۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۲
در رادیو فرهنگ مطرح شد:

ارکستر ملی درچه شرایطی بسرمی برد؟

در شرایطی که بسیاری از اهالی موسیقی و رسانه ها نگران وضعیت ارکستر ملی و حتی تعطیلی آن هستند، برنامه موسیقی هفت اقلیم در گفتگویی مفصل با رهبر ارکستر ملی گزارشی از شرایط این روزهای آن ارائه کرد .
کد خبر : ۱۱۴۴۵۹
صراط: و به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ ، برنامه موسیقی این هفته هفت اقلیم که دهم خرداد پخش شد، موضوع های مختلفی را به خود اختصاص داد .
در اولین بخش این برنامه همایون رحیمیان، رهبر ارکستر ملی گفتگویی با کارشناس برنامه انجام داد. یکی از صحبت های رحیمیان درباره حضور حسام الدین سراج به عنوان خواننده این ارکستر بود . رحیمیان با بیان اینکه سراج پیش از این نیز در سال های 64 و 65 کارهای ارکسترالی انجام داده است درباره نحوه انتخاب خوانندگان در ارکستر ملی گفت:«انتخاب خواننده ها روش خاصی ندارد. هدف ارکستر ملی ارائه کارهای فاخر و به یادماندهی است. حتی آثاری که از نسل های قبل به عنوان کارهای جاودان باقی مانده است، باردیگر در این ارکستر تنظیم می شود تا مردم آثار ماندگار را فراموش نکنند .»
او افزود :« ارکستر ملی و سمفونیک زیر نظر موسسه ارکسترها فعالیت می کنند. البته بخشی از این موسسه تحت نظاران وزارت ارشاد نیز هست ولی هیئتی از کارشناسان در این موسسه حضور دارند که نظارت روی ارکسترها را انجام می دهند که از جمله فعالیت هایشان انتخاب خواننده و نوازنده نیز هست .»
رحیمیان همچنین گفت که قرار است در آینده ای نزدیک طی دعوت از همه نوازندگان کشور، نوازندگان برتر انتخاب شوند تا به صورت ثابت در ارکستر ملی فعالیت کنند .
بعد از اتمام صحبت های رحیمیان، قطعه « شب عاشقان بی دل » با صدای حسام الدین سرج که در بخشی  از گفتگوی رهبر ارکستر ملی به آن اشاره شده بود، پخش شد و سهیلا پورگرامی، سرپرست گروه آوای مهربانی مهمان دیگر برنامه هفت اقلیم شد .
این گروه که در ابتدا فعالیت خود را با تعدادی از بانوان موسیقی آغاز کرده، امروزه فعالیت خود را گسترده کرده است. پورمقدم درباره این روند توضیح داد:«گروه ما از دهه 70 کارش را آغاز کرد و چون به نتایج خوبی رسید، تصمیم گرفتم محدود به بانوان نشود و به همین دلیل گروهمان مختلط شد. فکر می کنم گروه ما تنها گروهی است که در سه ژانر بانوان، مختلط سنتی و تلفیقی کار می کند .»
اما بخش دیگری از صحبت های او مشکلاتی بود که بانوان موسیقی برای ثبت انجمنی برای خود دست به گریبان هستند:«دوست داشتم انجمن بانوان موسیقی را در خانه موسیقی قبت کنم اما تاکنون تلاش های من بی ثمر مانده و موفق به این کار نشدم چون به من گفتند که این کار اثر خاصی ندارد درحالیکه بانوان موسیقی در سال های اخیر موفقیت های زیادی کسب کرده اند .»
در ادامه هم حقیقت ناصری، گزارشگر رادیو فرهنگ به صورت مستقیم از محل برپایی سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در سالن اجلاس گزارشی ارائه کرد. به گفته او در این دوره مسابقات که به مناسبت مبعث حضرت محمد (ص) تا 17 خرداد ادامه دارد، 11 قاری از 75 کشور شرکت کرده اند. حقیقت ناصری همچنین ضمن ارائه جزئیاتی از افتتاحیه این رویداد، گفتگویی با حسین آل خزعل انجام داد. این قاری که از کشور نروژ به ایران آمده است، گفت که از کودکی خواندن قرآن را شروع کرده اما به صورت تخصصی دو سال است به قرائت قرآن می پردازد.  او درباره حضور در مسابقات قرآنی کشورمان عنوان کرد که سال قبل هم در مساقات دانشجویان تبریز شرکت کرده است و ادامه داد:«من لحن ثابتی در قرائت قرآن ندارم .»
او همچنین پیش از پخش اذان سوره دهر (انسان) را به صورت زنده برای شنوندگان رادیو فرهنگ تلاوت کرد و پس از آن  علی خوشرو، دیگر شرکت کننده سی امین دوره مسابقات قرآن کریم به صورت زنده اذان را در دستگاه بیات و تلفیق آن با دستگاه حجاز اجرا کرد .
برنامه هفت اقلیم کاری از گروه هنر شبکه رادیویی فرهنگ است که همه روزه از ساعت 19:30 الی 21 از موج اف ام ردیف 106 پخش می شود .
مهدی محمدیان اجرا و کارشناسی، رضا جلالی سردبیری و مرتضی صداقت گو تهیه‌کنندگی برنامه موسیقی هفت اقلیم را که روزهای جمعه پخش می‌شود، برعهده دارند