۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۷
نگاهی به احتمالات تیم ملی کشورمان در مقدماتی جام جهانی

جام جهانی، حساس‌ترین رقابت جهانی

جام جهاني حساس ترین رقابت فوتبالی جهان هر 4 سال یک بار به میزبانی یک یا 2 کشور برگزار می شود، رقابت هایی که تیم ملی کشورمان برای راهیابی به آن در مرحله مقدماتی با احتمالات زیادی در گروه خود مواجه است.
کد خبر : ۱۱۴۷۱۸
صراط:   رقابت های جام جهانی هر 4 سال یک بار فوتبال دوستان سراسر جهان را متوجه خود می کند مسابقاتی که نمایندگان قاره های مختلف پس از عبور از خان های مختلف به آن رسیده اند و برای بالا بردن آن جام وسوسه انگیز با هم به رقابت می پردازند حالا کشورهای مختلف جهان در قاره های متفاوت در مسابقات مقدماتی این جام شرکت می کنند تا با توجه به سهمیه های تعیین شده برای هر قاره تیم های برتر به رقابت های اصلی وارد شوند.

مسابقات مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 آسیا نیز از 29 ژوئن 2011 تا به امروز در حال پیگیری است و حالا تیم های برتر در مرحله چهارم (نیمه نهایی) حضور دارند.

تیم های استرالیا- ایران- عراق – ژاپن- اردن- لبنان- عمان- قطر- کره جنوبی و ازبکستان پس از راه یابی به مرحله چهارم مقدماتی جام جهانی 2014 آسیا در دو گروه قرار گرفتند بر این اساس تیم های ازبکستان، کره جنوبی ، ایران، قطر و لبنان در گروه A و تیم های ژاپن، اردن، استرالیا، عمان و عراق در گروه B قرار گرفتند.

مسابقات گروه A و B بر اساس زمان بندی مشابهی بین تیم ها صورت گرفت.

دیدارها برای تیم ملی کشورمان از 14 خرداد سال قبل آغاز شد در آن دیدار ایران به مصاف ازبکستان رفت و با یک گل این تیم را شکست داد.


در دیدار بعدی تیم ملی کشورمان میزبان قطر بود و با نتیجه بدون گل آن دیدار را به پایان رساند.

در دیدار بعدی ایران مقابل لبنان با یک گل شکست خورد در مسابقه بعدی ایران با یک گل کره جنوبی را برد.

در آبان ماه نیز تیم ملی کشورمان میزبان ازبکستان بود که با یک گل مغلوب شد.حالا بعد از آن دیدار، تیم ملی کشورمان در روز 14 خرداد می بایست با قطر مبارزه کنند رقابت سختی که نتیجه گرفتن در آن بسیار سخت و البته با اهمیت است.

** نگاهی به احتمالات جدول گروه A

در جدول گروه A تیم های ازبکستان، قطر و لبنان 6 دیدار و ایران و کره جنوبی 5 مسابقه انجام داده اند. با صرف نظر از تعداد بازی های انجام گرفته، تیم ازبکستان با 11 امتیاز در رتبه اول قرار دارد. کره جنوبی با 10 امتیاز دوم ، ایران با 7 امتیاز سوم، قطر با 7 امتیاز چهارم و لبنان با 4 امتیاز پنجم است.

در روز 14 خرداد علاوه بر دیدار ایران و قطر، تیم های لبنان و کره جنوبی نیز با هم مسابقه دارند پیش بینی ها بر روی کاغذ از قوی تر بودن کره جنوبی نسبت به لبنان حکایت دارد اما برای ما بهتر است تا لبنان را پیروز این میدان شود.


اگر تیم لبنان موفق شود کره را ببرد و ایران هم قطر را در خانه خودش شکست بدهد ما نیز همانند کره 10 امتیازی خواهیم شد البته کره جنوبی یک مزیت دیگر نیز نسبت به ما دارد و آن هم تفاضل گل 6 می باشد.

در این میان اگر قطر، ایران را ببرد و کره هم به لبنان ببازد شرایط برای قطر خیلی خوب می شود البته قطری ها حتی از ما هم بیشتر تفاضل گل نسبت به کره دارند.

اگر لبنان و کره مساوی کنند، کره 11 امتیازی می شود و آن وقت هر کدام از تيم هاي قطر یا ایران هم که ببرد در جدول هیچ تغییری رخ نمی دهد.

اگر پا را فراتر از یک دیدار آینده تیم های گروه A بگذاریم ازبکستان، قطر و لبنان 2 بازی دیگر و کره و ایران سه دیدار دیگر تا پایان مرحله چهارم مقدماتی جام جهانی آسیا دارند از تیم اول جدول یعنی ازبکستان شروع می کنیم ازبک ها در اولین دیدار خود در روز 21 خرداد به مصاف کره جنوبی می روند دیدار سختی میان دو تیم اول جدول که شاید پیش بینی تساوی برای آن معقول تر باشد همانطور که دو تیم در بازی رفت نیز با نتیجه 2 بر2 بازی را به پایان بردند و البته نتیجه تساوی در این دیدار می تواند برای تیم های پایین تر نتیجه قابل قبولی باشد.

