۰۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵
بهزیستی و رفاه در 7 روز؛

شکایت بازنشستگان به دیوان عدالت

واریز 180 هزار تومان به حساب بازنشستگان کشوری، فعالیت 2800 تسهیل گر محلی در طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه، اجرای طرح درجه بندی کلینیکهای مددکاری، پرداخت وام 1.5 میلیونی به بازنشستگان کشوری، شکایت بازنشستگان به دیوان عدالت اداری، انتصاب 6 مدیرعامل در 8 سال و... از جمله اخبار این هفته حوزه رفاه و تامین اجتماعی بود.
کد خبر : ۱۱۳۶۳۳
صراط: در هفته جاری اخبار و حوادث مهمی در حوزه بهزیستی و  رفاه اجتماعی رخ داد که به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

فعالیت 2800 تسهیل گر محلی در طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در اوایل هفته جاری از همکاری 2800 تسهیل گر محلی در طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه خبر داد و گفت که در این طرح 145 تشکل غیر دولتی نیز در ارائه خدمات توانبخشی و آموزشهای لازم به معلولان با بهزیستی همکاری می کنند.

یحیی سخنگویی تاکید کرد اعتبارات حوزه توانبخشی در سال گذشته از رشد خوبی برخوردار بود بطوریکه توانستیم 9 میلیارد تومان برای تجهیزات توانبخشی هزینه کنیم و همین باعث شد که معلولان از تسهیلات و خدمات این بخش استفاده کنند.

وی در مورد اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه نیز عنوان کرد در راستای اجرای این طرح 2800 تسهیل گر محلی و همچنین 140 تشکل غیر دولتی برای ارائه خدمات و همچنین آموزشهای لازم به معلولان و افراد نیازمند با کارشناسان سازمان بهزیستی همکاری می کنند.

اجرای طرح درجه بندی کلینیکهای مددکاری

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی نیز در این هفته از اجرای طرح درجه بندی کلینیکهای مددکاری خبر داد و اعلام کرد در سال جاری اعتبارات مربوط به کودکان تحت پوشش این سازمان 44 درصد افزایش پیدا می کند.محمد نفریه در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: طرح درجه‌بندی کلینیکهای مددکاری با همکاری کارشناسان مربوطه اجرایی شد و بر اساس این طرح مشخص شد که 14 درصد این کلینیکها درجه یک، 27 درصد درجه دو و سه و 12 درصد نیز فاقد درجه هستند.

وی همچنین از افزایش پایگاههای خدمات اجتماعی خبر داد و گفت در سال جاری براساس برنامه ریزیهای انجام شده قصد داریم تعداد پایگاههای خدمات اجتماعی را  با تمرکز بر محلات آسیب‌خیز افزایش دهیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در مورد برنامه های سال جاری نیز تاکید کرد ساماندهی نیروهای مراکز اورژانس اجتماعی، ایجاد ردیف بودجه‌ای خاص در حوزه آسیب‌های اجتماعی و غیر قابل اجتناب و محاسبه بودجه اورژانس اجتماعی از جمله اولویت‌های این معاونت برای سال جاری است.

واریز 180 هزار تومان به حساب بازنشستگان کشوری

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در هفته جاری اعلام کرد در پنجمین مرحله از پرداخت مطالبات بازنشستگان کشوری، امشب 180هزار تومان به حساب 740 هزار نفر از بازنشستگان واریز می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، اسدالله عباسی با اشاره به اینکه در این مرحله، 1200 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است، افزود: این مبلغ بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، به حساب بازنشستگان واریز می‌شود.

وی همچنین درباره بیمه طلایی بازنشستگان کشوری گفت بزودی عملیات مربوط به استمرار این بیمه و پوشش افراد تحت تکفل بازنشستگان با حضور رئیس جمهور آغاز می‌شود.

عباسی با بیان اینکه تاکنون بیش از 540 هزار نفر از بازنشستگان کشوری از وام کم بهره چهار درصد استفاده کرده‌اند،عنوان کرد امسال نیز به 80 هزار نفر از متقاضیان وام ضروری پرداخت می‌شود.

پرداخت وام 1.5 میلیونی به بازنشستگان کشوری

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در روزهای میانی هفته جاری گفت امسال نیز با رشد اعتبارات خدمات رفاهی صندوق بازنشستگی کشوری در ارائه و استمرار اقدامات حمایتی خود به 80 هزار بازنشسته وام یک و نیم میلیون تومانی پرداخت خواهد شد.

