۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۳
فرزانه اعلام کرد:

جشن بهار نارنج به ثبت ملی رسید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: آیین سنتی جشن بهار نارنج به ثبت ملی رسیده است.
کد خبر : ۱۱۲۱۷۹

صراط:سیف الله فرزانه  اظهار داشت: آیین سنتی جشن بهار نارنج در شورای عالی ثبت سازمان  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به شماره 1058 تحت عنوان جشن بهار نارنج مازندران  به ثبت ملی رسید.

وی افزود: آیین سنتی عرق گیری بهار نارنج از جمله آیین هایی سنتی مازنی ها بوده که نشان دهنده تسلط و آگاهی آنان به طبیعت و طبیعت درمانی است که برای استفاده هر چه بیشتر از نعمات خدادادی همزمان با شکوفایی طبیعت برپا می شد.

وی از ثبت این آثار به عنوان یک حرکت درست برای مستندسازی دقیق و ماندگاری اثر یاد کرد و یادآور شد: مراسم عرق گیری بهار نارنج حداقل از زمان قاجار تاکنون حفظ شده که مورد اقبال مردم قرار دارد.

فرزانه افزود: خوشبختانه تداوم این آیین کهن به صورت خودجوش در مردم و همکاری خوب شهرداریها باعث شده این جشن در شهرهای مختلف استان برگزار شود و امیدواریم با ثبت ملی این آیین از این پس، شاهد برگزاری جشنواره های محلی، منطقه ای و ملی بهار نارنج باشیم.

وی با اشاره به پویایی این مراسم در مازندران، گفت: در حال حاضر در فصول فروردین و اردیبهشت عده ای از مازنی ها به صورت فصلی به جمع آوری شکوفه های بهار نارنج و گرفتن عصاره آن اشتغال دارند.

فرزانه افزود: بهار نارنج یکی از محصولات گردشگری مازندران بوده که می تواند بعد از اتمام اوج مسافرتهای نوروزی استان با خوش ذوقی دفاتر خدمات گردشگری و جهانگردی  زمینه خوبی برای سفر به مازندران باشد.                                                                  

منبع: مهر