۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۷

زیباکلام از عارف و روحانی چه گفت؟

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران روحانی را گزینه مطلوبتری نسبت به عارف برای ائتلاف اصلاح طلبان خواند و تاکید کرد که باید به دلیل بر باد دادن تلاش های طیف تندرو و رادیکال اصولگرا به منظور معرفی جلیلی به عنوان فرشته نجات، به دکتر ولایتی مدال صداقت داد.
کد خبر : ۱۱۵۴۰۹
 صراط:درباره شکل گیری ائتلاف بین آقایان روحانی و عارف اظهار کرد: شکل گرفتن و ضرورت این ائتلاف برای پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات پیش‌رو واقعا واجب و لازم است. البته این موضوع بدین معنا نیست که اگر ائتلافی شکل نگیرد، اصلاح طلبان حتما شکست خواهند خورد، ولی در صورت ائتلاف همه آراء اصلاح طلبان به سبد یک نامزد این طیف ریخته خواهد شد.

وی افزود: شکل گیری ائتلاف بین آقایان روحانی و عارف علاوه بر اینکه از فاجعه سال ۸۴ و شکست اصلاح طلبان جلوگیری می کند، تکلیف جامعه اصلاح طلبی را برای رای دادن به یک نامزد مشخص روشن می نماید. لذا شکل گیری ائتلاف از این جهت اهمیت دارد که در نهایت منجر به تجمیع آراء اصلاح طلبان می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه شکل گیری ائتلاف بین کاندیداهای اصلاح طلب تنها محدود به مساله ۲۴ خرداد نیست، تصریح کرد: مساله اصلی بعد از انتخابات ۲۴ خرداد مطرح خواهد شد چون اصولگرایان بخشی از حاکمیت موجود هستند و برای تشکیل دولت و پیشبرد شعارها و اقدامات خود مشکلی ندارند، اما اگر یک نفر از بین آقایان عارف و روحانی پیروز شوند وقتی بعد از ۲۴ خرداد ماه بخواهند کابینه خود را تشکیل دهند با کوهی از دیوارهای بتن آرمه مواجه خواهند شد.

زیباکلام ادامه داد: نکته اساسی این است که رئیس جمهور اصلاح طلب چگونه می خواهد بعد از ۲۴ خرداد در حالیکه تقریبا همه ارکان قدرت مخالف و مقابل او هستند آرمان های خود را تحقق ببخشد. در اینجا هنر آقای روحانی خیلی بیشتر از آقای عارف است و به همان اندازه که عارف بیشتر از روحانی اصلاح طلب است، روحانی می تواند زبان اصولگرایان را بفهمد.

وی با بیان اینکه ترس بنده از این است که اگر آقای عارف انتخاب شود، از همان اول به سرنوشت ۲ خرداد ۷۶ دچار شویم که دولت فلج شود و کاری از پیش نرود، گفت: احتمال ایجاد چنین بن بستی با حضور آقای روحانی کمتر است چون او میزان مفاهمه اش با اصولگرایان بیشتر خواهد بود و اگر هم نتواند گام های بلندی در جهت ایجاد اصلاحات و توسعه سیاسی بوجود آورد، اقدامات موثری در این زمینه انجام خواهد داد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران اضافه کرد: خیر و صلاح بلندمدت اصلاحات و دموکراتیک خواهی است که روحانی در سیستم در نظر گرفته شده برای ایجاد اجماع بین دو نامزد اصلاح طلب، کاندیدای اصلی اصلاح‌طلبان شود و اگر آقایان هاشمی و خاتمی بتوانند این تصمیم را بگیرند، نشان خواهند داد که جنبش اصلاح‌طلبی همچنان از قابلیت تصمیم گیری و تعیین تکلیف برای رأی دهندگان این طیف برخوردار است.

زیباکلام با بیان اینکه اتخاذ تصمیمی در جهت معرفی یک کاندیدا از بین آقایان روحانی و عارف با شرایطی که عنوان شد اعتباری برای آقایان هاشمی و خاتمی به عنوان رهبران اصلاح طلبان خواهد بود، تاکید کرد: آن کسی که توسط آقایان هاشمی، خاتمی و مشاوران این دو انتخاب می شود، نهایتا تعهد کند که به نفع کاندیدای دیگر کنار برود و آن کسی که از این دو نفر باقی می ماند باید متعهد شود و از دیگری در کسوت معاون اولی استفاده کند. این باعث می شود مردم احترام بیشتری برای اصلاح طلبان قائل شوند.

