۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
33 سال پیش در چنین روزی

مجلسی که باب میل رئیس جمهور نبود

بنی صدر در دیدار با نمایندگان اولین دوره مجلس: مجلس ضعیف به کار این دولت نمی آید ، مجلس ضعیف به کار دولتی می آید که بخواهد قلدری کند ، اما به کار دولتی که بخواهد جامعه را در تفاهم به سوی اسلامی کردن پیش ببرد نمی آید .
کد خبر : ۱۱۴۱۱۱

صراط: رخدادهای 11 خرداد 1359

چکیده

  • کاردار سفارت ایران در لندن در مورد گروگان گیری در سفارت اظهار داشت : اسناد و مدارک غیرقابل انکاری در دست داریم که ثابت می کند این توطئه به دستور شیطان بزرگ کارتر و به دست سفیر عراق در لندن کارگردانی شده است .
  • کارتر رئیس جمهور آمریکا گفت رکود اقتصادی آمریکا جدی تر از آن است که دولت او فکر می کرد .
  • مهاجمین عراقی با سلاح های سنگین به شهر مرزی قصر شیرین حمله کردند و و بر اثر اصابت توپ به چند هتل و خانه در این شهر خسارت وارد شد.
  • از سوی رئیس جمهور همایون امیرخلیلی ماموریت یافت تا به گنبد رفته و به مشکلات و مسائل مربوط به ترکمن صحرا رسیدگی کرده و گزارشی در این مورد تهیه کند .
  • دولت آمریکا از طریق دادگستری این کشور به هیئتی که قصد داشت به ایران سفر کرده و در کنفرانس بین المللی  بررسی جنایت آمریکاشرکت کند، اخطار داد که در صورت سفر به ایران هر یک به ده سال زندان و 50 هزار دلار جریمه محکوم خواهند شد .
  • ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در جلسه معارفه با نمایندگان مجلس گفت : من موافق انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نبودم بلکه بر این باور بودم که بهتر است شورای انقلاب را تقویت کنیم  ولی امام نظرشان این بود که باید نهادهایی که لازم است هر چه زودتر به وجود بیایند .
  • سید محمد خاتمی: جهان می بایست منتظر  بماند تا محصول تفکر تازه در غرب یعنی انسان مقتدر را بنگرد که چگونه در سایه اقتدار به دست آمده ، استثمار ، استعمار و فاشیسم را به تاریخ بشری تقدیم خواهد کرد .
  • در پایان جلسه امشب شورای انقلاب که به ریاست بنی صدر رئیس جمهور در ساختمان نخست وزیری تشکیل شده بود تصمیم گرفته شد که ایران در المپیک مسکو شرکت نکند .
افشاگری کاردار سفارت ایران در لندن

افروز کاردار سفارت ایران در لندن که در جریان حمله عناصر رژیم بعث عراق به سفارت ایران در انگلیس گروگان گرفته شده بود طی سخنانی اظهار داشت : اسناد و مدارک غیرقابل انکاری در دست داریم که ثابت می کند این توطئه به دستور شیطان بزرگ کارتر و به دست سفیر عراق در لندن کارگردانی شده است .

کاردار سفارت ایران افزود : به موجب سندی که در دست داریم و به خط خود من نوشته شده است هنگامیکه اعلامیه ای صادر کردیم و در آن امپریالیسم آمریکا را محکوم ساخته بودیم رهبر تروریست ها به ما دستور داد که کلمه آمریکا را خط بزنیم .

کاردار سفارت ایران در لندن همچنین به بی توجهی و عدم احساس مسئولیت پلیس انگلیس اشاره کرد و گفت : ما بارها طی مدارکی که هم اکنون موجود است به پلیس انگلیس اطلاع دادیم که در معرض تهدید قرار داریم و از آنها تقاضای کمک کردیم و همچنین درخواست کردیم که اگر برای پلیس انگلیس مقدور نیست می توانیم از پاسداران ایرانی جهت حفاظت از ساختمان سفارت استفاده کنیم ولی پلیس انگلیس چنین اجازه ای به ما نداد . (1)

کاردار سفارت ایران در لندن در مورد گروگان گیری در سفارت اظهار داشت : اسناد و مدارک غیرقابل انکاری در دست داریم که ثابت می کند این توطئه به دستور شیطان بزرگ کارتر و به دست سفیر عراق در لندن کارگردانی شده است .