ایراندخت عطاریان اظهار داشت صندوق بازنشستگی کشوری در راستای وظایف و سیاست‌های حمایتی خود طی سال‌های اخیر به بازنشستگان کشوری با هدف جبران مشکلات اقتصادی هر سال به بخشی از بازنشستگان تحت پوشش صندوق وام یک ونیم میلیون تومانی ضروری پرداخت می‌کند

وی عنوان کرد بر اساس گزارش ارائه شده تاکنون به بیش از 540 هزار بازنشسته کشوری تسهیلات بانکی در قالب وام ضروری پرداخت شده است،

به گفته وی امسال نیز با رشد اعتبارات خدمات رفاهی صندوق بازنشستگی کشوری در ارائه و استمرار اقدامات حمایتی خود به 80 هزار بازنشسته وام یک ونیم میلیون تومانی پرداخت خواهد شد.

بدقولی تامین اجتماعی برای افزایش حقوق بازنشستگان

رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی از بدقولی مسئولان سازمان تامین اجتماع برای پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان انتقاد کرد و گفت: قرار بود افزایش حقوق مستمری بگیران در خرداد ماه پرداخت شود و مدیران این سازمان زیر حرف خود زده اند.علی اکبر خباز‌ها در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اینکه تا کنون چند تاریخ مختلف برای پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان اعلام اما عملی نشده است ، افزود: آنچه ما در مورد زمان پرداخت مابه التفاوت حقوق بازنشستگان اعلام میکنیم از زبان مدیران سازمان تامین اجتماعی است و موردی را خودسرانه عنوان نمی کنیم.

وی با اشاره به اینکه همواره پیگیر افزایش حقوق بازنشستگان هستیم، گفت: معاون اداری مالی ، مسئول مستمری بگیران ، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره سازمان هر یک تاریخ و زمانهای متفاوتی را برای پرداخت افزایش حقوق اعلام کردند که تا کنون نیز عملی نشده است.

رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی تاکید کرد: به تازگی نیز مرتضوی مدیرعامل تامین اجتماعی از پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان در مرداد ماه خبر داده است در حالی که در سالهای گذشته نیز این مابه التفاوت تا تیر پرداخت می شد.

خبازها ضمن اعتراض به افزایش 25 درصدی حقوق بازنشستگان در سال جاری در مقایسه با تورم 80 درصدی واقعی جامعه، گفت: باید مستمری بازنشستگان نیز با توجه به نرخ تورم 31 درصدی اعلام شده از سوی بانک مرکزی ، همین درصد افزایش می یافت درصورتیکه اینگونه نشد به همین دلیل چنانچه تا زمان پرداخت ها افزایش حقوق بازنشستگان 31 درصد محاسبه و اعمال نشود ما نیز به دیوان عدالت اداری شکایت خواهیم کرد.

انتصاب 6 مدیرعامل در 8 سال

یکی از اخبار مهمی که در هفته جاری منتشر شد در مورد عدم ثبات مدیریت در سازمان تامین اجتماعی بود بطوریکه تغییر پی در پی مدیران سازمان تامین اجتماعی در سالهای اخیر، مشکلات فراوانی را برای بیمه شدگان و بازنشستگان به دنبال داشته است بطوریکه کارشناسان معتقدند نبود ثبات مدیریت در این سازمان و انتصاب مدیران سیاسی و ناکارآمد باعث اجرا نشدن برنامه ها های بلند مدت و تحقق اهداف قانون جامع تامین اجتماعی شده است.

مرتضی نظرخانی یکی دیگر از کارشناسان تامین اجتماعی این تغییرات پی در پی را مشکل سازمان تامین اجتماعی نمی داند و معتقد است ، چنانچه یک سازمان و تشکیلات آن اهدافی داشته باشد و در راستای اجرای اهداف بخواهد مدیریت شایسته‌ای انجام دهد ، در این صورت مدیر منتخب هر برنامه ای که در گذشته وجود داشته را در راستای رسیدن به اهداف قانونی عملیاتی می کند اما متاسفانه در سازمان تامین اجتماعی اهداف بلندمدت وجود ندارد به گونه ای که هر مدیر پس از انتصاب خود سلیقه ای قانون را عمل کرده که این امر نیز خود ضربه سنگینی به سازمان تامین اجتماعی وارد خواهد کرد.

وی نبود اهداف بلندمدت را مشکل اصلی تامین اجتماعی دانست و عنوان کرد فعالیت بر اساس تشکیلات، اساسنامه و اهداف از پیش تعیین شده می تواند در پیشبرد اهداف این سازمان موثر باشد در حالیکه در تامین اجتماعی این گونه نبوده و نیست.

به گفته وی، متاسفانه شایسته سالاری در مدیریت تامین اجتماعی وجود ندارد و تمامی افراد منتخب غیرعلمی و سیاسی هستند و مشخص است که برای اجرای اهداف سلیقه ای عمل می کنند و هیچ برنامه ای ندارند.

منبع: مهر