۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸
عصر خاطره با شاگردان زنده‌یاد امیرحسین فردی

ماجرای نامه به مخملباف در فتنه88

«عصر خاطره» به یاد زنده‌یاد امیرحسین فردی با حضور شاگردان، اهالی قلم و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسجد جوادالائمه برگزار شد.
کد خبر : ۱۱۵۹۷۱

صراط:عصر خاطره (خاطره‌گویی شاگردان زنده‌یاد امیر حسین فردی) به همراه اقامه نماز مغرب و عشاء در شبستان مسجد جواد الائمه برگزار شد.

* پیشنهاد برگزاری جایزه ادبی امیرحسین فردی پدر داستان انقلاب اسلامی

پیش از آغاز عصر خاطره مراسم چهلمین روز درگذشت امیر ادبیات انقلاب با حضور جمع کثیری از دوستان و علاقه‌مندان و اهالی رسانه برگزار شد،‌ در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی که از سخنرانان این مراسم شمرده می‌شد خطاب به مسئولان فرهنگی کشور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد جایزه‌ای ادبی با نام امیرحسین فردی به عنوان پدر داستان انقلاب اسلامی راه‌اندازی شود.

 

* وزیر ارشاد: امیرحسین فردی بر خلاف برخی نویسندگان در لاک خود و انزوا نبود

در این مراسم سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان، محمد حسین صفار هرندی، محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری و جمع بسیار از اهالی قلم، دوستان و شاگردان زنده‌یاد سعدی حضور داشتند.

حسینی وزیر ارشاد در این مراسم ضمن اشاره به اینکه کمتر توفیق داشتم با زنده‌یاد امیرحسین فردی مراوده داشته باشم اظهار داشت: اردیبهشت سال 91 در جلسه‌ای که قرار بود از 4 نفر از طلایه‌داران اهل قلم و مطبوعات تجلیل شود نام امیرحسین فردی هم در میان این چهار تن بود.

وی افزود: در هر برنامه و جشنواره‌ای که از او درخواست کمک و همکاری می‌شد متواضعانه و آرام می‌پذیرفت او شخصا آرام بود از این رو کمتر سوژه یا موقعیت برای صحبت فراهم می‌شد.

وزیر ارشاد بر جایگاه مسجد تأکید کرد و گفت: در دیدارهایی که با برخی مسئولان کشورهای دیگر داریم بر این موضوع تأکید می‌کنیم ضمن دیدار با سید عمار حکیم که در عراق داشتیم از تجربیات انقلاب و مسجد گفتیم همان جوانانی که با نشاط در مسجد حاضر شده و از انقلاب دفاع کردند ما نیز در وزارت ارشاد کانون‌های فرهنگی مساجد را داشته و سعی می‌کنیم به هر نحو از آن حمایت کنیم چون بهترین نیروها در مسجد هستند از این رو مسجد پایگاه مهمی شمرده می‌شود.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه بنده نیز از دوران ابتدایی و دبیرستان در مسجد بزرگ شدم و از تأثیر آن مطلعم یادآوری کرد: امیدواریم همه مساجد ما بتوانند کانون‌هایی فعال چون مسجد جواد الائمه داشته باشند تا بزرگترها تجربیات خود را به جوانترها منتقل کنند.

عالی رتبه‌ترین مقام وزارت ارشاد با اشاره به اینکه از دهه 50 شورای نویسندگان مسجد جواد الائمه شکل گرفت ابراز داشت در سال‌های 50 یا 53 این شورا در همین مسجد شکل گرفت و اهالی قلم را گرد هم آورد و پس از انقلاب نیز منشأ خیر بود یکی از برکات آن جشنواره شهید غنی‌پور است که در تهران فراگیر شده و هر ساله با انتشار فراخوان افراد زبده در آن شرکت می‌کنند امید که این گونه کارها الگویی برای دیگر مساجد و نویسندگان باشد.

حسینی با اشاره به اینکه آقای فردی در کنار فعالیت در کیهان بچه‌ها از هیچ کمک و همکاری دیگری مضایقه نمی‌کرد اضافه کرد: او در عین اینکه فعالیت در کیهان بچه‌ها را ادامه می‌داد به یاری دوستانش در سایر جشنواره‌ها نیز می‌پرداخت اما امروزه شاهدیم بسیاری از نویسندگان سر در لاک خود و در انزوا در حال نگارش‌اند اما فردی اینگونه نبود دست دیگران را گرفته و نیرو تربیت می‌کرد و در هر مسابقه یا جشنواره که از او دعوت می‌شد با اشتیاق بسیار می‌پذیرفت.

حسینی به همکاری امیر ادبیات انقلاب با بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان اشاره و خاطرنشان کرد: این روحیه تعامل و بهره همگانی از چنین افرادی بسیار خوب است و امیر حسین فردی تمام این ویژگی‌ها را یکجا داشت.

* آب خضر: ماجرای نگارش نامه برای مخملباف در زمان فتنه 88/ امیرخان با بغض می‌نوشت

در ادامه این مراسم اصغر آب خضر از دوستان و نزدیکان زنده یاد فردی به شرکت در مسابقات ورزشی همراه با این نویسنده اشاره و به بیان خاطره پرداخت و گفت: در زمانیکه به هم ریختگی‌های ذهنی داشته امیر آقا کلماتی به ما می‌گفت که از آن آرامش می‌گرفتیم از همان زمان زمینه دوستی بنده با او آغاز شد و طی 47 سال آشناییم با او هیچ تفاوتی میان روز اول آشنایی و روز آخر ندیدم او در جوانی مسئولیت پذیر، وحدت گر و معلمی خوب بود ضمن اینکه همه ویژگی‌های یک انسان شریف در امیرخان فردی مشاهده می‌شد.

آب خضر به روز رحلت این نویسنده اشاره و ادامه داد: روز وفات امیر حسین فردی هنگامی که با برخی دوستان صحبت می‌کردند افتخار می‌کردند که ما بچه‌های مسجد جواد الائمه هستیم و چنین یادگارانی داریم اما نکته اصلی اینکه امیرخان قبل از اینکه امیر داستان‌نویسی و یا پیشکسوت باشد و یا سایر افتخارات همان دیدید که در روز ارتحالش از همه طیف‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آمده بودند او تابلوی درخشانی بود که برای ما درخشان محسوب می‌شود او پیش از تمام این‌ها یک جوان مسلمان بود که زندگی خود را به سبک قرآنی انتخاب کرده بود.

این دوست و همراه زنده‌یاد فردی به ولایت‌پذیری امیرخان فردی اشاره و ادامه داد: نکته بارز در خصوصیات چهره و عمق وجود امیرخان این بود که او عمیقا انقلاب و امام عشق می‌ورزید و عاشق امام بود و این باعث شده بود که خود را انسانی مسئولیت‌پذیر بداند در فتنه 88 مقالاتی را در روزنامه کیهان می‌نوشت به او زنگ زدم و گفتم چرا این مقالات را برای فردی چون مخملباف می‌نویسید در شان شما نیست حیف است شما برای افرادی مثل مخملباف چیزی بنویسید بغضی از پشت تلفن داشت گفت هر چه می‌نویسم طبق وظیفه است چون می‌دانم این فتنه بزرگ است و رهبر تنها وسط گود هستند و هیچ هنرمندی به خود جرات نمی‌دهد از انقلاب دفاع کند از این که برای مخملباف می‌نویسم خوشحال نیستم با بعض می‌نویسم که چرا او از ما جدا شده است.

* متولی: نوشتن کتاب در صد و اندی صفحه آنهم برای گروه سنی نوجوان و جوان آسان نبود

علیرضا متولی از دوستان و گرد آورنده سال‌شمار زندگی زنده یاد امیرحسین فردی در این مراسم اظهار داشت: با افتخار عنوان می‌کنم که شاگرد شخصی چون امیرحسین فردی هستم در گذشته او ضایعه بزرگی برای شاگردان بود اما سرنوشت ما اینگونه رقم خورد که او را از دست بدهیم.

متولی در ادامه به گردآوری کتاب که در این مراسم از آن رونمایی و به تمام حاضران اهدا شد توضیح داد: گردآوری 176 صفحه مطلب آن هم با موضوع داستانی برای گروه سنی کودک و نوجوان و حتی جوان ساده نبود اما نمی‌دانم چرا من این مسئولیت را قبول کردم.

این نویسنده در ادامه به مراحل نگارش این کتاب اشاره و از راهی شدن به زادگاه امیرحسین فردی در کنار دیگر دوستانش گفت: سفر یک روزه به روستا داشتیم که واقعا فضای عجیب و غریبی در آنجا حاکم بود منطقه‌ای حالت چمنزار داشت و تنه درختی بود که می‌گفتند زمانی که زنده یاد به روستا بیاید اینجا نشسته و کتاب می‌خواند.

او در ادامه درباره نگارش برخی مطالب و ذخیره نشده و مواجه با عدم موجود بودن این یادداشت‌ها اشاره و درباره کتاب توضیح داد.

* ریاضی: امیرخان از هر موقعیتی برای کار فرهنگی استفاده می‌کرد

در این مراسم همچنین حمید ریاضی از دیگر دوستان فردی به خصوصیاتی از جمله نگاه فرهنگی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری اشاره و تصریح کرد: زنده‌یاد فردی از هر موقعیتی استفاده می‌کرد و حتی در زمین فوتبال کتاب توزیع و تبلیغ می‌کرد او یک چهره عرفانی داشت.

