۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲

منازعه شاهزادگان سعودی برسربرادر

سریال رسوایی‌های شاهزادگان سعودی پایانی ندارد چراکه مطبوعات عربستان هفته گذشته پرده از منازعه شدیدی برداشتند که میان فرزندان شاهزاده «سلطان بن عبدالعزیز»، ولیعهد اسبق سعودی بر سر انکار نسب یکی از برادرانشان در گرفته است.
کد خبر : ۱۱۴۱۷۷
صراط: مطبوعات عربستان هفته گذشته پرده از منازعه شدیدی میان فرزندان شاهزاده «سلطان بن عبد العزیز»، ولی‌عهد اسبق سعودی برداشتند.

 فرزندان با نفوذ ولی‌عهد اسبق عربستان سعودی تلاش می‌کنند تا انتساب یکی از برادران خود به نام شاهزاده «طلال» که گویا شاعر پیشه و ملقب به «المُجلی» است را به خانواده شاهزاده سلطان نفی کنند و دو شاهزاده «فهد و خالد بن سلطان» به شدت شاهزاده طلال را از این حیث تحت فشار گذاشته‌اند.

اما سریال رسوایی‌های شاهزادگان سعودی به اینجا منتهی نمی‌شود، چراکه طی دهه‌هایی که از سومین حکومت سعودی در عربستان می‌گذرد، هر روز رسوایی جدیدی درباره زندگی شخصی این شاهزاده‌ها و زندگی‌ خانوادگی‌شان منتشر می‌شود که گوشه‌ای از فساد اقتصادی و سیاسی و اجتماعی آنها را افشا می‌کند. از جمله این مفاسد ظلم و ستم‌هایی است که شاهزادگان سعودی درباره مردم عربستان روا داشته‌اند و هر روز خبری در این ارتباط منتشر می‌شود.

اما گزارش زیر رنگ و بویی دیگر دارد:

یکی از ترفندهای شاهزادگان سعودی ازدواج با دختران قبایل مختلف سرزمین حجاز جهت توسعه و گسترش روابط خود و پل زدن بین قبایل مختلف سرزمین عربستان است که از زمان «عبد العزیز بن سعود»، پایه‌گذار سلطنت سعودی رایج و متداول بوده است و به همین دلیل نمی‌توان گفت که واقعا وی دارای چند همسر و چند فرزند بوده و این نکته‌ای است که درباره فرزندان ملک بن عبد العزیز نیز منطبق است.

اطلاعات به دست آمد از افراد نزدیک به خاندان سعودی تاکید می‌کند که شاهزاد سلطان بن عبد العزیز، ولی‌عهد اسبق عربستان سعودی و همچنین شاهزاده «سلمان بن عبد العزیز»، ولی‌عهد کنونی این کشور دارای فرزندانی از زنانی آفریقایی از جمله حبشه‌ای و سودانی هستند که در زمان ملک عبد العزیز خدمتکار پادشاه سعودی بودند.

به همین دلیل علی رغم تلاش آل سعود در مباهات و افتخار به اصل و نسب خود و سعی در ازدواج با دختران قبایل بزرگ و معروف سرزمین حجاز با این حال شمار زیادی از شاهزادگان سعودی را ملاحظه می‌کنیم که تلاش بسیار می‌کنند تا اصل و نسب مادران خود را انکار یا اصلا نامی از مادران خود نبرند و نمونه برجسته و بارز این شاهزادگان شاهزاده «بندر بن سلطان بن عبد العزیز»، رئیس کنونی دستگاه اطلاعات و امنیت رژیم سعودی است که همواره تلاش کرده نامی از مادرش نبرد و تنها به گفتن اینکه نام وی «الخیرزانه» بوده اکتفا کند. در حالی‌که اطلاعات موجود نشان می‌دهد که مادر شاهزاده بندر بن سلطان زنی سودانی بوده که در منزل ملک عبد العزیز به عنوان خدمتکار مشغول به کار بوده و شاهزاده سلطان همواره تلاش داشته تا موجودیت بندر را انکار کند و اگر فشارهای «فیصل بن عبد العزیز»‌، برادرش نبود که بندر را به وی جهت تربیت و آموزش سپرده بود، شاهزاده سلطان هیچ‌گاه به وجود بندر اعتراف نمی‌کرد.