هشدار رئیس جمهور آمریکا در مورد خطر رکود اقتصادی

کارتر رئیس جمهور آمریکا گفت رکود اقتصادی آمریکا جدی تر از آن است که دولت او فکر می کرد . کارتر گفت : این رکود بسیار شدید تر از آن است که پیش بینی کرده بودیم ، اما اقدام هایی کرده ایم تا هر چه ممکن است از شدت وخامت آن بکاهیم . جمعه پیش در آمریکا اعلام شد که شاخص های اقتصادی آمریکا رقم رکود را به حد نصاب تازه ای برابر 8/4 درصد نشان می دهند . (2)

حمله عراق به قصر شیرین

سرهنگ شهریاری معاون ناحیه ژاندارمری کرمانشاه و ایلام صبح امروز گفت : از بامداد امروز به مدت 4 ساعت مهاجمین عراقی با سلاح های سنگین به شهر مرزی قصر شیرین حمله کردند و و بر اثر اصابت توپ به چند هتل و خانه در این شهر خسارت وارد شد و یک درجه دار ژاندارمری نیز بر اثر همین حمله به شهادت رسید . وی افزود : شب گذشته به طور مداوم و پراکنده کلیه پاسگاه های مرزی قصر شیرین و ایلام با ماموران بعثی عراق درگیری داشتند و تا بامداد امروز این درگیری ها ادامه داشته است . آخرین خبرها نیز حاکیست که در حمله قوای عراق به شهر قصر شیرین 13 نفر از اهالی این شهر مجروح شده اند . (3)

هیئتی مامور رسیدگی به مسائل گنبد شد

از سوی دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور همایون امیرخلیلی ماموریت یافت تا به گنبد رفته و به مشکلات و مسائل مربوط به ترکمن صحرا رسیدگی کرده و گزارشی در این مورد تهیه کند . (4)

هیئتی برای بررسی مسائل کشاورزان به کردستان می رود

هیئتی برای بررسی مسائل کشاورزی کردستان عازم این مناطق خواهد شد . دکتر عباس شیبانی سرپرست وزارت کشاورزی و عمران روستایی در این زمینه گفت : مسئله زمین در کردستان بیشتر بهانه بوده است ، البته به تقسیم زمین مشغول هستیم و زمینها در این مناطق نیز به آنها که مستحق هستند واگذار خواهند شد و هیئت های 2 نفری در این مناطق تشکیل خواهند شد تا در این مورد اقدام کنند . (5)

احمد سلامتیان دبیر کل کنفرانس بین المللی بررسی جنایات و مداخلات آمریکا در ایران گفت : دولت آمریکا از طریق دادگستری این کشور به هیئتی که قصد داشت به ایران سفر کرده و در این کنفرانس بین المللی شرکت کند اخطار داد که در صورت سفر به ایران هر یک به ده سال زندان و 50 هزار دلار جریمه محکوم خواهند شد.

اقدامات و تهدیدات آمریکا علیه کنفرانس بین المللی تهران

احمد سلامتیان دبیر کل کنفرانس بین المللی بررسی جنایات و مداخلات آمریکا در ایران گفت : دولت آمریکا از طریق دادگستری این کشور به هیئتی که قصد داشت به ایران سفر کرده و در این کنفرانس بین المللی شرکت کند اخطار داد که در صورت سفر به ایران هر یک به ده سال زندان و 50 هزار دلار جریمه محکوم خواهند شد ، آیا این چیزی جز وحشت آمریکا از برملا شدن مداخلات و جنایات مختلف این کشور در عرصه جهانی تعبیر می شود وحشت آمریکا از این که گروهی از آمریکائیان به ایران بیایند و تاریخچه جنایات این کشور را بشناسند ، مبین حقانیت ما و موفقیت بزرگی برای ملت ایران و ما برگزارکنندگان این کنفرانس محسوب می شود .سلامتیان گفت : آمریکا همچنین تهدید کرده است هر کس در این کنفرانس که در تهران برگزار می شود شرکت کند دیگر حق ورود به آمریکا نخواهد داشت . (6)

بنی صدر : مجلس ضعیف باب طبع دولت قلدر است.

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در جلسه معارفه با نمایندگان مجلس گفت : من موافق انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نبودم بلکه بر این باور بودم که بهتر است شورای انقلاب را تقویت کنیم  و آنچه کردنی است بکنیم و وقتی کشور روی به نظام ثابتی آمد قانون اساسی را به اجرا بگذاریم ولی امام نظرشان این بود که باید نهادهایی که لازم است هر چه زودتر به وجود بیایند .

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که نه من کسی هستم که اعتقاد داشته باشم که کشور باید نه اسلام داشته باشد و نه روحانیت و و نه روحانیون ما کسانی هستند که بهبود وضع کشور را نخواهند اظهار داشت : مجلس ضعیف به کار این دولت نمی آید ، مجلس ضعیف به کار دولتی می آید که بخواهد قلدری کند ، اما به کار دولتی که بخواهد جامعه را در تفاهم به سوی اسلامی کردن پیش ببرد نمی آید . (7)

اندیشه سیاسی نوین غرب استثماری، فاشیستی و استعماری ...

