۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۷
حداد عادل در رادیو معارف:

بنده ذاتا فرهنگی هستم

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه هماهنگی لازم بین‌ نهادهای فرهنگی در کشور وجود ندارد گفت:‌ اگر موفق به تشکیل دولت شوم بودجه برای ساخت حوزه‌های علمیه در شهرها اختصاص می‌دهم.
کد خبر : ۱۱۵۳۷۹

 

صراط: غلامعلی حدادعادل نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری طی سخنانی در رادیو معارف، اظهار داشت: بنده عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستم؛ ما برنامه چشم‌انداز را در مجمع مورد بحث قرار دادیم و در این برنامه بر هویت اسلامی و انقلابی تأکید شه است.

وی افزود: اگر ما بخواهیم چشم‌انداز را عملی کنیم باید دولتی را تشکیل دهیم که برنامه‌هایش اسلامی باشد.

حدادعادل افزود: من در دولت تقوی و تقدیر برنامه‌ها را به سوی اسلامی شدن می‌برم؛ دولت باید دائماً مراقب باشد که برنامه بر مبنای اعتقادات اسلامی باشد بنابراین باید یک ارتباط سازمان یافته میان برنامه‌های دولت و معارف اسلامی وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت: کسانی که انسان را مطالعه می‌کنند و انسان‌شناس هستند تصدیق می‌کنند که انسان علاوه بر نیازهای مادی نیاز به پرستش هم دارد و اگر خدا را گم کند بهتر است بیغوله‌هایی درمی‌آورد که باعث تباهی خود و دیگران می‌شود.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: گفتمان اسلامی ایمان و صداقت را به جامعه هدیه می‌کند و قدرت جمهوری اسلامی هم در فرهنگش است؛‌ما مثل دشمن برای تسلط بر کشورهای دیگر پول خرج نمی‌کنیم و معنوی بودن و اخلاقی بودن باعث قدرت ما شده است.

حدادعادل گفت: نهادهای فرهنگی چون فکر و شخصیت مردم را می‌سازند مهم هستند و دولت هم باید مرتباً برنامه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در این رابطه داشته باشد.

وی گفت: رئیس دولت باید برنامه‌اش این باشد که هر دستگاهی کارش را انجام دهد و از موازی‌کاری هم جلوگیری کند.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی کشور باید جایگاهشان معلوم شود؛ بنده چون ذاتاً فرهنگی هستم در سیاست هم سعی می‌کنم فرهنگ را زیر پا نگذارم سال‌ها است که بنده عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هستم.

حدادعادل افزود: تصور می‌کنم طبق فرمایش رهبری شورای انقلاب فرهنگی قرارگاه فرهنگی برنامه‌های فرهنگی در کشور است؛ ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به فکر اموری که تار و پود فرهنگ جامعه هستند، باشیم؛ کار شورای عالی انقلاب فرهنگی رهبری ارکستر فرهنگی است.

وی گفت: بنده توفیق داشتم که از حدود 60 سال پیش با روحانیت و حوزه سرکار داشتم و هم نزد روحانیون درس خواندم و هم در آنجا تدریس کردم و کاملاً به اهمیت حوزه واقفم.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تحولی که در حوزه‌های علمیه صورت گرفته در هیچ بخشی انجام نشده است؛ یکی از کمک‌هایی که دولت باید انجام دهد اختصاص بودجه برای ساخت حوزه‌های علمیه در شهرها است و اگر بودجه برای تربیت  اختصاص دهیم بسیاری از بودجه‌هایی که در دادگاه و زندان‌ها صرف می‌کنیم کاسته می‌شود. لذا بهترین سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری دینی است چرا که آدم‌های متدین و با تقوی نیازی به پلیس ندارند.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات فعلی حوزه‌های علمیه این است که متناسب با نیازهای کشور از لحاظ تعداد روحانی تولید نمی‌شود.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: وحدت حوزه و دانشگاه هم از موضوعاتی بود که امام (ره) مطرح کرد و بر آن پای فشرد؛ امام با تجربه‌ایی که داشت می‌دانست جدایی حوزه و دانشگاه چه آثار سویی در جامعه دارد؛ وحدت حوزه و دانشگاه لازمه حکومت دینی است.

حدادعادل در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره لزوم تحول در علوم انسانی گفت: بنده مسئول تحول در علوم انسانی هستم و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز این موضوع را پیگیری می‌کنم.

وی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی یک امر اساسی در جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: باید با استفاده از دانشمندان و متخصصان درباره تحول در علوم انسانی اقدامات لازم را انجام بدهیم.

