۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
حمله هماهنگ دولتی ها به شورای نگهبان

انحرافی ها می خواهند پای رهبری را وسط بکشند

راهکار اصلی احمدی نژاد، مشایی و حامیان آنها در واکنش به رد صلاحیت مشایی، "حمله به شورای نگهبان از طریق زیر سوال بردن نظر نهایی این شورا"، "هزینه کردن از رهبری" و تلاش برای باز کردن پای ایشان به این موضوع است که به تدریج از آن رونمایی می شود.
کد خبر : ۱۱۳۴۷۳
با اعلام اسامی نهایی کاندیداهای تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری و به تیع آن رد صلاحیت مشایی مطابق انتظارها، بسیاری از رسانه ها منظر واکنش رییس جمهور در این خصوص نشسته اند.
به گزارش گروه سیاسی صراط، راهکار اصلی احمدی نژاد، مشایی و حامیان آنها در واکنش به رد صلاحیت مشایی، "حمله به شورای نگهبان از طریق زیر سوال بردن نظر نهایی این شورا"، "هزینه کردن از رهبری" و تلاش برای باز کردن پای ایشان به این موضوع است که به تدریج از آن رونمایی می شود.
بر این اساس، اسفندیار رحیم مشایی پیش از اعلام اسامی نهایی تایید صلاحیت شده ها، در پاسخ به سوالی درباره احتمال رد صلاحیت خود گفته بود "مملکتی که ولی فقیه دارد، ظلم را برنمی تابد و ما از این مسیر، حقمان را خواهیم گرفت."
این در حالی است که بلافاصله بعد از اعلام نتایج بررسی صلاحیت نامزدها و عدم احراز صلاحیت مشایی، دفتر هماهنگی ستادهای مردمی او با صدور اطلاعیه ای رویه مشابه را در پیش گرفت و با هزینه کردن از رهبری تلاش کرد تا پای ایشان را به این موضوع باز کند. در این اطلاعیه آمده است "از محضر شریف رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برای ممانعت از تضییع حقوق اساسی ملت و تبلور حماسه سیاسی استمداد می طلبیم و بر این باوریم که در سایه سار حاکمیت ولی فقیه عادل یا ظلمی روا نخواهد شد یا اگر خطایی هم صورت پذیرد حتما به طریق مقتضی جبران خواهد گردید."
اولین واکنش محمود احمدی نژاد به رد صلاحیت مشایی نیز به طور کامل راهبرد تعیین شده توسط او و مشایی را مشخص کرد. او گفت "از علاقه‌مندان به خود و آقای مشایی می‌خواهم که صبور باشند، چرا که با وجود مقام معظم رهبری هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت."
خود رحیم مشایی نیز بعد از مشخص شدن عدم احراز صلاحیت او توسط شورای نگهبان گفت "من رد صلاحیت خود را ظلم می دانم و حل آن را از طریق مقام معظم رهبری پیگیر خواهم بود."
همزمان با این اظهارات از پیش تعیین شده برای هزینه کردن از رهبر معظم انقلاب، رسانه های دولتی هم در حرکتی هماهنگ تلاش کردند تا اسامی اعلام شده از سوی شورای نگهبان را "اولیه" قلمداد و اعلام نتیجه قطعی را منوط به دخالت رهبری کنند.
در این راستا روزنامه دولتی ایران خبر احراز صلاحیت 8 نامزد نهایی توسط شورای نگهبان را به طور کامل سانسور کرد و خبرگزاری دولتی ایرنا هم خبر واکنش رییس جمهور به رد صلاحیت مشایی را به عنوان خبر اول خود انتخاب کرد و تیتر "رییس جمهوری: با وجود ولایت‌فقیه حق مظلوم پایمال نخواهد شد/انشاءالله مشكل حل می‌شود" را برای آن برگزید.
گفتنی است تلاش دولتی ها برای هزینه کردن از رهبری برای دخالت در موضوع رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی در حالی انجام می شود که پیش از این، بسیاری از شخصیت ها، نمایندگان مجلس و گروه های سیاسی، در پیام های جداگانه ای خطاب به شورای نگهبان خواستار رعایت کامل قانون بدون مصلحت سنجی در احراز صلاحیت نامزدها شده بودند.
از سوی دیگر، به گفته سخنگوی شورای نگهبان، "در قانون انتخابات ریاست جمهوری مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی برای اعتراض به رأی شورای نگهبان هیچ قانونی پیش بینی نشده است. برای انتخابات مجلس مراحلی پیش بینی شده اما انتخابات ریاست جمهوری یک مرحله‌ای است و بحث دیگری برای تجدید نظر در رأی شورای نگهبان مقرر نشده است."