۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷

ارائه پیشنهاد هسته ای بعد از انتخابات

برخی منابع غربی می گویند بلافاصله پس از روی کار آمدن رییس جمهور جدید در ایران، یک پیشنهاد هسته ای جدید به این کشور ارائه خواهد شد.
کد خبر : ۱۱۴۵۲۰
صراط: برخی منابع غربی می گویند بلافاصله پس از روی کار آمدن رییس جمهور جدید در ایران، یک پیشنهاد هسته ای جدید به این کشور ارائه خواهد شد.

«یاسمین آلم» و «باربارا اسلاوین» در گزارشی راهبردی برای اندیشکده شورای آتلانتیک که روز 9 خرداد 1392 منتشر شده، خبر داده اند که این پیشنهاد جدید تدوین شده و به دولت جدید ایران ارائه خواهد شد.

آلم و اسلاوین در این گزارش نوشته اند: «ایالات متحده باید در عین حال، اگر رهبری ایران توانایی انجام این کار را دارد، مذاکرات خود را با این کشور ادامه دهد. اگر رهبری ایران تمایلی به برگزاری مذاکرات تا پس از انتخابات ندارد، ایالات متحده باید از این زمان برای مشورت با متحدان استفاده کرده و به محض اتمام انتخابات، اقدام به ارائه پیشنهادات آزمایشی که ممکن است برای آیت‌الله خامنه‌ای جذاب باشد، نماید».

اگر امریکا بخواهد پس از انتخابات پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه کند، این سومین بار خواهد بود که ظرف دو سال گذشته پیشنهاد هسته ای خود را تغییر می دهد.

پیشنهاد هسته ای گروه 1+5 به ایران تا کنون دو بار در بغداد و آلماتی تغییرکرده است.

اما در عین حال کارشناسان می گویند اینکه واقعا پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه شود یا نه، و اینکه این پیشنهاد واقعا جدید باشد یا نه به دو عامل بستگی دارد. نخست اینکه چه کسی در ایران رییس جمهور می شود و دوم اینکه مذاکره کننده هسته ای بعدی ایران چه کسی خواهد بود.

آلم و اسلاوین در این باره نوشته اند: «هر کس که پیروز شود، در هر صورت این انتخابات فرصتی به آیت‌الله خامنه‌ای خواهد داد تا یک مذاکره‌کننده هسته‌ای جدید را معرفی کرده و موضع مذاکراتی ایران در مذاکره با گروه 5+1 را انعطاف‌پذیرتر سازد. او همچنین می‌تواند پیشنهادات امریکا برای یک گفتمان دوجانبه را که تا کنون رد نموده است، بپذیرد».

پیش از این «ایران هسته ای» از قول منابع اطلاعاتی غربی گزارش کرده بود که اگر طرفداران خط مقاومت در انتخابات ایران پیروز شوند غرب پیشنهادی بهتر از آنچه در آلماتی 1 به ایران ارائه کرد روی میز خواهد گذاشت اما اگر اصلاح طلبان روی کار بیایند فرآیند امتیازدهی به ایران متوقف خواهد شد چرا که غربی ها عقیده دارند اصلاح طلبان بدون اینکه امتیازی دریافت کنند همان کارهایی را خواهند کرد که غرب نیاز دارد.