اطلاعات موجود تاکید می‌کند که شاهزاده سلطان با 18 زن ازدواج کرد و از انها صاحب 23 فرزند شد که 18 نفر آنها پسر و مابقی دختر بودند و اینکه از این 18 زن تنها 6 نفر آنها از خاندان آل سعود بودند.

همانگونه که گفته شد، مطبوعات عربستان هفته گذشته پرده از نزاع شدیدی برداشتند که میان فرزندان شاهزاده سلطان در جریان بود و اینکه فرزندان با نفوذ شاهزاده سلطان تلاش می‌کنند تا نسب برادر خود به نام شاهزاده طلال به خانواده شاهزاده سلطان را رد کنند.

ماجرا از آنجا شروع شد که شاهزاده طلال که دارای طبع شاعری است، پس از منتشر کردن قصیده‌ای از خود در روزنامه سعودی «عکاظ» در زیر قصیده نام خود را تحت عنوان «شاهزاده طلال بن سلطان بن عبد العزیز» درج کرد و همین نام کافی بود که جنجال بزرگی در خانواده شاهزاده سلطان به راه بیاندازد که در میان فرزندان شاهزاده سلطان فردی به نام طلال تاکنون مشاهده نشده و طلال باید به سرعت این انتساب را پس بگیرد.

آنگونه که اطلاعات موجود نشان می دهد، شاهزاده طلال در دهم فوریه سال 1984 میلادی از شاهزاده «هناء الهاشمی» که یکی از شاهزادگان کشور اردن است به دنیا آمد و براساس تاریخ تولد شاهزاده طلال باید فرزند یازدهم تا سیزدهم میان فرزندان ذکور شاهزاده سلطان باشد که عضو افتخاری باشگاه ورزشی «النصر» است و با مادرش در بیروت زندگی و تحصیلات دانشگاهی خود را تکمیل می‌کند.

پیشتر این شاهزاده سعودی در تاریخ 8 ژانویه 2012 گفت‌وگویی با روزنامه سعودی «الشرق» تحت عنوان «الشرق با شاهزاده شاعرپیشه طلال بن سلطان مصاحبه می‌کند» انجام داده بود که پس از انتشار به سرعت تخت فشارهای فرزندان با نفوذ شاهزاده سلطان حذف شد.

پس از آن روزنامه اینترنتی «المرصد» در گزارشی تلاش می‌کند که تاکید کند، شاهزاده طلال وجود خارجی ندارد، اما دفتر شاهزاده طلال با انتشار بیانیه‌ای و ارسال نسخه‌ای از آن به المرصد بر حقیقی بودن این شخصیت تاکید کرد.  

این درحالی است که شبکه یک ماهواره‌ای تلویزیون عربستان سعودی در 26 آوریل 2011 با شاهزاده طلال در یکی از برنامه‌هایش به صورت مستقیم از بیروت گفت‌وگو کرد که نتیجه آن برکناری مجری آن برنامه از تمام برنامه‌های تلویزیونی عربستان سعودی بود.

این درحالی است که پیشتر روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات گفت‌وگوی مفصل و مشروحی از شاهزاده طلال را در 6 آوریل سال 2010 میلادی منتشر کرده بود، اگرچه مدیر این روزنامه شاهزاده خالد بن سلطان بود که با  مخالفت و اعتراضی مواجه نشد و این نشان می‌دهد که شاهزاده خالد به طور کامل از حقیقت وجودی شاهزاده طلال آگاه است.

بدون تردید نگرانی‌های فرزندان با نفوذ شاهزاده سلطان به خاطر داشتن برادری دیگر نیست، بلکه تمام واهمه‌های آنها با قضیه ارث و میراث پدری ارتباط پیدا می‌کند که برآورد شده دارایی شاهزاده سلطان هنگام مرگ بالغ بر 270 میلیارد دلار بوده است.
منبع: فارس