۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
بررسی رابطه هاشمی رفسنجانی و کاندیداها در دور دوم + جدول

هاشمی از چه کسی حمایت می کند؟/ روحانی 100 درصد؛ قالی باف و جلیلی صفر درصد

هاشمی چه خود کاندیدا باشد و چه نباشد، چه رد صلاحیت شود و چه تایید صلاحیت، چه از کسی حمایت علنی کند و چه پنهانی، از رقابت های انتخاباتی حذف شدنی نیست.
کد خبر : ۱۱۴۸۴۳
"گروه سیاسی صراط" - هاشمی چه خود کاندیدا باشد و چه نباشد، چه رد صلاحیت شود و چه تایید صلاحیت، چه از کسی حمایت علنی کند و چه پنهانی، از رقابت های انتخاباتی حذف شدنی نیست.
به گزارش پایگاه خبری صراط، انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، پیش از آغاز ثبت نام تحت تاثیر مسئله کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری هاشمی بود، پس از ثبت نام او، تحت تاثیر رد صلاحیتش و واکنش احتمالی او قرار گرفت و حالا نیز به شدت متاثر از موضع گیری هاشمی در قبال حمایت از کاندیداهاست.
بر اساس این گزارش، هاشمی رفسنجانی از سال 68 که خود کاندیدای انتخابات و پیروز نهایی آن بوده تا کنون، فقط در دوره هشتم ریاست جمهوری در سال 80 کمتر نامی از او شنیده شده است. به جز این دوره، هاشمی یکی از تعیین کننده ترین نقش ها در نتیجه نهایی انتخابات را داشته و حمایت یا عدم حمایت او از کاندیداها بنا به شرایط جامعه، تاثیرات مثبت یا منفی فراوانی برای نامزدهای مورد نظر به همراه داشته است.
بر این اساس، به دنبال رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی در انتخابات پیش رو، بسیاری از رسانه ها، شخصیت ها و نیز افکار عمومی در انتظار موضع گیری رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در قبال کاندیداها نشسته اند.
از طرفی، نظرسنجی های صورت گرفته تا کنون در یک موضوع اشتراک دارند و آن احتمال بالای کشیده شدن انتخابات به دور دوم است. این مسئله بیش از هر دلیل دیگری، از تعدد کاندیداهای اصولگرا و تقسیم آراء بدنه اجتماعی اصولگرایان میان این کاندیداها ناشی می شود.
بر این اساس، با فرض کشیده شدن انتخابات به دور دوم، در این نوشتار، تلاش می کنیم تا با توجه به سابقه و مواضع سیاسی کاندیداهای ریاست جمهوری، نامزد مورد حمایت هاشمی در هر یک از دوگانه های ممکن انتخابات در حالات مختلف را بررسی کنیم.

حسن روحانی
روحانی بدون تردید از نظر مواضع سیاسی و نیز سابقه همکاری، نزدیک ترین کاندیدای حاضر در انتخابات به هاشمی رفسنجانی است. روحانی همچنین مورد توجه اصلاح طلبان نیز قرار دارد. به لحاظ سیاسی می توان او را در شمار آن دسته از نیروهای سیاسی دسته بندی کرد که حد فاصل میان  هاشمی و خاتمی تعریف می شوند. در صورت حضور او در دور دوم انتخابات، اگر رقیب او قالی باف، جلیلی، غرضی یا حداد عادل باشد بدون تردید او نامزد مورد نظر هاشمی خواهد بود. از طرفی، عارف نیز اگرچه کاندیدای اصلاح طلبان به شمار می رود اما تردیدی نیست که هاشمی روحانی را به او ترجیح خواهد داد. برای ولایتی و رضایی هم وضعیت مشابهی را می توان پذیرفت. به این ترتیب روحانی را می توان نامزد مورد نظر هاشمی در صورت حضور در دور دوم دانست.

محمدرضا عارف
عارف را به طور کلی نمی توان از نیروهای سیاسی مورد علاقه و یا همسو با هاشمی رفسنجانی دانست. او هرگز در زمره وزرا، معاونان و یا مدیران ارشد تاثیرگذار دولت هاشمی نبوده است. تنها در سال 73 یعنی در سه سال آخر دولت هاشمی ریاست دانشگاه تهران را بر عهده گرفت. اما نزدیکی هاشمی به اصلاح طلبان به ویژه در سال های اخیر، ناگزیر شرایطی را رقم زده است که احتمال حمایت هاشمی از او را ممکن می سازد. اگر عارف به دور دوم انتخابات برود و رقیب او در این دور، قالی باف، جلیلی، غرضی یا حداد عادل باشد، رای هاشمی به او خواهد بود. او در مقابل روحانی شانسی برای برخورداری از حمایت هاشمی ندارد و در مقابل رضایی و ولایتی نیز حمایت هاشمی از او با تردیدهایی همراه خواهد بود.

