۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۷

مشروح سخنان‌رضایی دربرنامه‌شبکه‌خبر

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مشکل اصلی ما اقتصاد است و خود را برای آن آماده کرده‌ام.
کد خبر : ۱۱۵۹۱۷

صراط:محسن رضایی در برنامه پرسش و پاسخ شبکه ششم سیما در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا اختیارات ریاست جمهوری را برای انجام وظایف خود کافی می‌دانید یا خیر، گفت: مشکل ما در بحث اختیارات نیست بلکه مشکل ما در شفافیت اختیارات است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره ظرفیت‌های قانون اساسی گفت: من معتقدم که قانون اساسی ظرفیت‌های مهمی دارد، به عنوان مثال شوراها می‌توانند نقش بسیار مهمی در اداره کشور داشته باشند. البته من قانون شوراها را اصلاح می‌کنم و به این نهاد مهم اختیارات بیشتری خواهم داد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:‌این کار به این صورت انجام می‌گیرد که یک مدیریت واحد در داخل شهرها صورت بگیرد و امورات دیگر که هم‌اکنون دست وزارتخانه‌ها است به شوراها سپرده شود. من از ملت ایران می‌خواهم که به انتخابات شوراها اهمیت بدهند.

رضایی در ادامه سخنان خود تصریح کرد:‌ من در دولت خود جایگاه شوراها را تقویت خواهم کرد و لایحه‌ای به مجلس خواهم داد تا تمام اختیارات داخلی شهرها به شوراها سپرده شود.

وی افزود: در خصوص سایر ظرفیت‌ها هم می‌توان به اصل 15 و سایر اصول قانون اشاره کرد اما اصل 15 و 19 می‌تواند ظرفیت‌های مناسبی را در اختیار دولت قرار دهد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به گلایه برخی از اقوام در خصوص بی‌توجهی به آنها گفت: هر فردی چه کُرد، چه بلوچ و چه آذری  ظرفیت‌های مهمی برای کشور هستند.

رضایی در پاسخ به این سوال که مکانیزم اجرایی شما برای این مسئله چیست، گفت: قانون اساسی در این باره گفته است که می‌توان در کنار ادبیات فارسی آموزش زبان محلی را نیز داشت و این کار جذابیت بیشتری به فرهنگ ملی ما خواهد داد .

رضایی افزود: ما در خانواده بزرگ اسلامی دارای اقوام متعددی هستیم و یک خانواده بسیار بزرگ هستم ما قبایل مختلفی داریم اگر ما به آنها اهمیت دهیم بالندگی فرهنگی خود را تضمین کردیم.

وی در پاسخ به این سؤال که برنامه‌های شما برای بحث کابینه خود چیست، گفت: کارآمدی و تعهد معیار اصلی من در انتخاب وزرا خواهد بود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ان‌شاءالله من دولتم را از افراد متخصص، کارآمد و فارغ از پیشینه حزبی انتخاب خواهم کرد. من دست هر کسی که به نظام و رهبری معتقد باشد می‌بوسم.

وی در پاسخ به این سؤال که جایگاه منتقدین در انتخابات ریاست جمهوری شما کجاست، گفت: اگر منتقدین حضور نداشته باشند حالت مردابی در کشور به وجود می‌آید من از مرداب سیاسی فرار می‌کنم من از سال 1350 تا الان در کار سیاسی بوده‌ام. من همیشه به انتقادات گوش می‌دهم و به این می‌اندیشم که ببینم آیا حرف منتقدی است یا نه و همین مسئله مرا نجات داده است.

رضایی در پاسخ به این سؤال که تلاش شما در خصوص فرهنگ عذرخواهی چیست، گفت: من ان‌شاءالله اولیه دولت اخلاق را شکل می‌دهم یکی از ویژگی‌های دولت اخلاق برخورد با تواضع و فروتنی با مردم است و از همه دولتمردان می‌خواهم که با مردم متواضع باشند.

وی افزود: ما باید پاسخگو باشیم اگر مردم ولی‌نعمت انقلاب هستند چرا فقط برای آنها دست تکان می‌دهیم ما باید حرف آنها را گوش دهیم البته من نیز در بسیاری از جلسات از دوستان عذرخواهی کردم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره اینکه مهم‌ترین گزینه‌های وی برای تشکیل کابینه و پست‌های کلیدی چیست، گفت: من برای هر وزارتخانه سه نفر را در نظر گرفته‌ام و البته اکثر آنها نیز خبر ندارند و بعضی از آنها ممکن است جزو کاندیداهای انتخاباتی باشند.

رضایی ادامه داد: من از همه استفاده خواهم کرد چرا که شعار ما گذشتن از گردنه سخت اقتصاد و فرهنگ است و نمی‌توان به تنهایی از آنها عبور کرد من به ملت ایران قول می‌دهم که توانمندترین آدم‌های ملت را به صحنه می‌آورم و ان‌شاءالله به آن عمل می‌کنم.

وی افزود: من 20 سال است درباره اقتصاد ایران مطالعه کردم و می‌دانم ما بالاخره با اقتصاد روبه‌رو خواهیم شد برخی مرا به ملاحظه‌کاری متهم می‌کنند اما من می‌خواهم از این مسئله بالاخره در کار خود استفاده کنم.

رضایی در پاسخ به این پرسش که ظرف چه مدتی تورم را کنترل خواهید کرد، گفت: اینکه بخواهیم زمان تعیین کنیم اصلاً منطقی نیست اما در مدت چهار سال کل مسائل اقتصادی را حل خواهیم کردیم بنابراین قول می‌دهم در کوتاه‌ترین مدت مسئله گرانی را حل و سپس به معضل بیکاری بپردازم.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر موفق نشدید که اقتصاد و بیکاری را کنترل کنید چه کار می‌کنید، خاطرنشان کرد: امکان ندارد موفق نشوم اگر مطمئن نبودم کاندیدا نمی‌شدم بنابراین به دو دلیل احساس خطر و اطمینان از حل مشکلات به صحنه آمده‌ام.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، به سفرهای استانی خود به شهرستان‌ها و روستاها اشاره کردو گفت: همان اندازه که به نخبگی و دانش تأکید می‌کنم به سفر به روستاها و دیدن این مناطق نیز تأکید دارم؛ الآن روستاهای ما پیر شده‌اند یعنی میانگین سن جمعیت آنان بالا رفته است بنابراین بخش مهمی از برنامه‌های من مختص شهرستان‌های کوچک و روستاها است.

رضایی در خصوص هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: خیلی از موارد موارد خوبی هستند اما اجرای آن می‌تواند بد باشد، به عنوان مثال یک چاقوی جراحی زمانی خوب است که دست یک جراح باشد. بنابراین معتقدم یارانه‌ها بد اجرا شده چون در اجرای آن روش علمی به کار گرفته نشده است.

وی ادامه پرداخت نقدی 45هزارتومانی را از برنامه دولت آینده خود عنوان و تأکید کرد: یارانه نقدی چون تعهد دولت بوده را عمل می‌کنم چرا نمی‌خواهم بی‌ثباتی به وجود بیاید 65هزار تومان مرحله دوم یارانه نقدی را نیز به صورت تولید خواهم داد. به گونه‌ای که سبب ایجاد شغل شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام 5میلیون کسب و کار خانگی، یارانه سبز، دادن جهیزیه هدیه 23میلیونی به جوانان دم بخت از برنامه‌های دیگر خود برشمرد.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید پای خود را از اقتصاد کنار بکشد به ضرورت بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: باید کارهای اقتصادی را به مردم واگذار کنیم بنابراین کارآفرینی اولویت دولت من است و یکی از محورهای جدی ما به شمار می‌آید.

رضایی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی را جدی می‌گیریم به ضرورت افزایش صندوق توسعه ارزی اشاره کرد و اظهار داشت: ما باید ارز را به ذخایر ما اضافه کنیم چرا که زیر پای ریال ما سست است چراکه دلارهای نفتی در کف آن قرار دارند بنابراین باید قله‌ای از ارزهای معتبر دنیا را از طرف گوناگون به کشور وارد کنیم.

وی در مورد سهام عدالت نیز خاطرنشان کرد: سهام عدالت آزاد و بدهی مردم به دولت را یا می‌بخشم و یا اگر مجلس قبول نکرد از جاهای دیگر جبران می‌کنم تا سهام عدالت به دست مردم برسد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، با بیان اینکه فرهنگ، ورزش و هنر در کشور ما مظلوم واقع شده است، گفت: ما باید پای سیاست و امنیت را از فرهنگ، هنر و ورزش بیرون بیاوریم چرا که هر سه این حوزه سیاست‌زده شده‌اند.

رضایی معتقد است که با هنرمند نمی‌شود چکشی برخورد کرد چرا که به گفته وی هنرمندان روحیه ظریفی دارند که اگر این روحیه شکسته شود هنرمندان نمی‌توانند هنر تولید کنند.

وی وعده داد که شورای عالی راهبردی هنر که متشکل از دولتی‌ها و هنرمندان است را تشکیل می‌دهد که دولت از طریق این شورا بتواند در مقوله هنر دخالت و این حوزه را اداره کند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، اضافه کرد: وام‌هایی را به هنرمندان اختصاص می‌دهند که اگر بتوانند شاهکاری را از خود خلق کنند وام‌هایی را به آنان می‌بخشد.

منبع: فارس
برچسب ها: شبکه خبر مشروح صراط