۰۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶
یوسفعلی میرشکاک:

محض رضای خدا ایرانی نباشید

میرشکاک گفت: تعداد تیراژ کتاب در کشورمان نشان می‌دهد که قوم ایرانی قصد ندارد وضعیت فعلی خود را تغییر دهد؛ محض رضای خدا از ایرانی بودن فاصله بگیرید. قوم ایرانی در شکم ‌پرستی دقت می‌کند ولی از ذهنش استفاده نمی‌کند.
کد خبر : ۱۱۳۹۱۷
صراط: چهارمین جلسه کلاس نظم و نثر با حضور یوسفعلی میرشکاک در سالن آمفی تئاتر سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد. متن کامل سخنان میرشکاک به شرح زیر است:

3 وجهی که در تمام زبان‌ها مشترکند

اسم، فعل و حرف، سه وجهی است که در همه زبان ها وجود دارد؛ کتاب های آسمانی و زمینی در تمام علوم و در تمام فرهنگ ها شامل همین 3 وجه هستند. کسی که می خواهد کار ادبی و فرهنگی چه قالب نظم و چه نثر و... انجام دهد باید به این 3 وجه تسلط داشته باشد.

اثر هر نویسنده و شاعری، آیینه شخصیت اوست

اگر بقیه نویسندگان ما توجه می کردند که هدایت از حروفی استفاده می کند که استمرار را تداعی می کنند؛ نوشته های بهتری را شاهد بودیم. در شعر و نظم، حروف نقش اسکلت فلزی یک ساختمان را بازی می کنند. بسیاری از افراد در نویسندگی و شاعری، می خواهند از روی دیگر شعرا و نویسندگان تقلید کنند و این مسئله غلطی است. نویسنده و شاعر باید بداندکه جنس صحبتش چگونه است. اثر هر نویسنده و شاعر به شرط اینکه اصالت داشته باشد در واقع آیینه شخصیت خودش است.

داستان جبرئیل و گاوآهنی که برای حضرت آدم برد

خداوند به جبرئیل دستور داد که گاو و گاوآهنی را که در بهشت بود، برای حضرت آدم ببرد؛ وقتی جبرئیل این کار را انجام داد و دید که چگونه گاوآهن به گاو وصل می شود به خدا گفت هرگز در طول این 300 هزار سال به این موضوع که گاوآهنی که بی‌جان است چه ارتباطی با گاوها دارد، فکر نکرده بودم. انسان به این دنیا آمده تا چرایی مسائل را بداند.

هنرمند با عالم فرشتگی ارتباط دارد

هنرمند با عالم فرشتگی ارتباط دارد؛ عالم فرشتگی یک وجه سیاه که همان شیطان است و وجهی سفید که فرشتگان پاک هستند، را شامل می شود. هنرمند خودش نمی داند که چه می کند بلکه از درون خود برانگیخته می شود و در قالب شعر و نثر سخن می گوید. شرط موفقیت در هنر و ادبیات، اصالت و نیروی ابداعی است که هنرمندان به طور ناخواسته در آثارشان دارند.

دولت پولی برای آموزش و پرورش و آموزش عالی هزینه نمی‌کند

دولت هیچ پولی را برای وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی خرج نمی کند. هر زمانی که مسئولان طرحی را به وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد کنند و مورد قبول واقع شود، بودجه ای تصویب می شود؛ به همین دلیل است که از زمان رضاخان که آموزش و پرورش جدید اجرا شد هیچ فردی نتوانست زبان و ادبیات را یاد بگیرد و حتی نویسنده و شاعر نیز تربیت نشد و هیچ کدام از شعرا و نویسندگان ما تحصیلات دانشگاهی نداشتند.

آموزش و پرورش زبان عربی را از بین برد و دانش آموزان فقط 48 ساعت قبل از امتحان می توانند عربی را یاد بگیرند، آن به برای گرفتن نمره. برای گرفتن نمره هیچ کدام از نویسندگان و شعرا از دانشگاه خارج نشدند. غرب همیشه ما را به موضوعی که باطل است دعوت می کند؛ امروزه در همه دانش ها ازدواج با محارم ضرر و زیان دارد و حرام است.