 

* آجرلو: مسجد را جدی بگیریم چرا که سنگر است

در این شب خاطره مصطفی آجرلو از چهره‌های ورزشی و مدیران باشگاهی فوتبال به روحیه ایثارگری زنده‌یاد فردی اشاره و اضافه کرد: باید از خودمان بگذریم و روحیه ایثارگری داشته باشیم و با روحیه فداکارانه به زندگی بپردازیم باید مسجد را جدی بگیریم چرا که سنگر است و آن‌ها که از مسجد دور شوند به مسجد دیگری می‌روند.

او در پایان سخنان خود به آرامش در چهره زنده‌یاد فردی اشاره و آن را منتج از ایمانش خواند.

* بابایی: انتشار کتاب در کمتر از یک ماه تنها از بچه‌های مسجد جوادالائمه برمی آید

در پایان این مراسم گل علی بابایی از دوستان و همراهان زنده‌یاد فردی پیش از قرائت برخی مطالب از کتاب یاد نامه امیر حسین فردی چنین گفت که شخصیت امیرخان برای خود جامعه مشخص شود این یادنامه و چند کتاب دیگر نشان از اثربخشی دارد آنها که در کار نشر هستند می‌دانند انتشار و چاب کتاب در فرصت یک ماهه شاهکار است که تنها از بچه‌های مسجد جواد‌الائمه برمی‌آید.

در این مراسم صفارهرندی و حسین شریعتمداری به صداقت و دل رئوف امیرحسین فردی اشاره و مدیرمسئول روزنامه کیهان به دوران بازنشستگی و تصمیم امیر ادبیات انقلاب اشاره کرد.

محمد ناصری هم از جمله برپا کنندگان این مراسم و دوستان زنده یاد فردی به سه خصوصیت این نویسنده اشاره و مسجد را مهم خواند و گفت هریک از ما که از مسجد دور شدیم خیری ندیدیم، مسجدی بودن را باید از زنده یاد فردی بیاموزیم،

* کتاب‌های «یادنامه» و «زندگینامه داستانی» امیر حسین فردی در همین مسجد رونمایی و در بین حاضران در مراسم ترحیم این نویسنده متعهد توزیع شد.

* با موافقت مادر شهید غنی‌پور، جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور از اعضای شورای نویسندگان مسجد جواد‌الائمه(ع) که هر ساله به همت نویسندگان این شورا برگزار می‌شود، از امسال یعنی از دوره سیزدهم در محل مسجد جواد‌الائمه(ع) برگزار می‌شود.

ناصر نادری که اجرای برنامه را بر عهده داشت و در هنگام پخش اسلایدها دکلمه وارد مطالبی را از کتاب علیرضا متولی می‌خواند از دوستان و یاران زنده یاد فردی درخواست کرد: جلد سوم گرگ‌سالی به قلم نویسندگان نوشته شود.

* همچنین پس از اقامه نماز مغرب و عشا فیلم مستند زندگی امیرحسین فردی با عنوان «من هستم کنارتان» ساخته مهرداد غفارزاده به نمایش درآمد.

* در این مراسم اسلایدهایی از دوران فعالیت زنده‌یاد فردی در مسجد برای حاضران پخش شد که از نکات جالب آن تیم امیر بانکی و استعفای امیر ادبیات از بانک صادرات به دلیل این بود که او شنیده بود سرمایه‌گذار بانک صادرات فردی بهایی بود و برای اینکه نمی‌خواست درآمدی که به خانه می‌آورد شبه‌ناک باشد تصمیم گرفت از کارش در بانک استعفا بدهد از استخدام بانک که در آمد یک راست رفت مسجد اطرافیان او را شماتت می‌کردند اما او تصمیمش را گرفته بود و پس از مدتی بیکاری کارهای متفرقه می‌کرد اما فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی‌اش را هر روز گسترش می‌داد تیم او دیگر تیم امیر بانکی نبود تیم فوتبالش معروف شده بود به تیم مسجد جواد الائمه.

* در این مراسم چهره‌های فرهنگی و سیاسی بسیاری حضور داشتند که از آن جمله می‌توان به نام‌هایی چون: محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، محمد حسین صفار هرندی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام سیدمحمود دعایی مدیر موسسه اطلاعات، حسین شریعت‌مداری مدیر مسئول کیهان، احمد مسجد جامعی، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری، مجتبی رحماندوست نماینده مجلس شورای اسلامی، حمید رضا شاه آبادی مدیر تولید معاونت هنری حوزه هنری، مصطفی آجرلو، محمد ناصری، ناصر نادری،رضا اسماعیلی، محمد شجاعی، محمدعلی قربانی، احمد دهقان، اصغر نقی‌زاده، محمدرضا بایرامی، کمال شفیعی، ناصر ضرابی، محمدحسن حسینی، محمدعلی گودینی، حبیب ایل‌بیگی، گلعلی بابایی، رضا امیرخانی، علی‌الله سلیمی، جوادکامور بخشایش اشاره کرد.

منبع: فارس