۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۸

مشروح سخنان جلیلی در رادیو جوان

كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با بيان اينكه ما بايد بتوانيم با بسترسازي براي به فعليت درآمدن ظرفيت‌هاي موجود ، حماسه‌هاي ديگري را در کشور توسط جوانانمان خلق کنيم، گفت: دولت بايد با نگاهي مبتني بر گفتمان انقلاب اسلامي، رويکرد خود را در به‌فعليت رساندن ظرفيت جوانان عملي کند و اين قشر فرهيخته را از انفعال و انحراف مصون بدارد.
کد خبر : ۱۱۵۵۸۸
 صراط:جليلي کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري طي اظهاراتي در شبکه راديويي جوان درباره برنامه‌هاي انتخاباتي خود با بيان خاطره‌اي از دوران جواني‌اش با بيان اينكه دوران نوجواني و جواني‌ من مصادف با پيروزي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس بود، اظهار داشت: بسياري از جواناني که در دوران گذشته با آنها همکاري‌هاي بسياري زيادي داشته‌ام توانايي زيادي را در به انجام رساندن کارها داشتند که هم‌اکنون بسياري از اشخاص در ميانسالي ممکن است که از عهده اين وظايف به خوبي بر نيايند.

وي در ادامه افزود: ما بايد بتوانيم با بسترسازي براي به فعليت درآمدن ظرفيت‌هاي موجود حماسه‌هاي ديگري را در کشور توسط جوانانمان خلق کنيم.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اضافه كرد: خلق حماسه الزاما به معناي جنگ و تکرار دوران دفاع مقدس نيست بلکه مي‌توان در عرصه‌هاي علمي و توليد ، ظرفيت‌هاي موجود را با توجه به جوانان شکوفا کرد.

جليلي اضافه كرد: دولت بايد با نگاهي مبتني بر گفتمان انقلاب اسلامي، رويکرد خود را در به فعليت رساندن ظرفيت جوانان عملي کند و اين قشر فرهيخته را از انفعال و انحراف مصون بدارد تا به سمت پيشرفت متناسب با ظرفيت‌هاي روز حرکت و از اين طريق جامعه نشاط و پويايي لازم را پيدا كند.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در بخش ديگري از اظهاراتش درباره مشکلات مربوط به اشتغال و بيکاري در کشور خاطرنشان کرد: دغدغه امروزي جوانان ما در دو مسئله همچون حرکت انقلاب در مسير خود و يافتن شغلي مناسب است که بايد با اقدامات مناسب بتوانيم با بها دادن به توليد در عرصه‌هاي مختلف و با مديريت صحيح در پشتيباني و حمايت از جوانان راه‌هاي مقابله با بيکاري را بپيماييم.

جليلي در پاسخ به اين سوال که برنامه عملياتي شما براي مبارزه با تورم در کشور چه خواهد بود، گفت: دولت آتي بايد با کمک به بخش توليد و با پرداختن به اين عرصه در کشور سعي در کاهش تورم داشته باشد لذا بايد حمايت‌هاي لازم را از اين بخش مهم در اقتصاد داشته باشد و به جاي خروج مقادير زيادي ارز از کشور آن را در ميان جوانان براي استفاده از ظرفيت‌ها و توليدات توزيع کنيم.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري همچنين درخصوص روابط ايران با ساير کشورها اظهارداشت: يکي از بهترين راه‌هاي مقابله با تحريم، استفاده از ظرفيت داخلي است که بتوانيم تحريم را به يک فرصت در کشور تبديل کنيم و بايد بگويم در روابط با ساير کشورها به جز چند قدرت محدود مي‌توانيم روابط دوستانه‌اي را ايجاد کنيم.

جليلي بيان داشت: تعامل با ساير کشورها مي‌تواند ظرفيت‌هاي اقتصادي  کشور را فعال كند و حتي شايد در اين ميان بتوانيم به صدور خدمات مهندسي- فني خود به جهان بپردازيم.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري همچنين درخصوص حمايت از توليد علم و سيستم آموزشي کشور گفت: در عرصه علمي نبايد با اتکا به ترجمه و کپي کردن مطالب پيش برويم بلکه بايد با برنامه‌ريزي‌هاي صحيح، زمينه را براي تحولات هرچه بيشتر علمي در کشور فراهم کنيم.

وي با اشاره به پيشرفت جمهوري اسلامي ايران در دانش هسته‌اي گفت: استفاده مناسب از نخبگان و دانشجويان ايراني جوان موجب شده که هم‌اکنون جزء 10 کشور برتر دنيا در عرصه هسته‌اي باشيم و به همين خاطر مشاهده مي‌کنيم که غرب در تداوم دشمني خود با جمهوري اسلامي ايران به خاطر احساس ترسش از ما اقدام به ترور دانشمندان هسته‌اي مان مي‌کند.


جليلي مهمترين نقد خود را به دانشگاه‌ها و پژوهش درباره کمبود بودجه اينگونه توضيح داد: يکي از دغدغه‌هاي بنده فراهم‌کردن ساز و کارهاي اساسي در جامعه براي نخبگان است چرا که احساس من اين است در حال حاضر اين ساز و کار فراهم نيست.

وي تصريح کرد: ممکن است نخبگاني در اطراف کشور به خصوص نقاط محروم وجود داشته باشند که داراي استعدادهاي زيادي بوده‌اند اما مجال بروز پيدا نکرده‌اند لذا مي‌بايست ساز و کار و برنامه‌ريزي لازم در اين زمينه انجام شود و اکثريت نخبگان حتي در نقاط محروم شناسايي شوند.

اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري يازدهم با اشاره به بحث پژوهش در كشور و لزوم توجه بيشتر به اين بخش گفت: با بررسي‌هاي انجام شده در زمينه بودجه پژوهش‌هاي علوم انساني، مشخص شد حدود چند صد ميليارد تومان که رقم بسيار قابل توجهي است براي اين امر در نظر گرفته شده است لذا من معتقد به کمبود بودجه در عرصه پژوهشي نيستم.

جليلي با بيان اينکه از بودجه‌هاي تخصيص يافته در عرصه‌هاي پژوهشي به درستي استفاده نشده است، افزود: با چند صد ميليارد تومان به راحتي مي‌توان ايجاد اشتغال کرد، هنگامي که کشور براي دانشجو جهت تحصيل در رشته‌اي هزينه مي‌کند و از طرفي خود جوان نيز عمر خود را در اين راه سپري مي‌کند لذا نبايد پس از پايان تحصيلات او را رها سازيم.

وي درباره رويکرد خود در برابر الگوسازي رسانه‌هاي خارج از کشور براي جوانان گفت: الگوسازي رسانه‌هاي خارج از کشور از کوتاهي ما بوده است لذا اگر ما در اين امر پيش‌دستي کنيم و جوانان را با الگوهاي شاخص در طول 34 سال انقلاب آشنا سازيم، در مسير پيشرفت کشور کار کرده‌ايم به عنوان مثال شهيد احمدي‌روشن نمونه يک جوان الگو است که با شور و علاقه در مسير پيشرفت کار مي‌کرد.

جليلي همچنين درباره راهکارهاي خود براي ارتباط برنامه آموزش و پرورش با برنامه توسعه کشور بيان کرد: در نظام آموزش و پرورش مي‌بايست به جاي محفوظات به دانش‌آموزان تفکر و تامل در پديده‌ها را آموزش داد، نظام آموزشي مي‌بايست به گونه‌اي باشد تا دانش آموز خلاق و متفکر بار بيايد و از همان دوران کودکي اين تامل را داشته باشد که در کنار روابط عللي به رابطه طولي نيز پي ببرد چرا که در اين صورت است که ذهنيت دانش‌آموز به سمت ايمان و يقين سوق پيدا مي‌کند.

اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري نظر خود را درباره کمبود محيط‌هاي تفريحي و سرگرمي‌هاي لازم براي جوانان اينگونه اعلام کرد: ما مي‌بايست اول تعريف کنيم که منظورمان از تفريح و محيط‌هاي تفريحي چيست و اگر به اين موضوع توجه نکنيم خود را از تفريحات واقعي محروم کرده‌ايم ، به عنوان مثال اگر ورزش را در بازي فوتبال خلاصه کنيم تفريح را نيز در بازي کردن و يا تماشاي فوتبال مي‌بينيم.

وي افزود: به عنوان مثال سر زدن به يک دوست نيز مي‌تواند نوعي تفريح باشد و يا اينکه شور و اشتياقي که پس از سينه‌زني در هيئت‌هاي مذهبي به جوانان دست مي‌دهد نيز نوع ديگري از تفريح است لذا اگر ما از تفريح تعريف صحيحي ارائه دهيم به همان نسبت ظرفيت‌هاي محيط‌هاي تفريحي را افزايش داده‌ايم.

جليلي با اشاره به محيط‌هاي تفريحي متعلق به دولت خاطرنشان کرد: اين اماکن معمولا بلا استفاده است؛ به عنوان مثال بسياري از وزارتخانه‌ها داراي زمين‌هاي ورزشي هستند که تنها يک يا دو روز در هفته از آنها استفاده مي‌شود لذا استفاده از اين محيط‌ها که در اختيار ارگان‌هاي دولتي است مي‌بايست فعال و آزاد شود.

اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه مهمترين امور فرهنگي و هنري لازم در جامعه امروز را چه مي‌دانيد، گفت:‌ هنر يکي از بهترين جاذبه‌ها است، با آثار هنري مي‌توانيم براي افراد فرح و شادماني ايجاد کنيم به عنوان مثال بسياري از جوانان ما ممکن است تفريح را در بازديد از آثار نقاشي يا هنري بدانند.

جليلي با بيان اينکه در حال حاضر بنده در اين زمينه دو دغدغه اساسي دارم، تصريح کرد: توزيع عادلانه محصولات فرهنگي و هنري و فراهم‌کردن بستر مناسب براي توليدات جديد دو دغدغه اساسي بنده است.

وي درباره مهمترين دغدغه فرهنگي و هنري جوانان گفت: در ابتدا بايد مشخص شود منظور کدام جوان است، جوان شهرستاني يا جوان تهراني، جوان بالاي شهر يا پايين شهر، بنابراين نبايد در اين بحث تنها دغدغه يک قشر محدود از جوانان را داشت.

وي اظهار داشت: دغدغه يک جوان تهراني با يک جوان شهرستاني نقطه محروم کشور مسلما متفاوت است به عنوان مثال يک جوان مصرف‌کننده محصولات فرهنگي است و جوان ديگر توليدکننده محصولات فرهنگي كه در اين صورت دغدغه اين دو نفر نيز متفاوت است.

اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري يازدهم تصريح كرد: در اين راستا مي‌بايست تجربيات معرفتي، معنوي و زيباشناختي آحاد جامعه به يکديگر منتقل شود و تنها منحصر به يک گروه خاص نباشد  لذا چنانچه ما بتوانيم انباشت ثروت معنوي را ايجاد کنيم باعث بروز ظرفيت‌هاي جديدي در عرصه فرهنگي نيز مي‌شويم.
منبع: فارس