وی یادآور شد: دو کاندیدای اصلاح طلب در سازوکار اجماع و ائتلاف باید به گونه ای حرکت کنند که نشان دهند اگر در نظرات اختلافی دارند در اصول، یکسان هستند و اینطور که در مناظره ها دیدیم مثل اصولگرایان دچار هرج و مرج در تصمیم گیری و اصول نیستند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگار مهر، درباره مناظره های انتخاباتی و شخصیت کاندیداهای انتخابات در این وادی گفت: تصور می کنم که این مناظره ها بخصوص در دور سوم بیانگر نکات مهمی درباره آقای جلیلی بود. چندین سال است که طیف رادیکال و تندرو اصولگرایان سعی می‌کنند که تصویری آرمانی از جلیلی بسازند که او توانسته از سر عزت، قدرت، مقاومت، تعقل و... درباره موضوعات هسته ای تصمیم گیری کند و آمریکا و اروپا را درب و داغان کرده است.

زیباکلام افزود: این طیف از اصولگرایان تندرو می خواهند بگویند در دوران ریاست جمهوری آقایان هاشمی و خاتمی و دبیری آقای روحانی بر شورای عالی امنیت ملی، کشورمان مرعوب ۱+۵ و غرب بوده است و آقای جلیلی با کنار گذاشتن این رویکرد توانسته مذاکرات روبه پیشبردی داشته و موفقیت های بسیاری در این راه کسب کند، برای این موضوع هم تمامی ظرفیت های رسانه ای خود را بکار گرفتند، اما آقای دکتر علی‌اکبر ولایتی ظرف چند دقیقه تمام این تلاش چندین ساله را بر باد داد و نشان داد که اصلا و ابدا از این خبرها نبوده است.

وی تاکید کرد که آقای ولایتی با سخنان خود در آخرین مناظره انتخاباتی نشان داد که جلیلی هیچ گام مثبتی در جهت حل و فصل مساله هسته ای و بهبود وضعیت کشور برنداشته است. در ادامه آقای رضایی هم این موضوع را تایید کرد و به قول کرمانی ها نشان دادند که آقای جلیلی آنچنان شیره گلوسوزی هم نبوده است. آقای ولایتی در آخرین مناظره انتخاباتی شنل قهرمانی خودساخته برخی اصولگرایان تندرو را از دوش آقای جلیلی برداشت.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه آقای ولایتی در مناظره روز گذشته از سیاست خارجی دوران آیت الله هاشمی رفسنجانی به حق دفاع کرد، گفت: او در برابر حملات آقایان جلیلی و حداد صادقانه حقیقت را فدای مصلحت نکرد و برخلاف این دو که سعی کردند به سیاست خارجی دوران سازندگی و اصلاحات بتازند، محکم ایستاد و از این موضوع دفاع کرد. زیباکلام ادامه داد: این دفاع آقای ولایتی از سیاست خارجی دوران سازندگی نه به واسطه این بود که او در آن دوران وزیر بوده است چون خیلی راحت می توانست از موضوع بگذرد و یا بگوید من کاره ای نبودم و شخص آقای هاشمی و خانواده وی تصمیمات را اتخاذ می کردند، اما به حق ایستاد و دفاع کرد. لذا معتقدم اگر قرار بود مدال صداقت به سینه این هشت نفر آویزان شود، باید این مدال را به گردن آقای دکتر ولایتی می‌انداختیم.

وی درباره رفتار سعید جلیلی در مناظره های انتخاباتی اظهار کرد: از جلیلی رفتاری خیلی متفاوت از احمدی‌نژاد انتظار نداشتم چون او مثل احمدی نژاد بود و مثل او هم رفتار کرد البته نه در حد و اندازه او. جریانی هم که از آقای جلیلی حمایت می کند تماما کسانی هستند که احمدی نژاد را به قدرت رساندند و هشت سال مشکلات را برای کشور به ارمغان آوردند، البته شرایط فعلی با سال ۸۴ خیلی متفاوت است و مردم به حدی بیدارند که با شعارهای پوپولیستی و عوام گرایانه نمی توانند بجایی برسند.

وی با اشاره به رویکرد سیدمحمد غرضی در مناظره های انتخاباتی یادآور شد: کیس آقای غرضی بسیار جالب بود که می خواست خود را نه اصلاح طلب و نه اصولگرا معرفی کند، اما درباره سخن دیروز ایشان سوال من این است که مگر منشور سازمان ملل چیست که آقای غرضی آن را خفت‌بار خواند، اگر این چنین است پس چرا جمهوری اسلامی عضو سازمان ملل است؟

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: محض اطلاع آقای غرضی می گویم، منشور سازمان ملل حقوق ملت ها، قومیت ها و مذهب ها را با هم برابر می خواند و معتقد است که حقوق همه افراد جامعه بشری از جمله زنان با دیگران یکسان است، لذا این باعث افتخار است که منشور سازمان ملل جزئی از قانون اساسی ملتی هم باشد. من فکر می کنم شاید آقای غرضی می خواست خود را به اصولگرایان بچسباند. خدا را چه دیدید شاید یکی از اصولگرایان حاضر رئیس جمهور شد.
منبع: مهر