۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۵

مشروح سخنان قالی باف در رادیو ایران

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای رفع مشکلات کنونی و رسیدن به جامعه‌ای در شان ملت ایران، تنها کافی است که در اداره کشور از گرفتار آمدن در دام سیاست‌زدگی و سیاست‌بازی بپرهیزیم.
کد خبر : ۱۱۵۶۱۵

 صراط:محمدباقر قالیباف در برنامه رادیویی خود در رادیو ایران گفت: روحیه من با حرف زدن و سخن گفتن سازگاری چندانی ندارد. حرف‌های ما بیشتر از جنس برنامه و عمل است. امام صادق (ع) می‌فرمایند: دعوت کننده مردم به خیر باشید بدون زبان‌هایتان بلکه با عمل‌تان. امام رضا (ع) در بیان سه ویژگی شخص حاکم می‌فرمایند چون گوید راست گوید چون وعده دهد وفا کند و چون حکم کند به عدل حکم کند.

وی افزود: مردم عزیز ما می‌دانند که ما در کشور با واقعیتی تلخ و بهت‌آوری مواجه هستیم، این واقعیت از یک طرف به ما می‌گوید که ما ملتی بزرگ و ثروتمند هستیم که تاریخ و تمدن بشری آن را تائید می‌کند. آمارهای رسمی بین‌المللی مؤید این موضوع است که ما با تمدنی چند هزار ساله و یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان هستیم و دومین ذخایر نفت و گاز جهان را دارا هستیم. دوازدهمین کشور بزرگ معدنی جهان و بزرگترین تولید کننده در بعضی اقلام مانند زعفران، خرما و انجیر در محصولات کشاورزی؛ رتبه شانزدهم جهان در تولید و رتبه دهم را به لحاظ جاذبه‌های گردشگری در اختیار داریم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اما این واقعیت طرف دیگری هم دارد هر چند از غرور و افتخار ما کم می‌کند، واقعیت این است که امروز ما با مجموعه‌ای از نابسامانی‌های اقتصادی و مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنیم که به هیچ وجه در شان ملت ما یا این همه سابقه تمدنی یا این همه منابع تولید ثروت ما نیست.

قالیباف اظهار داشت: گرانی و تورم و افزایش آن یعنی داشتن چهارمین تورم بالای جهان و از رونق افتادن صنعت و تولید که در شان ملت ایران نیست. بیکاری وسیعی که امروز از سطح جوانان و فارغ‌التحصیلان بیکار فراتر رفته و حتی شاغلان ما را نیز تهدید می‌کند، بالاترین نرخ بیکاری در سطح منطقه که در شان ملت ما نیست.

وی افزود: ما شاهد آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق در کشور هستیم که آمار آن از 40 هزار طلاق در سال 84 به صد هزار طلاق در این سال‌ها یعنی 8 برابر متوسط جهانی رسیده و یا اعتیاد که بیش از 2 میلیون خانوار را اسیر خود کرده است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: سرنوشت ملت ما فقر نیست، در شان این ملت نیست که بیش از 10 میلیون نفر از مردم فقط با کمک‌های کمیته امداد قادر به ادامه زندگی باشند. این واقعیات نشان می‌دهد که متاسفانه مسیر اداره کشور در جهت عزت و سربلندی ملت ایران نبوده است و اینها قطعا تحت تاثیر ما و انتخاب‌های ما و همچنین تصمیمات مردم و مسئولان است.

قالیباف اظهار داشت: ما نیازمند این هستیم که برای رسیدن به جایگاهی که در شان ملت بزرگ ایران باشد چاره‌ای جز تغییر در روند اداره کشور نداریم. بنده ایمان دارم ملتی که در طول تاریخ خود واقعیت‌هایی به مراتب ناگوارتر و دشوارتر را با عزم و همت خود تغییر داده و الگو و سرمشق بسیاری از ملت‌های دیگر بوده است این توانایی را دارد که شرایط امروز زندگی خود را نیز تغییر دهد و بهبود بخشد. باید باور کنیم که ما می‌توانیم سرنوشت خود را تغییر دهیم. همچنان که در گذشته بارها این کار را کرده‌ایم.