ازبک ها در دیدار دوم خود نیز میزبان قطر خواهند بود در دیدار رفت قطر با یک گل مغلوب ازبکستان شد به نظر می رسد ازبک ها حریف سر سختی برای قطر باشند و پیروزی در آن دیدار به ویژه با میزبانی ازبکستان کار چندان دشواری برایشان نباشد البته به نظر می رسد با توجه به اینکه حریف اصلی ما در جدول قطر است برد ازبکستان در آن دیدار نتیجه قابل قبولی برای ما باشد.

تیم دوم جدول، کره جنوبی است تیمی که با 10 امتیاز دوم جدول است کره، سه مسابقه تا پایان مرحله چهارم مقدماتی دارد مسابقاتی که با تیم های لبنان ازبکستان و ایران خواهد داشت.

دیدار اول کره با لبنان خواهد بود دیداری که به نظر نمی رسد چشم بادامی ها در آن حریفی قدرتمند مواجه باشند.

در دیدار دوم کره میزبان ازبکستان خواهد بود دیداری که شاید حساس ترین رقابت در روزهای پایانی مسابقات باشد چرا که هر دو تیم از قدرت های گروه A محسوب می شوند و شاید نتیجه تساوی مناسب ترین نتیجه برایشان باشد .


کره در سومین دیدار خود نیز میزبان ایران خواهد بود دیداری بسیار حساس برای هر دو تیم.

تیم سوم جدول نیز ایران است با 7 امتیاز از سه دیدار تیم ملی کشورمان در اولین دیدار باقی مانده خود مهمان قطری ها خواهد بود در دیدار بسیار حساسی که کسب حداکثر امتیاز می تواند ایرانی ها را به صعود به جام جهانی امیدوار کند.

در دومین دیدار، ایرانی به مصاف لبنان می رود شاید لبنان پائین ترین تیم جدول باشد اما همین تیم توانست در کشور خودمان ما را شکست دهد در سومین دیدار که البته بسیار سخت و حساس خواهد بود تیم ملی کشورمان مهمان کره ای ها خواهد بود کسب سه امتیاز در این دیدار از بزرگترین کارهایی است که شاگردان کی روش می تواند انجام دهند.

قطر تیم چهارم جدول با 7 امتیاز می باشد قطری ها در اولین دیدار باقی مانده خود در مرحله مقدماتی میزبان ایران خواهند بود دیدار حساسی که می تواند موتور انگیزه قوی برای تیم ملی ما باشد.

دومین دیدار قطر نیز مقابل ازبکستان و به میزبانی ازبک ها خواهد بود دیدار بسیار حساسی که به نظر نمی رسد کسب امتیاز در آن کار آسانی باشد.

پنجمین تیم جدول گروه A نیز تیم لبنان با 4 امتیاز است، لبنان در اولین دیدار باقی مانده خود در دیدار دشوار میزبان کره جنوبی خواهد بود سپس در دیدار بعدی با ایران بازی خواهد کرد.


با این حساب اگر تیم ملی کشورمان در سه دیدار باقی مانده خود بتواند دو دیدار را با برد پشت سر بگذارد 13 امتیازی می شود و همه چیز بستگی به امتیاز کره دارد.

کره هم سه بازی در پیش دارد که بازی با ازبکستان برایش دشوار خواهد بود.

تیم ملی ما اگر بتواند حداکثر امتیاز را با تفاضل گل بالا از سه بازی آینده خود بگیرد و کره هم سه بازی اش را نبرد ما حتی شانس صعود مستقیم را هم داریم.

ازبکستان هم که 11 امتیازی است یک بازی دشوار با کره دارد و یک بازی معمولی با کره.

به هر حال به نظر نمی رسد شرایط به گونه ای شود که تیم ملی ما بتواند برای صعود با ازبکستان رقابت کند اما با توجه به شرایط موجود به نظر نمی رسد اگر از پتانسیل و توانمان استفاده کنیم راه سختی برای تیم پنجم شدن در میان دو گروه A و B داشته باشیم.

قضیه از این قرار است که تیم سوم گروه A و تیم سوم گروه ذ با هم رقابت می کنند تا تیم پنجم آسیا مقابل تیم پنجم آمریکای جنوبی به رقابت بپردازد.


حالا تنها می توان منتظر ماند و امیدوار به اینکه تیم ملی کشورمان که در گذشته بسیاری از فرصت ها را از دست داد حالا به فکر بیفتد و خوب کار کند و حریفانش نیز چندان خوب کار نکنند تا ما به صورت مستقیم به جام جهانی راه پیدا کنیم و یا اینکه حداقل به عنوان تیم سوم گروه خود باشیم.