۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶

اولین اظهارات اسد پس از آزادی القصیر

رئیس جمهوری سوریه با اشاره به اینکه بحران کشورش به مراحل پایانی نزدیک می شود به تشریح دیدگاه های خود درباره موضوعات مختلف پرداخت.
کد خبر : ۱۱۵۷۳۶
صراط:بشار اسد گفت: سوریه در حال عبور از بحرانی است که از دو سال قبل با آن دست و پنجه نرم کرده است.بازی پستی که غرب و همپیمانان و طرفداران آن شروع کرده اند به پایان رسیده است.بر خلاف ظاهرا تلاش های پنهانی از سوی غربی ها برای گرفتن سهم برای شرکت های خود برای بازسازی، استخراج نفت و گاز که اخیر مقادیر زیادی از آن در ساحل سوریه کشف شده،شدت گرفته است.

رئیس جمهوری سوریه بیان کرد: بانک بین المللی دنبال رو آمریکاست و بدون اجازه آن کاری انجام نمی دهد.این بانک پیشنهادی وامی به ارزش ۲۱ میلیارد دلار با شروط آسان و مشارکت در بازسازی را ارائه داد و این پیشنهاد را از طریق عبدالله الدرددی ارائه داد اما ما با این پیشنهاد مخالفت کردیم.

وی درباره دلمشغولی کنونی اش گفت: تعامل با مرحله پس از جنگ مهمترین دغدغه ما را تشکیل می دهد به ویژه که حجم گسترده ای خرابی ها پیش روی ما قرار دارد.باید بر جراحت هایی مردمی که عزیزان خود را از دست داده اند مرهمی بنهیم، برخی آواره شده اند و برخی دیگر خانه وثروت و روزی خود را از دست داده اند اما مهمترین دغدغه ما ویرانی از نوع دیگر است که در سوریه و برخی دیگر از کشورها رخ داده است و آن موضوعات طایفه ای ومذهبی است موضوعی که خطری مهم برای امت و آینده آن محسوب می شود و باید به طور جدی در راستای مقابله و ریشه کنی آن تلاش کرد.

بشار اسد درباره گشودن جبهه جولان گفت: آن موضوعی کاملا جدی است اما نه به شکل اقدامات نمایشی که هر از گاهی گلوله هایی به شکل ایذایی به رژیم صهیونیستی شلیک شود و ابتکار عمل به آن داده شود بلکه مقاومتی حساب شده و موثر و گرفتن ابتکار عمل است.

وی افزود: حق استخراج نفت در ساحل سوریه با شرکت های روسی است و به طور حتم روس ها مواضع خود را در قبال سوریه تغییر نمی دهند زیرا آنها از امنیت استراتژیک و منافع ملی خود حمایت می کننداگر غرب و همپیمانانشان بر سوریه مسلط شوند منافع روس ها به خطر می افتد.

بشار اسد بیان کرد: روس ها هیچگاه دیدگاه خود را بر سوریه تحمیل نکرده اند و فقط دیدگاه خود را مطرح کرده اند و اختیار عمل را در دست سوریه قرار داده اند.

درباره بازسازی گفت: شرکت های چینی آماده ایفای نقش خود در این زمینه هستند.

درباره نشست ژنو ۲ بیان کرد: نمی توان انتظار نتایج درخشان از ژنو ۲ داشت زیرا کسانی که در طرف دیگر میز می نشینند نمی توانند به نمایندگی از گروه های مسلح در سوریه تصیمم گیری کنند و اختلافات زیادی میان مخالفان در داخل و خارج کشور وجود دارد با این شرایط همه آنچه روسیه و سوریه خواهان آن است بسته نشدن باب گفتگوهاست به ویژه توافق روسیه و آمریکا درباره برپایی این نشست مهم بود و این در مقابل همه تلاشهایی است که کشورهای حوزه خلیج فارس در نشست اخیرا دوحه و مجمع عمومی سازمان ملل علیه سوریه انجام دادند و حق سوریه را غصب و به گروه های مسلح سوری دادند.نظام سوریه به عنوان نماینده مشروع در این نشست شرکت می کند اما مخالفان فقط به صرف معارض شرکت می کنند.
منبع: تسنیم