۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۴

قمار سوم هاشمی

هاشمی با شرکت نکردن در این انتخابات چیزی را از دست نمی‌داد و دست‌کم بخشی از اعتبار خود را حفظ می‌کرد اما به‌نظر می‌رسد با سومین قمار، آتشی سوزان بر خرمن اعتبار باقیمانده خود افکنده باشد.
کد خبر : ۱۱۲۳۶۳

صراط:بیش از هفتصد سال از روزی که مولانا جلال‌الدین بلخی این بیت را سرود گذشته است:

خنک آن قماربازی که بباخت هرچه بودش

بنماند هیچش الا هوس قمار دیگر

حکیم رومی شاید نمی‌دانست که 700 سال پس از قمار عاشقانه مولانا با شمس که ظاهر الهام‌بخش این شعر عرفانی است، در ایران کسانی خواهند بود که در آستانه 80 سالگی هم برای قدرت قمار می‌کنند.

بنا بر این گزارش، خبر داغ کاندیداتوری اکبر هاشمی رفسنجانی در آخرین لحظات مهلت ثبت نام، تعجب خیلی‌ها را برانگیخته است و البته تعجب‌آورتر آنکه وی با اسفندیار رحیم‌مشایی، کسی که از وی به‌عنوان کاندیدای جریان انحرافی نام برده می‌شود، همزمان به صحنه ثبت نام رسیدند.

 

رسانه‌های خارجی با آب و تاب فراوانی به بازتاب حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت در ستاد انتخابات وزارت کشور پرداختند. غالب این رسانه‌ها فراموش نکرده‌اند که در تحلیل‌های خود به ماجراهای مربوط به ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته و مواضع خاص آیةا... هاشمی در آن دوران اشاره کنند. همچنین از نظر رسانه‌های غربی، رئیس‌جمهور اسبق ایران کسی است که قادر خواهد بود با غرب تعامل کند.

در اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی دارای سوابق درخشانی در انقلاب اسلامی است، تردیدی نیست اما این سوابق درخشان متاسفانه تحت الشعاع برخی رفتارها و مواضع ایشان و اطرافیانشان قرار گرفته است. هاشمی، بالاخص پس از ماجراهای جنبش سبز و قرار گرفتن در کنار دوستان اصلاح‌طلب خود، برهه‌ای بر دوران زندگی خویش افزود که بسیاری از سوابق زیبای گذشته را زیر سوال برد.

با این حال و با وجود تمامی انتقاداتی که به هاشمی وارد بوده و اصولگرایان صراحتا طی سال‌های اخیر آن را بیان داشته‌اند، اما هاشمی همواره به‌عنوان «یک بازیگر عاقل سیاسی» شناخته شده بود. حتی منتقدان هاشمی هم او را سیاست‌مداری عاقل و عملگرا می‌شناختند.

پس از آنکه هاشمی در انتخابات مجلس ششم و ریاست‌جمهوری نهم با دو شکست شنگین مواجه شد، از یک بازیگر عاقل سیاسی چون او انتظار می‌رفت که در حاشیه فضای سیاسی باقی بماند و باقی سرمایه اجتماعی خود را با «قمار سوم» از دست ندهد.

این همان جایی است که حتی یک بازیگر عاقل و عملگرا هم مصداق بیتی که فوقا از مولانا ذکر شد، می‌شود. عطش قدرت آن‌چنان است که سیاست‌مداران کهنه‌کار را هم بعضا به اقدامات غیرمنطقی وامی‌دارد. هاشمی با شرکت نکردن در این انتخابات چیزی را از دست نمی‌داد و دست‌کم بخشی از اعتبار خود را حفظ می‌کرد اما به‌نظر می‌رسد با سومین قمار، آتشی سوزان بر خرمن اعتبار باقیمانده خود افکنده باشد، آتشی که شعله‌های آن خاطرات دهه‌های 50 و 60 را از خاطرها خواهد زدود.

بدیهی‌ست که اگر آیت الله در این انتخابات هم شکست بخورد، عمر سیاسی‌اش لاجرم به پایان خواهد رسید و در صورت رخ‌دادن چنین وضعیتی، کسی که در آستانه 80 سالگی هوس صندلی پاستور را کرده است، جز خود نباید کسی را سرزنش کند.

تردیدی نیست که آقای هاشمی در بخش‌هایی از جامعه دارای آرای سنتی است اما ترکیب رقبای هاشمی به‌نوعی است که خواه ناخواه خاطره سال 84 را زنده می‌کند. یک تحلیلگر عاقل در شرایط کنونی محتمل‌ترین سرنوشتی که برای هاشمی تصور می‌کند، نتیجه‌ای مشابه با انتخابات 84 است.

عطش قدرتی که هاشمی و اطرافیانش را به این بازی کشاند، ممکن است به آتش قدرت بدل شود و تمام سرمایه اجتماعی هاشمی را بسوزاند. آنگاه از هاشمی تنها عکس‌های دوران شکوهش باقی خواهد ماند. شاید رسیدن به باغ‌های پسته برای این سال‌های آخر عمر، بهترین کاری بود که هاشمی می‌توانست برگزیند.

مولوی از قمار عاشقانه سخن گفت و آن را مجسم کرد، هاشمی از قدرت‌طلبی سخن نگفت اما قمار قدرت را متجلی ساخت. نتیجه این قمار هرچه باشد، بعید به‌نظر می‌رسد نفعی به حال هاشمی و یارانش داشته باشد.

منبع:آی پرس