۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۴
آیت‌الله جوادی آملی:

تنها مشکل کشور ما عدم امانت‌داری است

مفسر برجسته قرآن کریم بار امانتی که بر دوش مسئولان است را کمرشکن دانست و گفت: اگر کسی واقعا امین باشد ما هیچ مشکلی در مملکت نداریم؛ تنها مشکل ما آن است که این بار امانت را ما نمی‌توانیم حمل کنیم.
کد خبر : ۱۱۳۵۹۹

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی امروز در جلسه تفسیر قرآن در مسجد اعظم قم با بیان اینکه در جریان سنت الهی قرآن چند چیز را به عنوان سنت پروردگار می‌داند، اظهار داشت: اصل دین جزو سنت‌های الهی است و هیچ جامعه‌ای بدون دین الهی نخواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه در هر عصری برای هر پیامبر و رسولی منهاج و شرعه‌ای است که این هم جزو سنت‌های الهی است، خاطرنشان کرد: زیرا در اثر تغیر زمان و دگرگونی شرایط، منهاج و شریعت عوض می‌شود گرچه اصل دین محفوظ است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه اگر شریعت و منهاج تغییر می‌کند معنایش تغییر سنت الهی نیست‌ خاطرنشان کرد: تنوع شریعت و منهاج جزو سنت حقه است؛ پروردگار برای هر دوره‌ای و بر هر پیامبر و رسولی شریعت و منهاج قرار داده است.

وی یادآور شد: نه آن سنت نخست که اصل دین است تغییر می‌کند و نه سنت متفاوت بودن شریعت و منهاج برای هر پیامبر تغییر می‌کند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه تمام برکاتی که برای هر عصری حاصل می‌شود به برکت حجت آن زمان است، اظهار داشت: تمام برکاتی که امروز نصیب امت‌های اسلامی می‌شود به برکت وجود مبارک ولی عصر(عج) است.

وی در تفسیر آیه شریفه «اشدا علی الکفار، رحماء بینهم» گفت: یعنی همان طور که شما نسبت به یکدیگر مهربان هستید نسبت به دیگران هم «اشدا علی الکفار» باشید.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه معنای «اشدا علی الکفار» این نیست که حمله کنید، ‌اظهار داشت: بلکه به این معنا است که شما باید به گونه‌ای قدرتمند، مقاوم و شجاع باشید که بیگانگان در شما نفوذ نکنند و احساس عظمت بکنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه امانت بار گرانبهایی است، خاطرنشان کرد: انسانی که امین است و امانت را تحویل می‌گیرد باید بداند نخست اینکه مالک آن نیست، دوم اینکه آن را حفظ کند و سوم اینکه در موقع لزوم آن امانت را بازگرداند.

آیت‌الله جوادی‌آملی با بیان اینکه جان و همه شئون ما به عنوان امانت در دست ما است، یادآور شد: یک روزی این امانت را از ما می‌گیرند، این طور نیست که اینها برای خود ما باشد؛ همه اینها را پروردگار داد و باید یک روز هم این امانت‌ها را برگردانیم منتها باید سالم و طاهر برگردانیم و آنها را آلوده نکنیم.

وی تصریح کرد: امانت امر گرانبهایی است که به یک انسان امین می‌سپارند که این فرد مامور به نگهداری و حفظ آن امانت است اما مالک آنها نیست و حق ندارد آنرا اتلاف کند و در آن دگرگونی ایجاد کند بلکه باید آن را سالم نگه دارد تا در روز تادیه بتواند به وظیفه امانت‌داری خود ادا کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضرت علی(ع) در کنار مسئله نماز و روزه و زکات امانت را ذکر می‌کند،‌ تصریح کرد: آن حضرت می‌فرماید امانت به قدری مهم است که ذات اقدس اله آن را به آسمان و زمین عرضه کرده است اینها نتوانستند آن را تحمل کنند.

وی مسائل مالی را از مصادیق امانت دانست و ابراز داشت: بیشتر مشکلات مالی چه در بانک‌ها و چه در میلیون‌ها نفر به استثناء برخی از مردم، این است که مشکل امانت وجود دارد.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه آیا این وجوهی که به ما می‌دهند ما هم مثل طلبه‌ها زندگی می‌کنیم، گفت: آیا این طور است که ما با طلبه‌های عادی مثل حضرت امیر سهم ببریم؟

وی با اشاره به اینکه همین امانت‌ها که به افراد و مسئولان می‌دهند کمر‌شکن است، تصریح کرد: مهمترین مشکل کشور ما همین مسائل مالی است که یک کسی به امانت عمل نمی‌کند.

مفسر برجسته قرآن کریم با تاکید بر اینکه بار امانت را آسمان‌ها نتوانست بکشد، خاطرنشان کرد: اگر کسی واقعا امین باشد ما هیچ مشکلی در مملکت نداریم؛ تنها مشکل ما آن است که این بار امانت را ما نمی‌توانیم حمل کنیم.

منبع: فارس