نامزد انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا آقایان رئیس‌جمهور خانه هستند یا خانم‌ها، گفت: آقایان رئیس خانه هستند؛ گرچه حرف اول را آقایان و حرف آخر را خانم‌ها می‌زنند اما خوشابه حال خانواده‌ای که در آن زن و شوهر با هم تفاهم دارند و به جای پرداختن به مسائل غیرمربوط با تعامل مشکلات را حل می‌کنند.

حدادعادل خانواده را بستر انتقال فرهنگ دانست و گفت که باید از هر اقدامی که باعث مخدوش شدن بنیاد خانواده می‌شود، پرهیز شود.

نامزد انتخابات آتی ریاست‌جمهوری با بیان اینکه باید در اسلام کارهای حلال، آسان و کارهای حرام سخت باشد، گفت: متأسفانه اقدامات حلال سخت و اقدامات حرام آسان شده است. حلال است که جوانان ازدواج کنند اما این اقدام متأسفانه سخت شده است.

وی با بیان اینکه در صورت پیروزی در انتخابات نهضت ازدواج آسان را در کشور راه‌اندازی خواهد کرد، گفت: باید زمینه‌ ازدواج آسان جوانان را فراهم کنیم چرا که این اقدام آرامش روانی را برای جوانان، فراهم می‌کند و بسیاری از بروز بسیاری از ناهنجاری‌ها جلوگیری می‌کند.

مجری برنامه از حدادعادل درباره بیداری اسلامی پرسید که وی در پاسخ گفت: بیداری اسلامی حاصل یک تجربه مثبت و یک تجربه منفی است. تجربه منفی از این جهت که 100 سال است روشنفکران به شیوه‌های مختلفی به نمایندگی از غرب کشورهای اسلامی را اشغال کرده و حقوق مردم را تضعیف می‌کنند و در عین حال از دموکراسی سخن می‌گویند و تجربه مثبت از این جهت که انقلاب ما علی‌رغم مقاومت در مقابل مستکبران به پیشرفت‌های خوب و موفقی رسیده است، لذا جوانان مسلمان وقتی می‌بینند ایران در مقابل مستکبران مقاومت کرده و به پیشرفت‌های بزرگی هم رسیده است، ایران را به عنوان الگو انتخاب می‌کنند.

حدادعادل اولویت فرهنگی کشور را آموزش و پرورش دانست و افزود:‌ برای اینکه اشخاص فرهنگی و مدیر داشته باشیم باید به آموزش و پرورش توجه کنیم باید تلاش کنیم تا آنها که دغدغه‌های فرهنگی دارند، مدیریت فرهنگی را بر عهده بگیرند.

نامزد انتخابات آتی ریاست‌جمهوری گفت: برخی که تصور می‌کنند فرهنگ در زندگی انسان‌ها همانند سبزی در سفره غذاست به فرهنگ توجه نمی‌کنند و می‌گویند اگر فرهنگ باشد یا نباشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد اما این در حالی است که باید به فرهنگ توجه ویژه داشته باشیم.

حدادعادل با بیان اینکه باید بودجه فرهنگی مناسبی برای فرهنگ در نظر گرفته شود، گفت: برخی مراکز فرهنگی پول هم دارند، کار هم می‌کنند اما کارشان خروجی ندارد، لذا باید توجه داشته باشیم که پول فرهنگی کجا و چگونه هزینه می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره حجاب، گفت: حجاب حکم قرآنی است و بی‌حجابی بنیان خانواده را تهدید می‌کند و همان کاری را با جامعه می‌کند که با جامعه غرب کرده است.

نامزد انتخابات آتی ریاست‌جمهوری افزود: در دنیای غرب مشکلات جنسی آنقدر زیاد شده است که اگر بچه‌ای به دنیا می‌آید مشخص نیست پدر و مادرش کیست اما اسلام به ما این زندگی را آموخته که بر اساس عفت و کرامت عمل کنیم.

حدادعادل توضیحات بیشتر درباره حجاب را به کتابی ارجاع داد که سال 59 با عنوان حجاب نگاشته است.

وی در بخش پایانی سخنان خود درباره نقش رسانه‌ها گفت: رسانه سلاح جنگ نرم است و امروز دشمن از این سلاح برای مقابله با ما استفاده می‌کند و ما نیز باید به این موضوع توجه داشته باشیم.

وی رسانه را رکن مهمی از ارکان جامعه دانست و تأکید کرد: بنده زمانی که رئیس مجلس بودم هر دو هفته یک بار با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کردم و به آنها درباره عملکرد مجلس گزارش می‌دادم؛ بهترین رابطه را با خبرنگاران داشتم.

حدادعادل در پاسخ به سؤالی درباره نقدپذیری گفت: بنده از نقدهای منصفانه استقبال می‌کنم و اما به نقدهایی که همراه با تهمت باشد تذکر می‌دهم و خود را انتقادپذیر می‌دانم.


منبع: فارس