وی افزود: مشکل اینجاست که مردم ما آنقدر خلف وعده و نامردمی دیده‌اند که از هر شعار و ایده تغییر ناامید شدند، بارها شاهد بودیم ملت ایران با حضور پرشور در انتخابات‌های گوناگون به کسانی که شعار تغییر می‌دادند، رای می‌دادند اما یا تغییری رخ نداد و اگر هم تغییری رخ داد مورد انتظار مردم بود. امروز اگر بخواهیم اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم و شاهد یک تغییر واقعی و موثر در روند اداره کشور باشیم باید در وهله اول به دنبال پاسخ این سؤال مهم باشیم که چرا شعارهای تغییری که در گذشته شنیدیم در عمل ناموفق بودند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: از نظر من این شعارها ناموفق بودند چون هیچ چشم‌انداز و هدف مشخصی را بیان نمی‌کردند آنهایی که شعار تغییر می‌دادند هیچ پشتوانه و برنامه‌ای برای تغییر نداشتند. در واقع شعارهایشان تنها مجموعه‌ای از آرمان‌ها و آرزوهای آنها بود که هیچ راهکاری برای تحقق آنها در دست نداشتند. این شعارها یا هیچ آینده‌ای را مشخص نمی‌کردند و یا آینده و هدفی که مشخص می‌کردند با انتظارات مردم همخوانی نداشت.

قالیباف اظهار داشت: امروز تقریبا همه مردم ما بر ضرورت تغییر همدل و یکصدا هستند اما مسئله مهم این است که چه چیزی را باید تغییر دهیم تا وضع آینده ما از وضع امروز ما بهتر باشد. کشورهای عقب‌مانده دیروز و پیشرفته امروز فقط رویکردهای مدیریتی خود را عوض کردند همچنان که سوء مدیریت ما را به این روز انداخته است مدیریت کارآمد نیز ما را از این گرداب نجات خواهد داد. این راهی است که بسیاری از ملت‌ها و کشورهای دیگر که وضع‌شان از ما وخیم‌تر بوده، طی کرده‌اند و به نتیجه مطلوب رسیده‌اند.

وی افزود: برای رفع مشکلات کنونی و رسیدن به جامعه و کشوری که در شان ملت ایران باشد تنها کافی است که در اداره کشور از گرفتار آمدن در دام سیاست‌زدگی و سیاست‌بازی بپرهیزیم و با یک مدیریت کارآمد و انقلابی منابع و سرمایه‌های عظیم و بیشمار کشور را در مسیر رفع مشکلات کنونی و تحقق آرمان‌ها و اهداف به کار گیریم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: سیاست‌زدگی به عنوان آفتی بزرگ در عرصه اداره کشور موجب می‌شود که تنها از دریچه سیاست ببینیم در حالی که مشکلات مردم ما از خود آن دریچه است. آن ابزاری است که قرار است مشکلات ما را حل کند به جای حل مشکل، حل آن را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرده است. اگر می‌خواهیم با یک تغییر اصولی و جدی به سمت حل مشکلات برویم باید یک بار و برای همیشه از سیاست‌زدگی خداحافظی کنیم. سیاست‌بازها و سیاست‌مدارها را با احترام روانه خانه‌هایشان و یا اتاق‌های فکر کنیم و به جای رویکرد و نگاه‌های سیاسی، رویکردهای اجتماعی و مردمی را بر اداره کشور حاکم کنیم.

قالیباف اظهار داشت: در شرایط امروز ما، تشکیل دولت اجتماعی و مردمی، مقتدر و کارآمد تنها راه ما برای ایجاد یک تحول و تغییر در نظام اجرایی کشور به منظور رفع مشکلات و دغدغه‌های امروز ما و تحقق آرمان‌ها و اهدا‌ف‌مان است. دولتی که آفت سیاست‌زدگی را از چهره کشور پاک کرده و روند اداره کشور را در مسیر عقلانی و منطقی قرار دهد.

وی افزود: دولت اجتماعی برای مقابله با آفت بی‌اعتمادی مردم به مسئولان اولین اولویت خود را بازسازی اعتماد عمومی می‌داند اما بازسازی اعتماد عمومی تنها زمانی ممکن است که بنای دولت بر صداقت و درستی و شفافیت باشد و بنده نام این صداقت را صداقت ساختاری می‌گذارم. برای پایه‌گذاری صداقت ساختاری دولتی بر پایه صداقت و راستی بنا خواهم کرد.

وی در ادامه با تاکید بر اصلاح ساختار دولت گفت: طبق قرآن و کلام معصومین، ما باید امانتدار بوده و صداقت کلام داشته باشیم لذا عملکرد مالی دولت خود را شفاف در معرض مردم قرار خواهم داد همانطور که در شهرداری تهران این کار را انجام دادم و این سازمان به یکی از پاکترین و شفافترین سازمان‌های کشور تبدیل شد.

قالیباف با بیان اینکه دولت آینده باید شرایطی را فراهم کند که امید در دل همه ایرانیان فراهم شود، افزود: تلاش داریم در عرصه‌های اقتصادی، مردم را در تولید و کشاورزی فعال کنیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه باید موانع همدلی و همبستگی را برطرف کنیم، افزود: بی‌عدالتی و تبعیض مهمترین مانع همبستگی است که باید آن را از بین ببریم و امید را به جامعه برگردانیم.

وی حل مشکلات اقتصادی و تورم را خواسته به حق ملت دانست و افزود: وقتی مردم می‌بینند نفت 20 دلاری، 120 دلار شده و درآمد کشور افزایش 5 برابری داشته اما زندگی آنها تغییر نکرده است، احساس خوبی به آنها دست نمی‌دهد. لذا ما باید تلاش کنیم که این تغییر در زندگی مردم به وجود بیاید.

قالیباف با بیان اینکه همیشه نارسایی‌ها بوده اما مقصر شناخته نشده است، ادامه داد: هیچ گاه نشنیدیم کسی تقصیر را بپذیرد و بگوید مقصر بوده است در حالیکه نارسایی‌ها همواره وجود داشته است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر تغییر در رویکرد مدیریت کشور، اظهار داشت: باید با توجه به خرد جمعی و با توجه به آرمان‌ها مشکلات را حل کنیم.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری، گفت: از مردم خواهش کردم که صدای بنده را ضبط کنند که در آینده شاهد باشند که نمی‌گویم چوب لای چرخ دولت می‌گذارند.

وی با اشاره به فعالیت‌ خود در شهرداری تهران گفت: در شهرداری دوستان اصلاح‌طلب و دوستان منتقد دولت حضور دارند اما به مردم خدمت می‌کنند و هیچ گاه کسی غیر از این ندیده است.

قالیباف گفت: باید در دولت آینده طوری عمل کنیم که کشاورزان، کارگران، صنعتگران، معلمین، روستایی‌ها و دیگران همه احساس کنند که در دلت حضور دارند چرا که انقلاب برای مردم است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه رئیس‌جمهور آینده باید کارنامه مشخصی داشته باشد، افزود: ملت نمی‌توانند به کسی که سابقه اجرایی و کارنامه ندارد اطمینان کند افراد باید کارنامه و سابقه اجرایی داشته باشند.

وی با تاکید بر تلاش برای ثبات اقتصادی و آرامش روانی در جامعه خاطرنشان کرد: برای ثبات اقتصادی طرح دو ساله آماده کرده‌ام تا بتوانیم با ثبات اقتصادی آرامش را به جامعه برگردانیم و تورم و بیکاری را سامان بدهیم.

قالیباف در ادامه به حوزه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: در سیاست خارجه باید طبق منافع ملی عمل کنیم و البته دولتی در سیاست خارجی موفق خواهد بود که همبستگی ملی در داخل داشته باشد.

وی افزود: این ادعا که تمام مشکلات در اثر تحریم‌هاست صددرصد درست نیست هرچند تحریم‌ها در اقتصاد ما اثرگذار بوده اما سوءمدیریت‌ها بیش از تحریم تاثیر داشته است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس، پلیس و شهرداری تهران همواره در یک حرکت شفاف و مشخص عمل کرده‌ام افزود: قصد دارم زندگی خود را برای سربلندی ملت ایران و تغییر در زندگی آنها صرف کنم.

وی در پایان گفت که لازم است خون تازه و جدیدی به مدیریت کشور تزریق شود.

منبع: فارس
خبر فوری

همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند