۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸
به بهانه پایان دوران 3 ساله مورینیو ؛

لحظات‌خاص آقای خاص در رئال+تصاویر

ژوزه مورینیو شنبه شب به دوران مربیگری خود در رئال مادرید پایان داد و لالیگا را با خاطره کارها و گفته‌های جنجالی‌ خود ترک کرد.
کد خبر : ۱۱۴۵۱۳
صراط:   ژوزه مورینیو شنبه شب در هفته آخر لالیگا برای آخرین بار روی نیمکت رئال مادرید نشست و این تیم را به پیروزی 4 بر 2 برابر مالاگا رساند. به این ترتیب دوران 3 ساله حضور آقای خاص در فوتبال اسپانیا، دورانی که برایش با یک قهرمانی در جام حذفی، یک قهرمانی در لالیگا و قهرمانی در سوپرجام اسپانیا همراه بود به پایان رسید تا او راه سفر به انگلیس و بازگشت به باشگاه محبوبش، چلسی را در پیش بگیرد.
به بهانه پایان حرفه اسپانیایی مورینیو تسنیم نگاهی انداخته‌ است به لحظات و اتفاقات به یاد ماندنی دوران مربیگری او در سانتیاگو برنابئو.

1- شکست 5 بر صفر برابر بارسلونا
از ژوزه مورینیو، در اولین فصل مربیگری‌‌اش در رئال مادرید انتظارات زیادی وجود داشت. رئالی‌ها از مورینیو به عنوان کسی که فصل قبل از آن توانسته بود سه‌گانه قهرمانی در لیگ قهرمانان، سری A و جام حذفی ایتالیا را برای اینتر به ارمغان بیاورد، توقع داشتند انتقام شکست‌های تلخی که بارسلونا در فصول قبل به آنها تحمیل کرده بود را بگیرد به خصوص که او فصل قبل از آن توانسته بود به همراه اینتر بارسلونا را در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا شکست دهد اما اتفاقی که در 29 نوامبر سال 2010 برای آقای خاص رخ داد دقیقا عکس چیزی بود که از او انتظار می‌رفت.

او که از سوی رسانه‌های اسپانیایی به شدت تحت فشار قرار گرفته بود تا قید تاکتیک‌های دفاعی همیشگی‌ خود را بزند، تیمش را با ترکیب هجومی به میدان فرستاد و شاهد شکست تحقیر‌آمیز 5 بر صفر شاگردان خود برابر بارسلونا بود. آن شکست بدترین شکست دوران مربیگری آقای خاص بود و هنوز هم هست. مورینیو در نیمه دوم آن بازی حتی جرات نکرد از نیمکت تیمش بلند شود و به کنار زمین بیاید.
 

2- قهرمانی در جام حذفی
قهرمانی در جام حذفی با شکست یک بر صفر بارسلونا در فینال این رقابت‌ها نخستین عنوان قهرمانی در فوتبال اسپانیا را برای ژوزه مورینیو به ارمغان آورد. در آن بازی رئال مورینیو با گلی که کریستیانو رونالدو در وقت‌های اضافی به ثمر رساند،‌ بارسلونا را در مستایا شکست داد و طلسم 19 ساله ناکامی‌های کهکشانی‌ها برای فتح کوپا دل‌ری شکسته شد. این پیروزی اولین برتری آقای خاص در جامه سرمربی رئال مادرید در مصاف مستقیم با تیم تحت هدایت پپ گواردیولا بود.

3- اظهارنظر جنجالی علیه بارسلونا
چند روز پس از برگزاری جشن قهرمانی در کوپا‌دل‌ری، ‌مورینیو و مردانش دوباره در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه سانتیاگوبرنابئو به مصاف کاتالان‌ها رفتند. در آن بازی په‌په، مدافع پرتغالی رئال مادرید به خاطر مرتکب شدن خطایی خشن روی دنی آلوز، مدافع برزیلی بارسلونا اخراج شد و کار آبی‌واناری‌ها را برای کسب پیروزی در خانه کهکشانی‌ها راحت‌ کرد، چرا که پس از اخراج په‌په بود که مسی آزاد‌تر شد و با به ثمر رساندن 2 گل پیروزی 2 بر صفر را برای کاتالان‌ها به ارمغان آورد.

این اتفاق خشم آقای خاص را در کنفرانس خبری بعد از بازی به همراه داشت و او را وادار کرد برای توجیه شکست تیمش به بارسایی‌ها و پپ گواردیولا حمله کند. او در آن کنفرانس خبری گفت:‌ بارسلونا 2 سال پیش هم لیگ قهرمانان را برد آن هم فقط به لطف رسوایی استمفوردبریج! مورینیو همچنین صلاحیت یوفا و همکاری بارسلونا با یونیسف را زیر سوال برد که هنوز به عنوان جنجالی‌ترین اظهارنظر او در طول دوره مربیگری‌اش در اسپانیا شناخته می‌شود.

4- تلاش برای کور کردن ویلانووا
دومین فصل مربیگری مورینیو در رئال مادرید از همان ابتدا با جنجال همراه بود، جنجالی که نظیرش در دنیای مربیان فوتبال کمتر دیده شده است. ماجرا در بازی برگشت سوپرجام اسپانیا در ورزشگاه نیوکمپ رخ داد. 2 تیم که در بازی رفت 2 بر 2 مساوی شده بودند در خانه کاتالان‌ها در حالی که بارسلونا 3 بر 2 پیش بود به جان هم افتادند زمانی که مارسلو، مدافع برزیلی رئال مادرید در آخرین دقیقه بازی سسک فابرگاس، هافبک بارسلونا را با خطایی زشت درست مقابل نیمکت کاتالان‌ها نقش بر زمین کرد.

خطای مارسلو نیمکت نشینان بارسلونا را وادار به نشان دادن اعتراضی کرد که به شروع یک آشوب در کنار زمین منتهی شد. در کش و قوس این درگیری مورینیو هم بی‌حرکت ننشست و به سمت تیتو ویلانووا، دستیار وقت پپ گواردیولا حمله و انگشت خود را در چشم او فرو کرد! اتفاق جالب‌تر این بود که او در کنفرانس خبری بعد از بازی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او دلیل حمله‌اش به ویلانووا را جویا شد گفت: «پیتو ویلانووا کیست؟ من اصلا کسی را به نام پیتو ویلانووا نمی‌شناسم...»

5- اولین برد در نوکمپ
رئالی‌ها فصل گذشته در بازی برگشت ال‌کلاسیکو در ماه آوریل در شرایطی پا به نیوکمپ گذاشتند که حاشیه امنیت 10 امتیازی‌شان با بارسلونا در عرض 2، 3 هفته به 4 امتیاز کاهش پیدا کرده بود. پیروزی در این بازی بارسلونا را در فاصله چند هفته به پایان لیگ به فاصله یک امتیازی کهکشانی‌ها می‌رساند اما شاگردان مورینیو در این بازی به نمایش گذاشتن یکی از بهترین بازی‌های خود و با گل‌هایی که سامی خدیرا و کریستیانو رونالدو زدند 2 بر صفر بردند و هر 3 امتیاز از آن خود کردند تا قهرمانی‌شان تقریبا قطعی شود.

6- اولین قهرمانی در لالیگا
رئال مادرید مورینیو در فصلی به یادماندنی که در آن بازی‌هایی تماشایی را به معرض نمایش گذاشت لالیگا را با ثبت 2 رکورد جدید برد؛ 1- تبدیل شدن به اولین تیمی که لالیگا را با کسب 100 امتیاز فتح کرد و 2- قهرمانی با به ثمر رساندن بیشترین گل زده در تاریخ لالیگا با 121 گل. این قهرمانی بهترین اتفاق دوره مربیگری مورینیو در رئال مادرید بود و او را به اولین مربی تبدیل کرد که با 4 تیم مختلف در 4 لیگ متفاوت قهرمان می‌شود (پورتو، چلسی، اینتر و رئال مادرید).

7- فتح سوپرجام اسپانیا
مورینیو انتقام شکست سوپرجام سال 2011 را یک سال بعد از کاتالان‌ها گرفت زمانی که تیمش به عنوان قهرمان لالیگا به مصاف بارسلونای فاتح جام حذفی رفت و در مجموع 2 بازی رفت و برگشت به لطف قانون گل‌زده بیشتر در خانه حریف پیروز شد. بارسلونا بازی رفت را 3 بر 2 برد اما در بازی برگشت 2 بر یک باخت تا جام قهرمانی به مردان آقای خاص برسد، جامی که آخرین افتخار او به عنوان سرمربی رئال مادرید بود.

8- خوشحالی روی زانو در لیگ قهرمانان
یکی از به یادماندنی‌ترین صحنه‌های دوران مربیگری ژوزه مورینیو خوشحالی معروف او پس از پیروزی پورتو مقابل منچستریونایتد در اولدترافورد در سال 2004 بود که در آن مورینیو همچون بازیکنان فوتبال مسافت کوتاهی را دوید و سپس با زانو خودش را روی زمین سر داد. مشابه این کار را او در مرحله گروهی لیگ قهرمانان فصلی که گذشت پس از پیروزی رئال مقابل منچسترسیتی انجام داد.

به نظر می‌رسید رئال در مصاف با حریف انگلیسی بازنده میدان را ترک خواهد کرد اما 2 گل از کریم بنزمای تعویضی و کریستیانو رونالدو در دقایق پایانی، شکست 2 بر یک کهکشانی‌ها را با پیروی 3 بر 2 عوض کرد. بعد از به ثمر رسیدن گل سوم توسط رونالدو بود که هموطن کت شلوار پوش او خودش را با زانو روی چمن برنابئو سر داد.

9- نیمکت نشین کردن کاسیاس
یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین مقاطع حرفه اسپانیایی مورینیو زمانی بود که او ایکر کاسیاس، کاپیتان و سنگربان محبوب رئال مادرید را از فهرست بازیکنان اصلی تیمش خط زد. تا مدت‌ها کسی دلیل این تصمیم آقای خاص را نمی‌دانست تا اینکه او در کنفرانس مطبوعاتی پس از شکست تیمش مقابل دورتموند در لیگ قهرمانان اروپا گفت کاسیاس را بیرون گذاشته، چون اینطور تصور می‌کرده که سنگربان تیمش خود را از سایر هم‌تیم‌هایش بهتر می‌داند.

کاسیاس از ماه دسامبر که آغاز نیمکت‌نشینی‌اش بود دیگر هرگز به ترکیب اصلی رئال برنگشت و حتی در آخرین بازی مورینیو هم نتوانست سرمربی پرتغالی خود را متقاعد کند به او میدان بدهد. نیمکت نشین کردن کاسیاس منشا بسیاری از اختلافات داخلی با بازیکنان و سرآغاز مشکلاتی شد که مورینیو در ادامه تجربه کرد و به سبب آنها وادار شد به دوران مربیگری‌اش در سانتیاگوبرنابئو پایان دهد.

10- 2 پیروزی پیاپی برابر بارسلونا در یک هفته
تنها نقطه روشن آخرین فصل مربیگری ژوزه مورینیو در رئال مادرید 2 برد متوالی بود که او در عرض یک هفته برابر کاتالان‌ها کسب کرد. مردان مورینیو در بازی اول که دیدار برگشت مرحله نیمه نهایی جام حذفی اسپانیا بود، در ورزشگاه نیوکمپ بارسلونا را 3 بر یک شکست دادند و چند روز بعد در یک ال‌کلاسیکوی دیگر در لالیگا با تیمی متشکل از بازیکنان نیمکت‌نشین دوباره کاتالان‌ها را با نتیجه 2 بر یک شکست دادند.

رئال با شکست بارسا به فینال جام حذفی رسید هرچند در این بازی که در سانتیاگوبرنابئو برگزار شد مغلوب همشهری‌اش شد تا آقای خاص فصل را با همان قهرمانی که در ابتدا راه در سوپرجام کسب کرد به پایان برساند.


منبع: مشرق