نظام آموزش و پرورش ما استعدادها را می‌کشد

نویسنده کتاب «شازده کوچولو» و «پرواز شبانه» خلبان بوده است؛ همچنین نویسنده کتاب «سگ سفید»، «خداحافظی گاری کوپر» و ... نیز یک سرگرد ارتش فرانسه است و افراد نظامی ای دیگری هم کتاب نوشته اند؛ نگاه کنید که افراد نظامی کشورهای دیگر نویسنده اند ولی نظامی های کشور ما اینگونه نیستند. دلیل این مسئله این است که آموزش و پرورش ما چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب، استعداد افراد را می کشد.

انسان از کرم خاکی عاجزتر است

انسان بر خلاف اینکه موجودی عجیب و غریب به نظر می آید ولی از کرم خاکی عاجزتر است، زمانی که یک مگس را مورد مطالعه قرار می دهید متوجه می شوید که از شما سمج تر، سریع تر و ... است. انسان برای اینکه بتواند به زبان اعتبار دهد ناگریز است که زبان را با حروف درآمیزد.

حروف برای نویسنده و شاعر به مثابه کلید است

افرادی که می گویند نمی توانیم بنویسیم و نمی شود، افرادی هستند که در واقع اسکلت نویسندگی و شعر گفتن را ندارند. افراد باید در وهله اول برای خود بنویسند و خودشان را مجاب کنند. همه افراد آنقدر مطلب برای نوشتن دارند که بتوانند شاعر و یا نویسنده باشند. مسئله مهم در نوشتن حروف است و حروف برای نویسنده و شاعر به مثابه کلید به شمار می روند؛ اگر فردی نداند که با این حروف باید چه کار کند در نوشتن و شعر گفتن با مشکل مواجه می شود.

فردوسی تنها فردی است که «بسم‌الله الرحمن الرحیم» را ترجمه کرد

عرب ها نزدیک به 1400 سال است که سعی می کنند ارزش بدیعی، هنری و فنی قرآن را پیدا کنند ولی هنوز به نتیجه ای نرسیده اند. قرآن به نظر می رسد که متن خیلی ساده ای دارد و سهل و ممتنع است و جز 7 و 6 لغت سخت عربی در آن وجود ندارد. فردوسی با جمله «به نام خداوند جان و خرد» تنها فردی است که توانست ترجمه ای نزدیک به بسم الله الرحمن الرحیم داشته باشد.

شعرا کلیدهای گنج خداوند هستند

رسول اکرم (ص) می گوید خداوند گنج هایی در زیر عرش دارد که کلید آن شعرهای شعرا است و اگر شاعر به این مرحله برسد، دیگر در تاریخ ماندگار می شود.

انسان برعکس دیگر موجودات فقط مصرف می کند

در این دنیای محدود همه میوه ها از یک خاک و آب به وجود آمده اند ولی هر کدام دارای یک مزه، بو و رنگ هستند، با این حال انسان برعکس دیگر موجودات عالم فقط مصرف می کند و هرگز به این مسائل نمی اندیشد.

محض رضای خدا ایرانی نباشید

تعداد تیراژ کتاب در کشورمان نشان می دهد که قوم ایرانی قصد ندارد وضعیت فعلی خود را تغییر دهد؛ محض رضای خدا از ایرانی بودن فاصله بگیرید. قوم ایرانی در شکم‌پرستی دقت می‌کند ولی از ذهنش استفاده نمی‌کند.

سلسله کلاسهای نظم و نثر یوسفعلی میرشکاک هر هفته چهارشنبه ها از ساعت17 در آمفی تئاتر سازمان هنری رسانه‌ای اوج به نشانی خیابان طالقانی، خیابان مظفر شمالی، پلاک98 برگزار می‌شود و حضور عموم در این کلاسها آزاد است.
منبع: تسنیم