۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷

مردان دقیقه 90 سیاست ایران

گمانه زنی درباره حضور یافتن یا نیافتن برخی چهره های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری آینده پس از ماه‌ها بالاخره پایان یافت، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، اسفندیار رحیم مشایی، سعید جلیلی و محمدرضا رحیمی از جمله مردان سیاست بودند که حضورشان در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری را در دقیقه 90 کلید زدند.
کد خبر : ۱۱۱۷۳۸
صراط:ماراتن ثبت نام از کاندیداهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ساعت 18 عصر روز شنبه 21 اردیبهشت پایان یافت و 686 نفر برای کاندیداتوری در این انتخابات پا به عرصه گذاشتند. از این تعداد 37 تن از چهره های شاخص سیاسی کشور هستند که حضور این تعداد در انتخابات سراسری کشور از ابتدای انقلاب تاکنون بی سابقه بوده است.

در این میان بسیاری از آن ها که گفته بودند می آیند، آمدند و بعضی از آن ها که نگفته بودند می آیند، هم آمدند.

آخرین روز و شاید بهتر باشد بگوییم آخرین دقایق این ماراتن شلوغ ترین لحظاتی بود که ساختمان وزارت کشور به خود دید. حضور سعید جلیلی، اسفندیار رحیم مشایی، محمدرضا رحیمی و علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، چهره‌هایی که هرگز در ماه‌های گذشته کاندیداتوری‌شان در انتخابات ریاست جمهوری را تایید یا تکذیب نکرده بودند و صاحبنظران و تحلیل گران به گمانه زنی حضور یافتن یا نیافتن آن ها می پرداختند، خبرساز شد.

هاشمی رفسنجانی و مشایی نامزدهایی بودند که به طور همزمان و در حالی که کمتر از 15 دقیقه تا پایان مهلت ثبت نام باقی مانده بود به ساختمان وزارت کشور وارد شدند و همزمان نیز مراحل ثبت نام را انجام دادند.

هاشمی رفسنجانی بدون حضور در جمع خبرنگاران وزارت کشور را ترک کرد.

با این حال رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در وزارت کشور به ایسنا گفت: آمده‌ام خدمت کنم و مردم هم حق دارند من را انتخاب کنند یا نکنند.

هم چنین، مشاور رییس‌جمهور درباره همزمان شدن ثبت‌نام وی با هاشمی‌رفسنجانی اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند تمام سلایق باید در انتخابات حضور داشته باشند و به نظر من این حضور در چارچوب تحقق بیانات مقام معظم رهبری است.

محمود احمدی‌نژاد که به همراه تعدادی از اعضای کابینه اش مشایی را در وزارت کشور همراهی می کرد، در پاسخ به ایسنا درباره ثبت‌نام هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری نیز اظهار کرد: خوب است که ایشان نیز هستند.

  سعید جلیلی نیز از جمله کسانی بود که در ساعت پایانی با حضور در وزارت کشور مراحل ثبت‌نام خود برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را انجام داد.

محمد رضا رحیمی، معاون اول رییس جمهور نیز در لحظات پایانی ثبت نام و در حالی که هاشمی رفسنجانی و مشایی همزمان برای ثبت نام در وزارت کشور حاضر شده بودند با وکالت محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرد.

  با پی‌گیری درباره دلیل حاضر نشدن رحیمی در محل ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری مطلع شد که یکی از بستگان نزدیک وی در بیمارستان بستری و بلافاصله مورد عمل جراحی قرار گرفته است که ناگزیر رحیمی برای پیگیری درمان او به بیمارستان مراجعه کرد.

محمدجعفر محمدزاده، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز این خبر را تایید کرد.

به گفته مصطفی محمد نجار، وزیر کشور در مهلت پنج روزه ثبت نام کاندیداهای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده 686 نفر داوطلبی خود را اعلام کردند. از این تعداد 656 نفر مرد، 30 نفر خانم بودند. ضمن این‌که 539 نفر متاهل و 147 نفر مجرد بودند.

نجار گفت:با پایان یافتن ثبت نام‌ها کار رسیدگی به صلاحیت داوطلبان به مدت پنج روز آغاز می‌شود که البته این مدت قابل تمدید است و پس از اتمام کار بررسی ثبت نام‌ها و انتشار اسامی توسط وزارت کشور، تبلیغات انتخابات آغاز خواهد شد که تا 24 ساعت قبل از اخذ رای ادامه خواهد داشت.

منبع: ایسنا