سید محمد خاتمی در مقاله ای با عنوان ولایت از آن کیست؟ که در روزنامه اطلاعات امروز منتشر شد با اشاره به دوره رنسانس نوشت : رنسانس سبب دگرگونی عظیمی در ذهن و دماغ غربی شد و به دنبال آن دگرگونی های عظیم دیگری پدید آمد که در قرن 18 به ثمر نشست و این ثمر عبارت بود از سیاست تازه و شیوه ای نو برای اداره زندگی و جامعه که به کلی با آنچه تا آن روز وجود داشت متفاوت بود . نماینده اردکان یزد در ادامه نوشت : تفکر جدید در یک کلام تفکری بود مادی بنیاد و در نتیجه مادی مقصد و طبیعی بود که در چنین جوی نیازهای مادی انسان مرکز تفکر را اشغال کند و نیز رفع این نیازها هدف تلاش انسانی قرار گیرد .

هر چند در این زمینه تغییرات کلی در اندیشه خاتمی را نباید نادیده گرفت ولی بدیهی است که انقلاب ذاتی در اندیشه های یک فرد محال است ، تغییر در انسان تدریجی رخ می دهد و مبنای تغییر را باید از نقطه شروع جست و جو کرد .

خاتمی حاصل این طرز تفکر را شکل گیری انسان مقتدر خواند و نوشت : البته جهان می بایست منتظر  بماند تا محصول تفکر تازه یعنی انسان مقتدر را بنگرد که چگونه در سایه اقتدار به دست آمده ، استثمار ، استعمار و فاشیسم را به تاریخ بشری تقدیم خواهد کرد .به هر حال دمکراسی از متن همین تفکر سر برآورد و این پس حق تشریع و حق اجرا به دست انسان افتاد (8)

ایران به المپیک مسکو نمی رود

در پایان جلسه امشب شورای انقلاب که به ریاست بنی صدر رئیس جمهور در ساختمان نخست وزیری تشکیل شده بود تصمیم گرفته شد که ایران در المپیک مسکو شرکت نکند . آیت الله باهنر در این باره اظهار داشت  : شرطی وجود داشت که به آن عمل نشد و بنا بود که با حرکت اسلامی افغانستان در این مورد توافق شود و شرایطی بود که نشد توافق کنیم ، یعنی آنها شرایطی قرار دادند که ما نتوانستیم بپذیریم و در نتیجه با حضور ایران در المپیک مسکو موافقت نشد .

بنی صدر رئیس جمهور نیز گفت : حضور ما در المپیک مسکو مورد قبول برادران مسلمان ما در افغانستان نبود و مسلما اگر غیر از این عمل می کردیم در روحیه مردم افغانستان اثرات سوئی می گذاشت . (9)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 11 خرداد 1359 ، صفحه 2

2- اطلاعات، 11 خرداد 1359 ، صفحه 12

3- اطلاعات ، 11 خرداد 1359 ، صفحه 1

4- اطلاعات ، 11 خرداد 1359 ، صفحه 11

5- اطلاعات ، 11 خرداد 1359 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 11 خرداد 1359 ، صفحه 12

7- اطلاعات ، 11 خرداد 1359 ، صفحه 12

8- اطلاعات ، 11 خرداد 1359 ، صفحه 9 ، خاتمی در این مقاله به نقد تفکر سیاسی غرب می پردازد تا به اثبات ولایت فقیه در اسلام برسد. این مقالات با عنوان «نگرشی بر اصل ولایت فقیه» در روزنامه اطلاعات منتشر و بعدها در روزنامه کیهان و زمانی که خاتمی مدیریت این روزنامه را برعهده گرفت شرح و بسط یافت . نکته ای که باید به آن بپردازیم آن است که آیا ولایت فقیهی که خاتمی می خواهد آن را به مردم نشان دهد همانی است که امام خمینی از آن سخن می گفت و در قانون اساسی به آن اشاره شده و 98 درصد مردم به آن رای داده بودند یا خاتمی و دوستانش از تئوری دیگری سخن می گویند که فرسنگ ها از اندیشه حضرت روح الله فاصله دارد . هر چند در این زمینه تغییرات کلی در اندیشه خاتمی را نباید نادیده گرفت ولی بدیهی است که انقلاب ذاتی در اندیشه های یک فرد محال است ، تغییر در انسان تدریجی رخ می دهد و مبنای تغییر را باید از نقطه شروع جست و جو کرد . پاسخ به این سوال و سوالات مشابه را به روزهای آینده موکول می کنیم که مقالات خاتمی در روزنامه اطلاعات منتشر و ابعاد دیگری از اندیشه وی عیان می شود .  

9- اطلاعات ، 12 خرداد 1359 ، صفحه 12

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

منبع: فارس