۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹

توضیحات اشتون به جلیلی مفید بود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکرات جلیلی و خانم اشتون گفت وگوهای مفیدی بوده و توضیحات اشتون نیز مفید بوده است و قرار شد تا تماس ها ادامه پیدا کند.
کد خبر : ۱۱۳۲۵۳
صراط:سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست سخنگوی با خبرنگاران در مورد روابط ایران و آذربایجان اظهار داشت: رفت و آمدهای بالایی در سطح دو کشور صورت گرفته و تلاش‌ها برای رسیدن به همکاری‌های دوجانبه و دوستانه افزایش یافته است و ایران و آذربایجان دو کشور دوست و همسایه هستند و سوتفاهماتی که بعضا به وجود می آید که اکثر این موارد بیشتر ریشه در برخی کشورهای که خواهان گسترش روابط میان ایران و آذربایجا نیستند صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اخیراً نیروهای امنیتی دو تبعه آذری را در کشور بازداشت کردند که پس از بازرسی‌های انجام شده و بررسی اتهامات آنها ما پرونده آنها را به دولت آذربایجان اطلاع دادیم و برای نشان دادن  حس نیتمان این دو تبعه آذربایجانی را آزاد و به آذربایجان فرستادیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطر نشان کرد: میکائیل کاظمی از کارمندان استانداری اردبیل است که ایشان ریاست هیئتی از ایران را که سفری به آذربایجان داشتند به عهده داشت و براساس سو‌ءتفاهمات ایجاد شده دستگیر شد که ما تماس‌های مختلفی با مقامات آذربایجانی در این خصوص داشته و پیگیر وضعیت این فرد هستیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد مواضع ترکیه نسبت به سوریه افزود: ما پس از سفر نخست وزیر ترکیه اردوغان به آمریکا شاهد توجه به راهکار سیاسی ترکیه به سوریه بودیم و ایران همواره از این مواضع حمایت می‌کند چرا که اگر برخی کشورها به توصیه و تحلیل جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران سوریه توجه می‌کردند از خونریزی و کشتار در این کشورجلوگیری می‌شد ما امیدواریم که ایران و ترکیه بتوانند به حل مشکلات سوریه کمک کنند چرا که مشورت‌های منطقه‌ای موثرتر از مشورت‌های فرامنطقه ای است و ایران معتقد است مشورت با کشورهای منطقه‌ای به حل بحران سوریه کمک می‌کند. 

عراقچی درپاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات وزیر خارجه آلمان در خصوص برنامه هسته‌ای کشورمان افزود: قبل از اینکه ایشان یا هر کس دیگری بگوید که با سلاح هسته‌ای در ایران مخالف است ما خود همواره اعلام کردیم که به دنبال ساخت سلاح هسته ای نبوده و این فتوای مقام معظم رهبری است.

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری در مورد نتیجه مذاکرات جلیلی و اشتون ادامه داد: گفت‌وگوهای مفیدی بین دو طرف صورت گرفت و خانم اشتون در ملاقات با جلیلی مشورت‌های را ارائه دادند و قرار شد تماس‌ها ادامه پیدا کند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص استقرار پ . پ . ک در عراق افزود: ما تحولات منطقه را با دقت دنبال می‌کنیم و هر نوع تحولی باید با مشورت همه کشورهای منطقه صورت بگیرد. ما همواره از تمامیت ارضی استقبال کرده  و اگر قرار است تغییری در مرزها صورت گیرد باید با موافقت دولت های مرکزی انجام شود و باید مشورت‌های لازم با ایران و دولت عراق صورت گیرد. 

وی خاطر نشان کرد: درگیری‌های قومی و طایفه‌ای در منطقه در حال رخ دادن است که این توطئه های علیه جهان اسلام است و هر گونه ایجاد تشدد و درگیری بین ایران و عراق محکوم است  و به نظر می‌رسد که در سوریه و عراق برخی کشورها به دنبال اختلاف افکنی هستند. 

وی ادامه داد: ایران همواره سعی بر ایجاد آرامش و تفاهم دارد و ما امیدواریم همه کشورهای منطقه درک و بینش مشابه ای داشته باشند چرا که هر گونه اقدام مالی ، سیاسی و نظامی برای گروه‌های افراطی از نظر ایران محکوم است.

عراقچی در مورد مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 و شرکت سعید جلیلی در انتخابات و تاثیرگذاری آن در مذاکرات افزود: تا قبل از انتخابات قرار نیست مذاکره ای با 1+5 صورت گیرد .

وی همچنین در مورد توافق ایران با آژانتین در مورد پرونده آمیا اظهار داشت: یادداشت و تفاهمی درمورد توافق ایران و آژانتین صورت گرفته که این موضوع به سرانجام رسیده و براساس قوانین ایران تایید یادداشت تفاهم در مجلس نیست و از طرف نهادهای دیگر صورت می گیرد که این توافق اجرایی خواهد شد.

عراقچی در مورد مذاکرات ایران و آژانس افزود: مذاکرات ایران و‌آژانس بسیار جدی است و مسلماً‌ تعیین چارچوبی برای اینکار از حمایت ویژه ای برخوردار است و ما بخش اعظمی از سند نهایی و چارچوب با آژانس را توافق کرده ایم و مذاکرات از نظر ایران شکست خورده نیست  و ایران برای ادامه مذاکرات آمادگی لازم را دارد.

منبع: تسنیم