علی اکبر ولایتی
نزدیکی ولایتی و هاشمی بر کسی پوشیده نیست. ولایتی هشت سال وزیر خارجه هاشمی بوده است. سال های سال به عنوان یکی از نزدیک ترین یاران او شناخته شده است و حتی در سال 84 که او برای نخستین بار نامزد انتخابات شده بود، در حمایت از هاشمی، عطای پاستور را به لقای آن بخشید. هرچند بعد از انتخابات اخیر ریاست جمهوری ناهمگونی اندکی در مواضع این دو پیش آمده اما نمی توان آنها را از نظر سیاسی کاملا ناهمسو دانست. در صورت حضور ولایتی در دور دوم اگر رقیب او قالی باف، جلیلی، غرضی یا حداد عادل و یا حتی عارف باشد از حمایت هاشمی برخوردار می شود اما در مقابل روحانی، بدون تردید ولایتی کاندیدای هاشمی نیست و در مقابل رضایی هم احتمال حمایت هاشمی از او و رقیبش به یک اندازه خواهد بود.

محسن رضایی
رضایی به لحاظ نزدیکی به هاشمی، وضعیت نسبتا مشابهی با ولایتی دارد. او در زمان جنگ تحمیلی به همراه هاشمی بخش زیادی از مدیریت جنگ را بر عهده داشت و سال های سال نیز به عنوان یکی از نزدیک ترین یاران او در مجمع تشخیص مصلحت نظام با هاشمی همکاری کرده است. رضایی هم در صورت حضور در دور دوم اگر رقیب قالی باف، جلیلی، غرضی یا حداد عادل و یا احتمالا عارف شود، حمایت هاشمی را پشت سر خود خواهد دید اما در مقابل روحانی چنین شانسی را نخواهد داشت و در مقابل ولایتی هم به سختی می توان موضع احتمالی هاشمی را تشخیص داد.

سعید جلیلی و محمدباقر قالی باف
سعید جلیلی و محمدباقر قالی باف را باید بی تردید دو نامزدی دانست که هیچ قرابت، همفکری و همسویی خاصی با هاشمی رفسنجانی ندارند. در صورت حضور هر کدام از این دو نفر در دور دوم انتخابات –که احتمال آن با توجه به نظرسنجی ها بالاست- به احتمال فراوان، هاشمی گزینه مقابل آنها را برای ریاست جمهوری ترجیح خواهد داد. در صورت حضور همزمان این دو نامزد دور دوم نیز تنها حالتی است که می توان گفت هاشمی رفسنجانی از هیچکدام حمایت نخواهد کرد .

روحانی 100؛ جلیلی و قالی باف صفر!
به این ترتیب با توجه به نتیجه بررسی احتمالات فوق، حسن روحانی در هر شرایطی گزینه هاشمی خواهد بود و در صورت عدم راهیابی او به دور دوم انتخابات، احتمالات دیگری برای هاشمی متصور است که در بالا بررسی شد. آنچه مسلم است این است که سعید جلیلی و محمدباقر قالی باف، گزینه هایی هستند که تحت هیچ شرایطی مورد حمایت هاشمی قرار نخواهند گرفت.





کاندیدای مورد حمایت هاشمی در دوگانه های ممکن
(سبز: کاندیدای هاشمی
قرمز: کاندیدای رقیب
زرد: عدم حمایت هاشمی از هیچ کدام از دو نفر)



نظرات بینندگان
صدر اعظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۲
۷۱
۵۲
پیش بینی انتخابات آینده:
دور اول:
1-قالیباف
2- روحانی (عارف به نفع روحانی کنار میکشد)
3- جلیلی
4- رضایی
5- ولایتی
6- حداد عادل
7- غرضی

دور دوم:
1- روحانی
2- قالیباف

رییس جمهور آینده: روحانی
تکثر در کاندیدهای اصول گرا و شبه اصول گرا ( جلیلی) به نفع جریان چپ و میانه رو خواهد بود.