۰۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
مرور روزنامه‌های نهم خردادماه

تورم چگونه رفتارهای مردم راعوض کرد؟

با نزدیک‌تر شدن به روزهای انتخابات، ایده‌های جدیدی که در مورد ائتلاف‌های انتخاباتی در حال شکل‌گیری است در روزنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که روزنامه‌های امروز سخنان رهبر انقلاب در دیدار دیروز با نمایندگان را از زوایای مختلف مورد توجه قرار داده‌اند، در بخش اقتصادی روزنامه گزارش‌ها از نخستین جلسه شورای اقتصاد پس از شش سال خبر مهمی است.
کد خبر : ۱۱۳۹۰۷

صراط: روزنامه ای  در مطلبی با عنوان «رفتارهاي مصرفي ايرانيان تغيير كرده است» به بررسی جو اقتصاد کشور بر رفتار مردم پرداخته است. در این مطلب آمده است: مركز آمار ايران همچنين در گزارش رسمي خود در خصوص نرخ تورم اعلام كرده است كه بهاي كالا و خدمات نسبت به بهمن ماه 3 درصد و نسبت به اسفند ماه سال 1390 حدود 40 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

تورم طي دو سال اخير شتاب فزاينده‌اي را تجربه مي كند و افزايش قيمت كالاها از افزايش نرخ خدمات پيشي گرفته‌ است.

بر اساس آمارهاي رسمي نرخ تورم در بخش خوراكي‌ها، آشاميدني‌ها و همچنين دخانيات رشدي 58.5 درصدي را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان مي‌دهد. برخي كارشناسان بر اين عقيده‌اند كه بالا بودن نرخ تورم خوراكي‌ها نسبت به ساير اقلام نشان‌دهنده فشار تورمي بر سبد خانوار و مشكل در تأمين هزينه‌هاي خانواده است.

بدون ترديد افزايش نرخ تورم در دو سال اخير كه در پي اجراي فاز اول قانون هدفمندي يارانه‌ها و همچنين تحريم‌هاي شديد غرب بر ضد ايران رخ داده است رفتارهاي مصرفي مردم را تا حدي زيادي تغيير داده و سبب شده خانواده‌ها براي تأمين هزينه‌هاي خود روش‌هاي متفاوتي را نسبت به قبل به كار گيرند. در حالي كه نرخ تورم در حوزه مبلمان و لوازم خانگي بسيار بالا بوده و ميزان افزايش قيمت اين كالاها در اسفند 91 نسبت به اسفند 1390 معادل 62.1 درصد گزارش شده است، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي مي‌گويد قيمت ميزان فروش در اين صنف چندان اميدوار كننده نيست و مردم رفتارهاي خود در اين حوزه را تغيير داده‌اند.

وي در توضيح اين مطلب افزود: مردم ترجيح مي‌دهند لوازم خانگي خود را تعمير كنند تا بخرند و بازار تعميرات به دليل افزايش قابل توجه قيمت‌ها رونق خاصي را تجربه مي‌كند. قيمت لوازم خانگي هر چند نسبت به اسفند ماه سال 1390 حدود 62 درصد افزايش يافته اما نسبت به سال 1389 ميزان افزايش قيمت‌ها بسيار بالا بوده و همين امر سبب شده تقاضاي بالفعل خريد براي گروهي از مردم به تقاضاي بالقوه تبديل شود. قدرت خريد از دست برود.

فعالان صنفي در اين حوزه مي‌گويند ميزان افزايش قيمت‌ها در بازار لوازم خانگي طي دو سال اخير بيش از سه برابر بوده است چرا كه بسياري از اقلامي كه تا نيمه هاي سال 1391 وارد كشور مي شد، ممنوع‌الورود شده‌اند و در نتيجه قيمت‌ها رشد قابل‌توجهي را تجربه كرده‌اند.

از سوي ديگر رشد مداوم قيمت‌ها انتظارات تورمي را در جامعه دامن زده و همين امر سبب شده است خانواده‌ها بيش از نياز خود نسبت به خريد خوراكي و ساير مايحتاج اقدام كنند كه البته اين كار خود به تورم موجود در جامعه دامن مي‌زند.

بر اساس اين گزارش، انبارهاي خانگي از 6 ماه قبل دوباره پر شده‌اند و همين امر سبب شده به قول وزير صنعت، معدن و تجارت گرسنگي شبكه توزيع بيشتر شود و نوع اشتهاي كاذب براي آن ايجاد شود. به‌نظر مي‌رسد با توجه به وضعيت موجود و انتظارات فزاينده تورمي، رفتار اقتصادي مردم تا زماني كه رشد قيمت ها متوقف نشود، به همين صورت ادامه يابد و افراد به تبديل پول به كالا به عنوان بهترين گزينه براي جلوگيري از وقوع ضرر و زيان فكر كنند.

منبع: قانون