۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰

واردات گندم رکورد زد

واردات گندم به کشور در سال ۱۳۹۱ با رکوردشکنی به حدود ۶.۷ میلیون تن رسید.
کد خبر : ۱۱۵۶۵۷

صراط:براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در سال گذشته بالغ بر شش میلیون و ۶۹۹ هزار تن دانه سخت گندم و گندم دامی به ارزش بیش از دو میلیارد و ۵۸۰ میلیون دلار وارد کشور شد. این میزان واردات گندم در یک سال طی حدودا یک دهه اخیر بی‌سابقه محسوب می‌شود.

از کل واردات گندم کشور در سال گذشته تنها حدود ۱۸ هزار تن آن مربوط به گندم دامی و مابقی مربوط به دانه سخت گندم یا همان گندم مورد استفاده در تولید مواد غذایی و نان بوده است. در سال ۱۳۹۰ تنها ۲۷۹ هزار تن گندم به ارزش ۹۰ میلیون دلار وارد کشور شده بود. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که در سال قبل واردات گندم از نظر وزنی و ارزشی نسبت به سال ۱۳۹۰ به ترتیب ۲.۸ و ۲۴ برابر شده است.

آخرین بار در سال ۱۳۸۰ واردات گندم به کشور به رقم ۶.۷ میلیون تن و ارزش ۹۲۳.۷ میلیون دلار رسیده بود. اگرچه بعد از آن واردات گندم سیر نزولی گرفت؛ به طوری که در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ به ترتیب به تنها ۱۷۰ و ۱۰۵ هزار تن رسید.

سوئیس، روسیه، هلند، آلمان، ترکیه، انگلستان، امارات، استرالیا، برزیل و قزاقستان ۱۰ مبدا اصلی واردات گندم ایران در سال ۱۳۹۱ بودند. سال قبل بیش از ۱۲۵ هزار تن گندم نیز از آمریکا وارد ایران شد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: گندم رکورد صراط
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم