۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۹

علل رشد بورس قبل از انتخابات

به نظر می‌رسد در کنار تشریح رونق بورس و دلایل آن قبل از انتخابات از زبان بالاترین مقام اجرایی بازار سرمایه، برخی تحلیل‌ها نشان می‌دهد بورس در هفته پیش رو به دلیل تشدید رقابت‌های انتخاباتی فاز محتاطانه‌ای خواهد داشت.
کد خبر : ۱۱۴۵۲۶
صراط: در حالی که تنها 10 روز به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران باقی مانده است، بورس تهران به رشد خود ادامه می‌دهد.

این رخداد علاوه بر آنکه نشان‌دهنده آرامش سیاسی در کشور است اما بلوغ و تکامل بازار سرمایه را روایت می‌کند. بلوغی که موجب می‌شود بورس و فرابورس دیگر به تلاطمات و اخبار و تحولات سیاسی توجهی نداشته باشند و براساس متغیرهای بنیادی به رشد خود ادامه دهند. اتفاقی که موجب شده بورس تهران از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک به 19 درصد سود به سرمایه‌گذاران بدهد. اما باوجودی که بورس قبل از انتخابات عملکرد در خور توجهی را از خود بر جای گذاشته است؛ ولی با این حال هنوز چند روزی مانده به انتخابات اظهارنظرها و تحلیل‌هایی مطرح می‌شود که بورس در هفته پیش رو به دلیل تشدید رقابت‌های انتخاباتی  فاز محتاطانه‌ای خواهد داشت و حتی احتمال آن می‌رود که انتخابات و به دنبال آن تغییرات اساسی در دولت، سال خوبی را برای بورس تهران رقم نزد.

این تحلیل‌ها موجب شد تا به سراغ حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران رفته و از او درباره ارتباط بورس و انتخابات سوال کنیم.

*ارزش روز بورس معادل 40 درصد تولید ناخالص داخلی است

در این گفت‌وگو مقام اجرایی بازار سرمایه برگزاری انتخابات را بر بورس بی‌تاثیر ندانست، اما اثرات آن را در کوتاه‌مدت روانی و گذرا توصیف کرد.

وی به دنیای اقتصاد گفت: اینکه بگوییم انتخابات بر بازار سرمایه تاثیری ندارد، حرف پرمغزی نیست چراکه در این انتخابات کنونی که به تغییر دولت منتج می‌شود، به طور قطع تغییراتی در ساختار اداره اقتصاد کشور خواهیم داشت و بی‌تردید بازار سرمایه هم واکنش‌هایی را نسبت به این تغییرات از خود نشان می‌دهد، اما برخی تحلیل‌های موجود متاسفانه واکنش بورس به انتخابات را هیجانی توصیف می‌کنند که البته این تحلیل‌ها درست و منطقی نیستند.

او به انتخابات سال 88 اشاره کرد و گفت: در انتخابات دهم که مجموعه کشور شاهد برخی رخدادهای حاشیه‌ای بود، بازار سرمایه توانست به روند عادی خود ادامه دهد و در واقع هیچ‌گونه سیگنال منفی از شرایط سیاسی کشور دریافت نکرد. این حرکت بورس یک معنی مهم داشت و آن اینکه فعالان بازار سرمایه به دوام نظام و سیاست‌های کلان ابلاغ شده و از همه مهم‌تر سیاست‌های حمایتی از بورس اعتقاد راسخ داشتند.

*مهم‌ترین دلیل رشدهای بورس

به اعتقاد وی، در حال حاضر نیز چنین شرایطی در کشور وجود دارد و همین رشدهای بورس نیز هم‌اکنون به دلیل اطمینان فعالان بازار سرمایه از ثبات سیاسی در کشور است.

به هر حال ایران در سال‌های گذشته تحولات عمیقی را هم در عرصه سیاست داخلی و هم در عرصه سیاست بین‌الملل پشت سر گذاشته و عبور موفق از همه این تحولات موجب شده که حتی پس از تحریم‌ها چشم‌انداز اقتصاد ایران مثبت باشد. بورس هم ویترین اقتصاد کشور به شمار می‌رود و طبیعی است که رشد آن گویای شرایط خوب اقتصادی شرکت‌هاست.

وی در برابر این سوال که آیا این مساله درست است که بخش عمده‌ای از رشد بورس را به رشد قیمت دلار و سایر ارزها نسبت می‌دهند؟  پاسخ داد: در حال حاضر در بازار سهام شرکت‌هایی با رشد قابل توجه قیمت مواجه شده‌اند که ارتباطی با تحولات ارزی ندارند، مثل گروه سیمان، تایرسازان و گروه‌هایی از این دست. البته نمی‌توان اثرات رشد نرخ ارز بر افزایش حاشیه سود شرکت‌ها را کتمان کرد، اما اینکه رشدهای اتفاق افتاده در بورس را فقط به نرخ ارز تعمیم دهیم، تحلیل درستی نیست.

وی در ادامه چند متغیر مهم بازار سرمایه را مورد اشاره قرار داد و گفت: ارزش روزانه معاملات سهام به طور متوسط در اردیبهشت‌ماه سال جاری 80 میلیارد تومان بود که رشدی 100 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد و در این ماه به 160 میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل بورس تهران از  افزایش 10 هزار میلیارد تومانی ارزش بازار بورس تهران در دو ماهه نخست سال خبر داد و گفت: درحال حاضر ارزش این بازار220 هزار میلیارد تومان است. همچنین پیش‌بینی سود شرکت‌ها نیز از 30 هزار میلیارد تومان در شرایط کنونی به 36 هزار میلیارد تومان رسیده است که از پتانسیل بالای بورس تهران برای رشدهایی بیش از این حکایت دارد.

قالیباف؛ شمار شرکت‌های در حال معامله در بورس تهران را 322 نماد معاملاتی عنوان کرد که براساس آخرین تصمیم‌گیری‌های هیات پذیرش،  3 شرکت از فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران حذف شدند.

وی گفت:  گروه صنعتی سدید،  ماشین‌آلات تراکتور‌سازی و جوش و اکسیژن ایران سه شرکتی هستند که با توجه به عدم احراز شرایط ماندگاری  در بورس از این بازار خارج شده و به بازار پایه فرابورس منتقل شده اند.

وی ادامه داد:  این شرکت‌ها 30 روز فرصت دارند تا اعتراضات یا اظهارنظرهای احتمالی خود را به  هیات مدیره سازمان بورس ارسال کنند و در نهایت با قطعی شدن این تصمیم سهامداران این شرکت‌ها در بازار پایه سهام خود را به وجوه نقد تبدیل خواهند کرد.

*سهم بورس از GDP

قالیباف اصل در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه در حال حاضر سهم بورس از تولید ناخالص ملی چقدر است، گفت: با توجه به ارزش حدود 220 هزار میلیارد تومانی بورس اوراق بهادار تهران و اینکه در آمار غیررسمی تولید ناخالص داخلیGDP معادل 550 هزار میلیارد تومان اعلام شده است، سهم بورس از GDP به سطح 40 درصد رسیده است که سهم قابل توجهی است.

او در ادامه، پی بر ای بورس را مورد اشاره قرار داد و گفت: براساس ارزش بازار کنونی و همچنین سود شرکت‌ها  P/E بازار در سطح 6 مرتبه‌ ارزیابی می‌شود که نشان‌دهنده منطقی بودن رشد قیمت سهام در بورس است و حتی این پی بر ای از سال گذشته هم پایین‌تر است.

او درباره توقف نمادها در بورس هم گفت: بورس تهران به عنوان مقام اجرایی بازار تلاش می‌کند تا فرآیند توقف نمادها در بازار سهام کوتاه‌تر شود، البته در حال حاضر بخش عمده‌ای از توقف نمادها به دلیل برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی است و دارای توجیه است. ضمن اینکه باید از فهرست شرکت‌ها بورسی شرکت‌هایی که از بورس اخراج شده‌اند را نیز حذف کرد. مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران درباره ساختمان جدید بورس هم گفت: آرماتوربندی و آماده‌سازی فونداسیون ساختمان جدید بورس واقع در سعادت‌آباد تهران به پایان رسیده و در این فرآیند برای احداث ساختمان جدید بورس بالغ بر 4 هزار متر معکب بتن‌ریزی صورت گرفته است.

وی گفت: با پایان بتن‌ریزی ساختمان جدید بورس کار ساخت نماد بازار سرمایه ایران در شمال تهران وارد فاز جدی خود می‌شود و در هفته‌های آینده شاهد اخبار جدیدتری در این خصوص خواهیم بود.

*«خلیج‌فارس» شفاف است

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در ادامه ایجاد شائبه استراتژی کنترل قیمتی سهام هلدینگ در بورس را غیرواقعی اعلام کرد.

حسن قالیباف‌اصل با بیان اینکه هلدینگ خلیج فارس یکی از شفاف ترین شرکت‌های بورسی است،  گفت:  در روز عرضه بیش از 2/1 میلیارد برگه سهم هلدینگ خلیج فارس در بورس معامله شد و بعد از آن هم صرف نظر از چند روز،  سهام این ابر شرکت در بورس تهران معاملات روانی داشته است.

وی در برابر این سوال که آیا سهام این شرکت توسط برخی از حقوقی‌های خریدار کنترل می‌شود تا قیمت بلوک 1300 تومانی آن افزایش نیابد، گفت: این سهم اساسا قابل کنترل نیست و حقوقی‌های زیادی هم در این سهم با درصد مالکیت قابل توجه حضور ندارند که شائبه کنترل قیمتی آن مطرح باشد.

وی تاکید کرد: در بورس تهران نه سهام هلدینگ کنترل می‌شود و نه سهمی دیگر و خوشبختانه بازار به حدی از بلوغ رسیده که رفتارهایی منطقی در مقابل سهم‌های حاضر در بورس داشته باشد.

مقام اجرایی بازار درباره عرضه بلوکی هلدینگ خلیج فارس گفت: این عرضه هجدهم خردادماه انجام خواهد شد و طی آن 17 درصد از سهام هلدینگ واگذار می‌شود.

وی در توجیه غیرواقعی بودن استراتژی کنترل قیمتی سهم خلیج فارس در بازار گفت: در روز نخست عرضه 16 هزار کد معاملاتی اقدام به خرید این سهم کردند که امری بی‌سابقه بوده است، بنابراین اساسا اگر کسی هم بخواهد این سهم بزرگ را کنترل کند، توانایی این کار را نخواهد شد.

مدیرعامل بورس تهران درباره شائبه ارزان فروخته شدن این سهم در بازار سهام و ارزش ادعا شده 2500 تومانی برای آن هم گفت: سهام هلدینگ در شرایط شفافی وارد بازار سرمایه شده و سه بار تلاش خصوصی‌سازی برای عرضه سهم مطابق با نظر بازار نشان داد که در این معامله هم طرف خریدار گرفته شده و هم طرف فروشنده و کشف قیمت هم تنها بر اساس عرضه و تقاضا بود و هیچ خللی هم نمی توان به آن وارد کرد.

*خواهرخوانده «تاپیکو» به بازار سهام می‌آید

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران از عرضه قریب‌الوقوع «تی‌پی‌کو» در بازار سرمایه خبر داد.

حسن قالیباف‌اصل که درباره آخرین وضعیت عرضه‌های اولیه در بورس تهران سخن می‌گفت،  افزود: هلدینگ دارویی تامین موسوم به «تی‌پی‌کو» برای ورود به بورس تهران درخواست پذیرش داده است و هم‌‌اکنون اطلاعات تکمیلی آن درحال ارسال به سازمان بورس برای ثبت و تبدیل شرکت به سهامی عام است.

او از «تی‌پی‌کو» به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ دارویی کشور یاد کرد که می‌تواند در خردادماه سال جاری بورسی شود.

وی درباره سرانجام عرضه تاپیکو نیز گفت:  درحال حاضر بورس تهران هیچ مشکلی برای عرضه مجدد تاپیکو (هلدینگ نفت و گاز  تامین اجتماعی) ندارد،  اما برای تحقق این مهم باید سهامدار عمده درخواست مجددی را به بورس برای عرضه ارسال کند که تا این لحظه چنین اتفاقی رخ نداده است.

وی افزود:  سال مالی تاپیکو منتهی به پایان اردیبهشت‌ماه است و از  این جهت تاپیکو برای ورود به بورس فعلا نیازی به ارسال اطلاعات جدید به بازار ندارد.

وی درباره عرضه سهام شرکت اصل چهل و چهاری تهیه و تولید مواد معدنی نیز گفت: این شرکت با تغییرات زیادی در پرتفولیوی خود مواجه شده است و پس از اینکه این تغییرات را نهایی و تکمیل کند،  پذیرش آن در هیات پذیرش بورس مطرح خواهد شد. او در ادامه از پذیرش هلدینگ سیمانی بانک ملی در بورس سخن گفت و افزود:  در برنامه‌های پیش بینی شده،  احتمالا هلدینگ سیمانی بانک ملی «سیدکو» امسال وارد بازار سرمایه خواهد شد.

منبع: تسنیم