۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۷

حرف و حدیثهای مناظره انتخاباتی

درحالی میلیون ها ببینده به پای اولین مناظره انتخاباتی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نشستند که به اعتقاد برخی از مسئولان ستادهای انتخاباتی در گلستان بازنگری در ساختار و اجرای برنامه تلویزیونی مناظره ها الزامی بنظر می رسد.
کد خبر : ۱۱۴۰۳۹
صراط: بسیاری از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیش از نیمی از مردم هنوز نامزد نهایی را انتخاب نکردند و منتظر مناظره‌ها هستند و برخی نیز بر این عقیده هستند که احتمال تجدید نظر نسبت به انتخاب صورت گرفته تا پایان مناظره وجود دارد.
 
ضعف ساختاری از نظر اجرا، زمان محدود کاندیداها برای ارائه برنامه ها و لزوم طرح سئوالات کلیدی تر از جمله مواردی است که برخی مسئولان ستادهای تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری در گلستان به آن اشاره کرده اند.
 
برخی مسئولان ستادهای انتخاباتی داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گلستان در گفتگو با مهر درباره ارزیابی از شکل و نحوه برگزاری مصاحبه، سئولات طرح شده، برنامه های نامزدهای مورد علاقه شان، وضعیت داوطلبان موردنظرشان در گلستان، تاثیر مناظرات در جلوگیری از ریخت و پاش های تبلیغاتی و تاثیرگذاری آن در شناخت مردم در انتخاب اصلح به اظهار نظر پرداختند.
 
زمان کاندیداها در مناظره محدود بوده است
 
محمد محمدخانی رئیس ستاد تبلیغات انتخاباتی سعید جلیلی در گلستان درباره ارزیابی اش از اولین مناظره انتخاباتی تلویزیونی به خبرنگار مهر می گوید: با توجه اینکه در قسمت اول مناظره زمان محدود بود، کاندیدا نمی توانستند خوب به بیان نقطه نظرات و برنامه هایش بپردازد.
 
در قسمت دوم و سوم سئوالات طرح شده کارشناسی و نیازسنجی شده بود و مشخص شد که کاندیداها دنبال چه موضوعاتی بعد از رسیدن به پست ریاست جمهوری هستند.
 
 
میرائیز مسئول ستاد تبلیغات انتخاباتی حسن روحانی در گلستان نیز درباره اولین مناظره انتخاباتی نامزدها گفت: 90 ثانیه زمان مناسبی نیست تا هم نامزدها به ارائه برنامه هایشان بپردازند و هم مردم به جمع بندی کاملی دست یابند.
 
نامزدها برنامه ریزی خوبی در این مناظره داشتند ولی بنظر می رسد برنامه های حجت الاسلام روحانی تخصصی تر بودهاست، یکی از مزیتهای حجت الاسلام روحانی این بود که آمارهایش به روز آنلاین بوده و صحبتهاییش علمی است.
 
کاستی ها و قوتهای مناظره 
 
همچنین حجت الاسلام روحانی در بخش اقتصاد، یارانه ها، مدیریت یارانه ها و ... خوب صحبت کرد ولی 90 ثانیه زمان مناسبی برای پاسخ به سئوالات و اینکه نامزدها به بیان برنامه های و نظرات خود بپردازند و مردم نیز به جمع بندی کاملی برسند، نبوده است.
 
 
کاندیداها وقت سلام و علیک هم نداشتند
 
محمد گیلانی مسئول ستاد تبلیغات انتخاباتی محسن رضایی در گلستان نیز درباره اولین مناظره انتخاباتی نامزدها می گوید: نفس مناظره کار خوبی است ولی اگر مثل دور گذشته اجرا می شد، خوب بود و زمانی که به کاندیداهای در این مناظره داده می شد، کم بود و تا بیایند سلام علیکی کنند وقت شان تمام می شد.بنظر من هم زمان کم بود و اگر مناظره دو نفره بود با زمان بیشتری می دادند و روی یک محور خاص بحثها متمرکز می شد، بهتر نتیجه می داد. مثلا امروز درباره سیاست، روز بعد درباره قتصاد و ... بحث می شد و زمان بیشتری به کاندیداها برای تبیین برنامه ها می دادند، همچنین برخی پارامترها در مناظره مثل نشان دادن عکس ها و یا سئوالات تستی که می کردند مناسب نبود و مناظره از این منظر دارای ایراداتی بوده است.
 
مناظره در سطح کاندیداهای ریاست جمهوری نبود
 
رضا جعفری مسئول ستاد تبلیغات انتخاباتی محمدباقر قالیباف نیز درباره مناظره انتخاباتی نامزدها گفت: این مناظره در سطح کاندیداهای ریاست جمهوری نبود و نامزدها تا می رفتند نظراتشان را ارائه دهند و نتیجه گیری کنند وقت تمام می شد.
 
 
زمان کوتاه تخصیص داده شده به هر نامزد سبب می شد تا اصل موضوع نتیجه گیری نشود و مناظره از این نظر ایراد داشت. این مناظره نقاط قوتی نداشت ولی برخی کاندیداها که مسلط تر بودند در زمان محدود، راحتر می توانستند به سئوالات جواب دهند و قالیباف از این دسته بوده است و جمع بندی خوبی ارئه می داد.
 
سئوالات جنبه تستی داشت
 
گیلانی مسئول ستاد رضایی در گلستان در پاسخ به اینکه سئوالات چقدر کارشناسی شده بود و برنامه های نامزد مورد علاقه اش چه تفاوتی با دیگر برنامه ها داشت نیز می گوید: سئوالات طرح شده بیشتر جنبه تستی داشت و خوب نبوده است.
 
در عین حال باید مقداری روی برگزاری مناظره های انتخاباتی کار شود و کارشناسی تر باشد، زیرا مردم در یک یا دو دقیقه نمی توانند ارزیابی و برآوردی از نظرات کاندیداها داشته باشند.
 
 
در حالیکه نیاز است نظرات کاندیداها دقیقا روی مسائل مختلف مانند سیاست خارجی، اقتصادی و ... تبیین شود ولی در مجموع  نفس کار خوب بود، با این حال، رضایی فوق العاده توانمند و با برنامه است و برای تمام شهرهای کشور برنامه نوشته است و این زمان محدود مناظره درخور آدمهای بزرگ نیست و باید کاندیداها بتوانند اعلام نظر کنند و مردم درباره نظر این کاندیداها تصمیم گیری و ارزیابی داشته باشند.
 
وضعیت رضایی در استان گلستان فوق العاده خوب است و همه جا بصورت تمام وقت داریم کار می کنیم و در اکثر روستاها ستادها تشکیل شده است. همچنین در جلسات مختلفات خانگی، مسجدی و .... برنامه ریزی می شود و ستاد رضایی شلوغ ترین ستاد در استان است و روزانه حداقل دو تا سه جلسه در ستاد داریم.
 
میرائیز مسئول ستاد انتخاباتی سعید جلیلی نیز درباره برنامه های جلیلی گفت: پاسخ جلیلی به سئوالات طرح شده جالب بود و خوب جواب دادند و نسبت به بقیه کاندیداها جالب تر بود.
 
تاثیر مناظره در جلوگیری از ریخت و پاش انتخاباتی
 
وی درپاسخ به اینکه چقدر مناظرات انتخاباتی در جلوگیری از ریخت و پاش تبلیغاتی موثر است گفت: اگر روی مناظرات کار کارشناسی بیشتر شود می تواند تا حد 60 تا 70 درصد از هزینه های تبلیغاتی جلوگیری کند.
 
درحال حاضر دو کاندیداها در سطح شهر گرگان خیلی تبلیغ و هزنیه کرده و بقیه کاندیداها تبلیغاشان را روی مناظرات تلویزیونی متمرکز کرده اند.
 
میرائیز مسئول ستاد انتخاباتی روحانی در گلستان نیز درباره برنامه های روحانی گفت: برخی کاندیداها در بخشهای خاصی مانند کشاورزی خوب صحبت کردند ولی روحانی در تمام زمینه ها برنامه ارائه کرده است.
 
 
وضعیت روحانی در استان خوب بوده و روز به روز وضعیت بهتر می شود و و برای اینکه شور انتخاباتی ایجاد شود در تلاشیم و در روزهای آتی این شور گرمتر می شود.ستاد روحانی نیز در بیشتر مناطق استان تشکیل شده و برنامه ریزی شده تا آقای روحانی و نمایندگانش به استان سفر داشته باشند.
 
جعفری مسئول ستاد قالیباف در گلستان نیز درباره برنامه های این نامزد گفت: برنامه قالیبال کاربردی تر بود ولی برخی نامزدها به حاشیه می رفتند و به اصل موضوع و سئوالات نمی پرداختند، علاوه بر این، سئوالات مناظره خوب نبود و پاسخ به برخی سئوالات شبیه به هم و یا مکمل هم بوده اند.
 
مناظره چقدر در شناخت مردم در انتخاب اصلح تاثیر دارد؟
 
برگزاری مناظره به این سطح نمی تواند چندان در این شناخت موثر باشد زیرا نامزدها نتوانستند توانمندیشان را خوب بروز دهند. 
 
در اولین مناظره انتخاباتی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، هر کاندیدا ابتدا به مدت 2 دقیقه سخن گفته و سپس کاندیدهای دیگر به قید قرعه، 90 ثانیه در مورد صحبت های نامزد مذکور صحبت کردند.
منبع: مهر
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم