۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۸

کمین آمریکا برای انتخابات ایران

پایگاه تحلیلی المانیتور در گزارشی نوشت که دولت باراک اوباما قصد دارد رویکرد سخت گیرانه‌تری نسبت به انتخابات در ایران اتخاذ کند.
کد خبر : ۱۱۴۲۲۷
صراط: آمریکا که به خاطر سیاست‌هایش پس از حوادث انتخابات سال 2009 در ایران شدیدا مورد انتقاد گرفته بود درحال حاضر تلاش می‌کند سریعتر و سخت‌تر عمل کند و گام‌هایی در مسیر حمایت از گروه‌هایی در ایران بردارد.

المانیتور به نقل از تحلیلگران اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک نوشت: دولت باراک اوباما در صورتی که مردم ایران در طول انتخابات مورد حمله قرار گیرند سکوت نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش، اگر چه هنوز دو هفته به روز رای گیری در ایران باقی مانده است جان کری وزیر خارجه آمریکا از سیستم ایران برای رد صلاحیت کردن نامزدهای انتخاباتی انتقاد کرد.

وی در این زمینه گفت: من نمی‌توانم تصور کنم که یک شورای غیرانتخابی صدها نامزد انتخابات را به دلایل نامعلوم رد صلاحیت کند.

بر اساس این گزارش، در حالیکه جان کری تاکید کرد دولت اوباما همچنان امیدوار است از طریق سیاسی و مسالمت آمیز مساله هسته‌ای ایران را حل و فصل کند اما امیدها برای تغییر جدی در دولت ایران بعد از 8 سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بسیار کمرنگ شده است.

کری در این باره گفت: بسیار بعید است که انتخابات ایران تغییر جدی در رویکرد دولت ایجاد کند و چنین اراده‌ای در مردم دیده نمی‌شود.

شورای آتلانتیک در آمریکا هفته گذشته به بررسی انتخابات ایران پرداخته و در این زمینه نشست برگزار کرده است.

«برنادت میهن» سخنگوی شورای آتلانتیک از طریق ایمیل به المانتیور گفته است؛ شورای نگهبان ایران بیش از 700 نفر را رد صلاحیت کرده و این موضوع غیر قابل قبول است.

شورای نگهبان تنها 8 نامزد را بر اساس منافع نظام و نه براساس منافع مردم انتخاب کرده است. با این اقدام بعید است که اراده مردم ایران در انتخابات کاملا جاری باشد.

وی گفت: ما همچنین شاهد محدودیت دسترسی کاربران به اینترنت هستیم. ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشند و به مردم اجازه دهند بر اساس حقوق و آزادی بیان عمل کنند.
منبع: فارس