده‌در‌ایران‌بالاترازمیانگین‌جهانی

رئیس اورژانس کشور گفت: تعداد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی با تعداد شهدای جنگ تحمیلی برابری می‌کند. میزان مرگ عابران پیاده در ایران بیش از میانگین جهانی است و پوشیدن لباس تیره و تاریک بودن معابر از جمله عوامل مهم این مرگهاست.
کد خبر : ۱۱۱۵۱۰

صراط:محمد طالبیان صبح امروز در نشست مطبوعاتی که به مناسبت دومین سالگرد دهه ایمنی راه‌ها برگزار شد، افزود: سالانه در جهان یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بر اثر حوادث ترافیکی فوت می‌کنند و 30 تا 50 میلیون‌نفر مجروح می‌شوند.

وی افزود: پرداختن به کاهش مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی یک ضرورت است چرا که تلفات حوادث ترافیکی در کشور برابر با آمار شهدای هشت‌سال جنگ تحمیلی بوده است چرا که شهدای 8 سال دفاع مقدس 213 هزار نفر بوده است و هرسال 27 هزار شهید داشته‌ایم که با تلفات جاده‌ای در هر سال برابری می‌کند.

طالبیان گفت: مدیریت ایمنی راه‌ها،ایجاد زیرساختهای لازم، ورود وسایل نقلیه ایمن که شامل مجهز شدن وسایل به ترمز ای‌بی‌اس، کمربند ایمنی و استانداردهای جهانی است، همچنین حضور کاربران جاده‌ای ایمن‌تر، ارائه خدمات پس از حادثه از چهارچوب‌های فعالیت این حوزه است.

رئیس اورژانس کشور گفت: هدف جهانی در این دهه این است که میزان مرگ و میر حوادث ترافیکی را که در جهان یک میلیون و 300 هزار نفر است؛به زیر یک میلیون طی ۱۰ سال آینده برسانیم، به عبارتی زندگی 5 میلیون نفر را حفظ کنیم.

طالبیان گفت: میزان مرگ‌ومیر بر اثر حوادث ترافیکی در کشور به ازای هر 100 هزار نفر، 30 تا 40 مرگ و میر است.

وی ادامه داد: در کشورهای با درآمد نسبتاً بالا که خودروهایشان 50 درصد کل خودروهای دنیا است، مرگ‌ومیرشان 8 درصد است.

طالبیان گفت: جایگاه حوادث ترافیکی بر اساس شاخص مرگ و میر در حال افزایش است به طوری که در سال گذشته رتبه 9 را در میان حوادث جهان داشت اما اکنون هشتمین علت است و در ایران دومین علت مرگ و میر است.

رئیس اورژانس کشور تصریح کرد: علت مرگ و میر در سالهای اخیر در جهان تغییرات بارزی نداشته است چرا که وسایل نقلیه رشد 15 درصدی داشته و در ایران رشد 21 درصدی داشته است.

طالبیان افزود: در 88 کشور دنیا، کاهش مرگ و میر را داشته‌ایم و این در حالی است که 28 کشور دنیا، قوانین مربوط به سرعت، کمربند ایمنی، مصرف مشروبات الکلی را اجرا و پیگیری می‌کنند.

رئیس اورژانس کشور افزود: 111 کشور در دنیا، قوانین استفاده از کمربند ایمنی را دارند که ایران نیز جزء آنها محسوب می‌شود همچنین 90 کشور در دنیا قوانین کلاه‌ایمنی را دارند و ایران نیز جزء آنها محسوب می‌شود.

وی گفت: 59 کشور قوانین مدیریت سرعت شهری را دارا هستند اما ایران جزء این کشورها محسوب نمی‌شود.

طالبیان تصریح کرد: 50درصد کل فوتی‌ها، کاربران آسیب‌پذیر مانند پیاده‌روها و دوچرخه‌سواران هستند.

وی گفت: در کشور ما 270 هزار نفر از میان فوتی‌های سالانه بر اثر حوادث ترافیکی عابران پیاده هستند و این آمار در ایران به 28 درصد رسیده است یعنی آمار فوت عابران پیاده در کشور از میانگین جهانی بیشتر است چرا که در دنیا 22 درصد را فوت عابران تشکیل می‌دهد.

طالبیان در مورد اهداف کوتاه مدت در این حوزه گفت: آگاهی دادن به مردم در زمینه قوانین ترافیکی، اصلاح مسیرهای منتهی برای عابران، بهبود روشنایی معابر، رفع سد معبر، ایجاد میانه‌های برجسته در وسط خیابان‌ها همچنین تصویب و اجرای استانداردهای ایمنی وسایل نقلیه از جمله اهداف پیش‌روی ما است.

طالبیان ادامه داد: در مکانیزم حوادث کشور، حوادث ترافیکی حرف اول را می‌زند که بیشتر در جاده‌های بین شهری، شهری و روستایی است. همچنین خودروها بیشترین نوع کاربری را دارا هستند.

رئیس اورژانس کشور ریسک‌فاکتورهای حوادث جاده‌ای عابران را، سرعت، تحت تأثیر مشروبات الکلی، نبود وسایل نقلیه ایمن، دیده نشدن عابران به خصوص در هنگام شب، بازنگری قوانین و تغییر رفتار عنوان کرد و گفت: در کشور ما اکثراً لباس‌های تیره عابران به تن می‌کنند که این مسئله ریسک خطر را بالا می‌برد.

منبع: فارس