۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲
نگاهی به تمام صعودهای آسیایی استقلال

ژنرال از صمد و پرویز سبقت می‌گیرد؟

استقلال در صورت برتری مقابل الشباب امارات برای اولین‌بار به جمع ۸ تیم برتر آسیا راه خواهد یافت.
کد خبر : ۱۱۳۲۶۳

صراط:   تیم استقلال در حالی چهارشنبه شب از ساعت 21 در دور برگشت از مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به مصاف الشباب امارات می‌رود که با نتیجه به دست آمده در دیدار رفت و برتری پرگل 4 بر 2 شاگردان قلعه‌نویی مقابل تیم اماراتی، از حالا صعود پسران آبی به مرحله یک چهارم نهایی تقریبا قطعی به نظر می‌رسد، مگر اینکه چهارشنبه شب اتفاقات عجیب و غریب دنیای توپ گرد مانع از رسیدن استقلال به جمع 8 تیم برتر آسیا شود.

استقلال از سال 2003 که لیگ قهرمانان آسیا به شکل جدید و با حضور تیم‌های برتر باشگاهی آسیا به صورت گروهی و در منطقه غرب و شرق آسیا به صورت مجزا آغاز شد، از سال 2009 پنجمین حضور پیاپی خود را در آسیا را تجربه می‌کند؛ 5 حضوری که 3 بار آن با صعود از مرحله گروهی همراه بوده است.

*2009؛ از آخر، اول شدند!

در سال 2009 استقلال پس از مدت‌ها دوری از آسیا با امیر قلعه نویی راهی رقابت‌های باشگاهی در قاره کهن شد.

در این دوره از رقابت‌ها استقلال در گروه سوم با تیم‌های الاتحاد عربستان، الجزیره امارات و ام صلال قطر همگروه شد که در نهایت با عملکردی ضعیف و کسب 4 امتیاز حاصل از 4 تساوی و دو شکست و بدون حتی یک پیروزی با قعرنشینی به کار خود پایان داد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

*2010؛ صمد در دقیقه 90 خوشبخت نشد!

در سال 2010 استقلال در گروه اول با همگروه شدن با تیم‌های الغرافه قطر، الاهلی عربستان و الجزیره امارات کار خود در مرحله گروهی را آغاز و با کسب نتایجی بهتر از دوره قبلی در سال 2009 و کسب 11 امتیاز حاصل از 3 پیروزی، 2 تساوی و یک شکست به عنوان تیم دوم راهی مرحله حذفی شد.

در این دور که صمد مرفاوی هدایت استقلالی‌ها را برعهده داشت، رقابت‌های یک هشتم نهایی به صورت تک بازی و در خانه تیم صدرنشین برگزار می‌شد که بر همین اساس شاگردان مرفاوی برای صعود به یک چهارم نهایی راهی خانه خدا شدند تا به مصاف الشباب بروند.

تیم‌های الشباب و استقلال بیست و دوم اردیبهشت 1389 در ورزشگاه ملک فهد ریاض به قضاوت ماساکی از ژاپن به مصاف هم رفتند. استقلال در حالی که در نیمه اول با گل فیصل‌بن سلطان در دقیقه 22 از الشباب عقب افتاد،‌ دو بار توسط سیاوش اکبرپور در دقیقه 24 از روی نقطه پنالتی و حسین کاظمی در دقیقه 31 به گل رسید تا در نیمه اول تیم پیروز میدان باشد.

با آغاز نیمه دوم الشبابی ها برای به ثمر رساندن گل تساوی هجومی تر بازی کردند و در دقیقه 48 توسط تایب به گل تساوی رسیدند. در حالی که این بازی تا دقایق پایانی با تساوی 2 بر 2 پیش می رفت و همه در انتظار کشیدن آن به وقت های اضافی بودند، العنزی در دقیقه 88 با ضربه سر برای سومین بار دروازه نماینده ایران را گشود تا الشباب به جمع هشت تیم برتر آسیا راه یابد و استقلال حذف شود.

2011؛ ناکامی به خاطر یک گل

استقلال در سال 2011 در گروه دوم مربیگری پرویز مظلومی در گروه دوم با تیم‌های السد قطر، النصر عربستان و پاختاکور ازبکستان در حالی همگروه شد که هیجان رقابت برای صعود به مرحله حذفی تا هفته پایانی در این گروه همچنان ادامه داشت و تیم‌های صعود کننده در نهایت در روز آخر مشخص شدند.

بر همین اساس استقلال در هفته ششم رقابت‌ها در حالی میزبان النصر عربستان بود که برد با تفاضل بیش از 2 گل شاگردان قلعه نویی را راهی مرحله حذفی می‌کرد، اما این اتفاق هیچگاه رخ نداد و برتری 2 بر یک استقلال هم راه به جایی نبرد تا طعم این پیروزی بی‌حاصل هیچگاه به کام هواداران شیرین نشود.

به این ترتیب استقلال در فصل 2011 با 8 امتیاز حاصل از 2 برد، 2 تساوی و 2 شکست در نهایت یک گل کم آورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

2012؛ خودزنی ایرانی! پرویز هم با شکست رفت

در دوره گذشته رقابت‌ها استقلال همراه با پرویز مظلومی برای اولین بار کار را از پلی‌آف آغاز کرده و با دو برتری خانگی ذوب‌آهن و الاتفاق راهی مرحله گروهی شد.

در مرحله گروهی شاگردان مظلومی در گروه اول با تیم‌های الجزیره امارات، الریان قطر و نسف قارسی ازبکستان همگروه شدند. در مرحله گروهی استقلال با 11 امتیاز حاصل از 3 پیروزی، 2 برد و یک شکست برای دومین‌بار به عنوان تیم دوم راهی مرحله حذف شد تا این بار هم شاگردان مظلومی برای رسیدن به جمع 8 تیم برتر مجبور به بازی در خانه حریف شوند.

در مرحله اول حذفی استقلال با سفر به اصفهان به مصاف سپاهان رفت که این دیدار با گل‌های برونو سزار و محسن بنگر 2 بر صفر به سود نماینده اصفهانی کشورمان به پایان رسید تا دست استقلال با مظلومی هم از صعود به جمع 8 تیم برتر آسیا کوتاه بماند.

2013؛ در انتظار طلسم‌شکنی امیر

در فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا استقلال برای دفعه دوم همراه با قلعه نویی این بار دست پر تر از گذشته و با حضور بازیکنان بین‌المللی و با تجربه راهی آسیا شد.

در این فصل آبی‌ها با تیم‌های الریان قطر، الهلال عربستان و العین امارات در گروه چهارم رقابت‌ها ملقب به گروه مرگ همگروه شدند که در نهایت استقلالی‌ها با اقتدار با 13 امتیاز حاصل از 4 برد، یک تساوی و یک شکست به عنوان صدرنشین به مرحله یک هشتم نهایی رسیدند.

در این مرحله که برای اولین بار در آن دیدارهای مرحله یک هشتم نهایی به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود، استقلال به واسطه صدرنشینی در دیدار دور رفت، میهمان الشباب بود که این مسابقه با برتری مقتدرانه 4 بر 2 شاگردان قلعه‌نویی به پایان رسید تا به این ترتیب در صورت کسب نتیجه لازم در دیدار برگشت در ورزشگاه آزادی، این تیم برای نخستین بار راهی مرحله یک چهارم نهایی شده تا امیر قلعه‌نویی از این لحاظ هم از همتایان خود بر روی نیمکت استقلال پیشی گرفته باشد.

*برنامه دیدارهای برگشت به شرح زیر است:

سه‌شنبه 31 اردیبهشت:

الشباب عربستان - الغرافه قطر

الاهلی عربستان - الجیش قطر

بنیادکار ازبکستان - بوریرام یونایتد تایلند

اف سی سئول کره‌جنوبی - بیجینگ گوان چین

 

چهارشنبه اول خرداد:

گوانگژو چین - سنترال کوئست استرالیا

کاشیوا ریسول ژاپن - چونبوک موتورز کره‌جنوبی

لخویا قطر - الهلال عربستان

استقلال ایران - الشباب امارات

منبع: فارس